Tässä ajatuksessa on kyllä vähän salaliittoteoriaa, mutta heitin Matti Pekkariselle perjantaina lyhyen viestin, jossa uumoilin, että luomumyynnin kasvu saattaisi olla pysähtynyt, koska asiasta ei ole lehdistötiedotteita ollut. Ja että Pro Luomu olisi tahallaan jättänyt asian kertomatta vaiheessa, jossa valtioneuvosto käsittelee luomuohjelmaa.
Jotta siis visio eli käsitys luomumyynnin räjähdysmäisestä kasvusta säilyisi päättäjillä, ja voitaisiin tehdä päätös luomuviljelyalan lisäämisestä 20 prosenttiin, luomumyynnin nykyisestä surkeasta alle 2% osuudesta huolimatta.
No, täysin pysähtynyt luomumyynnin kasvu ei ollut, mutta siis tuollaisessa tilassa /vaiheessa.
Mutta kaiken kaikkiaan trendejä näyttää olevan kolmenlaisia:
a) tilastotieteen trendi, jossa toteutuneesta kehityksestä matemaattisesti arvioidaan ("ekstrapoloidaan") tulevaisuutta
b) mainosmiesten trendi, jossa kuluttajilla ei ole etukäteen aavistustakaan, että he tulevana keväänä haluavat juuri tietynlaisia kuteita (tms.)
c) luomutrendi, joka on jotain tältä väliltä