• Welcome to Tuottava Maa Turvattu Luonto.
 

Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla

Started by Heikki Jokipii, 07.11.07 - klo:16:24

Previous topic - Next topic

Heikki Jokipii

Lisää ennakkoinfoa huomisesta tilaisuudesta:

Kuluttajilla on monia syitä suosia luomua

QuoteLuomun kuluttajabarometri kokoaa yhteen suomalaisten kiinnostuksen ja asenteet luomuruokaa kohtaan. Tuore raportti julkaistaan Luomuelintarvikepäivässä 1.10.

Oli huomattu samaa kuin täälläkin on:

QuoteSuosikkiluomutuotteiden lisäksi Lyytisen perheessä ostettaisiin enemmän luomua, mikäli saatavilla olisi laajempi valikoima eri tuotteita. Erityisesti luomuleivälle, sekä liikkuvan perheen arkea helpottaville välipalatuotteille olisi kysyntää.

Paahtoleipää, sämpylöitä ja ruispaloja ostaisimme luomuna, mikäli niitä olisi saatavilla. Erilaiset proteiinia sisältävät tuotteet kuten vanukkaat ja juomat on helppo ottaa mukaan esimerkiksi treeneihin ja turnauksiin, mutta niissä ei tällä hetkellä ole lainkaan luomuvalikoimaa, kertoo Sanna Lyytinen.

Syynä tuohon on tietysti se, että niin monet kuluttajat ovat nähneet syitä ostaa jotain muuta kuin luomua. Eikä häneltä tai muiltakaan kauppias saa viestiä, että tietyillä tuotteilla olisi kysyntää juuri luomuna.

Lyytinenkin ostaa luomua viikoittain. Uskotaan näin olevan. Mutta useamman kerran viikossa hän ostaa jotain muuta.

Yhä minua tämäkin kutkuttaa:

Quote from: Heikki Jokipii on 10.09.25 - klo:09:50Eli kuulemme taas kuluttajien aikomuksista. Kysymyshetkellä, ei kaupan tiskillä. Emmekä saa tietoa todella v. 2025 ostetusta kuin vasta ensi vuoden alussa.

Josko sittenkin? Jotain lukuja toteuneesta kulutuksesta? Ellei tuon kuluttajabarometrin esittelyn yhteydessä niin jossain puheenvuorossa?

Heikki Jokipii

#1711
Tämä on yhä tilanne S-kaupassa:

https://www.s-kaupat.fi/hakutulokset?queryString=kurkku

136 tuotetta.

https://www.s-kaupat.fi/hakutulokset?label=ORGANIC&queryString=kurkku

1 tuote.

Ja odottelemme jo hetkeä kun sekin häviää valikoimasta. Nyt se on suosiolistalla toisena, joten jonkinlaista kysyntää jopa on. Mutta kurkkusäilykkeille ei näytä olevan luomuna minkäänlaista kysyntää.

Sama K-kaupassa:

https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuotehaku/hedelmat-ja-vihannekset/vihannekset/kurkut?vastuullisuus=organic

1 tuote.

***

Vieläkään ei muuten S-kauppaan ole ilmestynyt luomuappelsiineja. Noin kuukauteen ei niitä ole siellä näkynyt.

Heikki Jokipii

#1712
Tässä ei sitä kaipaamaani toteumatietoa tullut (enkä sitä odottanutkaan):

Yli puolet suomalaisista arvioi lisäävänsä luomutuotteiden käyttöä. Entistä harvempi ei osta luomua ollenkaan

Vaan tuo oli erittäin tavanomainen luomubarometrin esittely.

Tämä kuulemma näkyy:

QuoteLäpi koko tutkimuksen näkyi muutamaa viime vuotta positiivisempi suhtautuminen ruuan vastuullisuuteen ja lisäarvotekijöihin. Pasi Saarnivaara kertoo, että sama ilmiö näkyy myös muissa tutkimuksissa.

Tämä kertoo omalta osaltaan, että asiat kuluttajien omassa taloudessa alkavat olla kunnossa ja se voi ennakoida kuluttajien luottamuksen palautumista, hän sanoo.

Mutta ei väitetty, että se näkyisi luomun ostamisessa. Ainoastaan ennakoidaan. Suomeksi: toivotaan.

***

Voidaan kirjata, että nyt luomumandariineja S-kaupasta saa:

Coop mandariini Primosole luomu
Kaikki Coop-tuotteet
n. Noin 0,36
3,99 /kg


Luomuappelsiinejä ei vieläkään.

Ohi otsikon aiheen hinta-asiaan:

Coop Mandariini Nadorcott
Kaikki Coop-tuotteet
n. Noin 0,31
2,59 /kg


Tuo suosiossa eli myynnissä neljäntenä. Neljästä.

Heikki Jokipii

#1713
Tällainen tulos barometrista saatiin:

QuoteKoko väestössä aktiiviostajien ja luomun käyttöaikeet ovat pysyneet edellisen tutkimuksen (2023) tasolla. Hyvin harva kuluttajista ajattelee vähentävänsä luomun käyttöä ja kokonaan luomua vieroksuvien joukko on kutistunut entisestään.

Näin ostoaikeet näkyivät edellisellä kerralla myynnissä (Pro Luomun kooste, dia 20):

QuoteVuonna 2024 luomua myytiin
päivittäistavarakaupoissa 335 miljoonalla
eurolla. Myynti laski noin 5 % edellisvuoteen
verrattuna.

Se oli laskenut myös sitä edellisenä vuonna.

Heikki Jokipii

#1714
Tästä ei synny enää edes keskustelua:

Stadin Silakkamarkkinat 5.-11.10.2025

QuoteStadin Silakkamarkkinat on yksi Suomen vanhimmista yleisötapahtumista, jota on juhlittu Helsingissä jo vuodesta 1743.

Silakkamarkkinat on vuosien mittaan muuttunut kaupunkilaisten ruoanhakumatkasta syyskauden tunnelmalliseksi virstanpylvääksi, jossa yhdistyvät Helsingin merellinen perinne ja moderni ruokakulttuuri. Stadin Silakkamarkkinat tarjoaa syksyisen makumatkan pohjoisen meren antimien pariin eläväisessä markkinatunnelmassa.

Silakkamarkkinoiden tavoitteena on tukea kalastajien elinkeinoa ja nostaa esiin silakkaa ja särkikalaa vastuullisena, terveellisenä ja herkullisena ruokavalintana.

Nimittäin siitä, ettei Pro Luomu tai muukaan luomuväki millään tavalla tuppaudu tuohon mukaan.

Koska näin on edelleen.

Heikki Jokipii

#1715
Tuohon puheenvuorooni viitaten:

Näissä ei minkään kohdalla mainita luomua:

https://www.k-ruoka.fi/kauppa/k-citymarket-helsinki-easton/ruokalistat

Ei sen enempää varsinaisissa luonaslistoissa kuin kohdassa Easton köökin täytetyt patongit. Tai tässä osassa:

QuoteIl Mulino Pizza

Palapizzat aidoista italialaisista raaka-aineista tehty myymälässämme, jauhoista asti!


Heikki Jokipii

Myös diassa 85 luomubarometrissa on hyödyllistä taustatietoa. Oli kysytty:

QuoteMistä olet ostanut luomuelintarvikkeita viimeisen vuoden aikana?
Mainitse kolme tärkeintä ostopaikkaasi.

Aivan ylivoimainen ostopaikka oli päivittäistavarakauppa 79 prosentillaan. Kun sihen vielä laskee päivittäistavarakaupan verkkokaupan 20 prosenttia, ylivoimaisuus korostuu.

Torilta, vastasi 18%, suoraan tilalta 10%. Sitten mentiinkin jo 10 prosentin alle.

Erityisen merkityksetön ostokanava oli kumppanuusmaatalous, joka pyöristyi nollaan prosenttiin.

Kotiin vietävä viesti: jos S- ja K-ryhmän luomumyynnistä sellaisenaan julkaistaisiin luvut, virhe olisi hyvin pieni koko Suomen luomumyyntiä ajatellen.

Heikki Jokipii

#1717
Sen sijaan barometrissa esitetty kysymys luomun ostouseudesta on täysin hyödytöntä tietoa. Kun ei tiedetä ostettuja määriä.

Esimerkiksi kerran viikossa vaikkapa luomukaurahiutaleita, ja vain sen, ostava tulee luokitelluksi luomun hevikäyttäjäksi.

Eikä tuo ostouseuden edes lievä kasvu muutenkaan stemmaa sen kanssa, että luomun osuus ostosten rahamääristä ovat laskussa. Jonka tiedämme muuta kautta. Vaikka asia, tuore tieto siitä, ei vastoin toivomuksiamme tullutkaaan Luomuelintarvikepäivässä esille.

Heikki Jokipii

#1718
Ei, kasvisyönti ei ole luomua. Näin vähän se on:

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/liha-ja-kasviproteiinit-1/kasviproteiinit?label=ORGANIC

0 tuotetta. 55 tuotteesta.

https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuotehaku/liha-ja-kasviproteiinit/kasviproteiinit-ja-muu-liha/kasviproteiini-ja-muu-liha?suodata=kasvisproteiinit

15 tuotetta. Ei yhtään luomua.

Vielä näin katsottuna:

https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuotehaku/liha-ja-kasviproteiinit?vastuullisuus=organic

6 tuotetta. Kaikki ihan aitoa lihaa.

Vaikka luomun imagoon sitä yritetään silloin tällöin yhdistää.

Tästä ei siis tule ongelmaa luomun myymisessä.

Heikki Jokipii

Googleen nykyisin liitetty tekoäly kertoo:

QuoteAI-yhteenveto

Vuonna 2025 suomalaisen luomumyynnin tilanne on monen tekijän summa: Luomubarometri 2025 osoittaa luomutuottajien sitoutumisen olevan vahvaa, mutta samalla taloudellinen tilanne monilla tiloilla on vaikea ja myynnin haasteet ovat suuria, erityisesti markkinointi ja asiakaskysyntä. Tärkeimpiä tulevaisuuden toimenpiteitä ovat lainsäädännön yksinkertaistaminen, byrokratian keventäminen sekä panostukset markkinointiin ja luomun imagon nostamiseen.
(lihav. HJ)

Mutta minä olen sitä näppärämpi. Tuossa se itse asiassa kertoo, ettei luomumyynti ole viime vuodesta elpynyt!

Heikki Jokipii

#1720
Tämä Luomuliiton palstalla (ja Luomulehdessä) ilmestynyt artikkeli (kolumni) kertoo luomuviljamarkkinoista:

Kolumni: Hintapreemion paluu

QuoteAsetelman opetus on siinä, että kysynnän ja tarjonnan tasapainolla todella on merkittävä vaikutus hintoihin, ja vaikutus korostuu matalan volyymin tuotteissa. Markkinoilla vain hintavaihtelu on pysyvää, ja luomuviljamarkkina saadaan helposti pilattua kasvattamalla tuotantoa yli sen, mitä markkina vetää. Jokainen vuosi on erilainen, ja siksi myös viljelypäätökset pitää tehdä joka vuosi erikseen markkinoiden ohjaamina ja edellä kuvatut tasapainoon vaikuttavat tekijät huomioiden.

On todennäköistä, että hintaero lisää jälleen luomun houkuttelevuutta, tuotanto kääntyy kasvuun ja hintapreemiosta lähtee siivu pois. Se on sitten sen ajan murhe, ja nyt voi ainakin jonkin aikaa vain nauttia tilanteesta.
(lihav. HJ)

Mutta realismia tuo on kaikkeen luomutuotantoon nähden. Rautalangasta: luomua ostetaan kuitenkin edelleen hyvin vähän.

Heikki Jokipii

#1721
Nyt kuitenkin, kun ei pettymyksemme ei mitään edes tihkunut Luomuaelintarvikepäivästä, ainakaan mitään lukuja, meidän on tyytyminen siihen, että seutaavan kerran saamme konkreettista tai täsmällistä tietoa luomumyynnin kehityksestä vasta ensi vuoden alussa.

Sääli se on. Tuo tieto olisi hyödyllinen lähtökohta monelle asialle.

Heikki Jokipii

Tämä tuoteryhmä todella jyrää:

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/valmisruoka-1/valmisateriat-ja-keitot

430 tuotetta.

Siinä on mukana:

QuoteSalaattiateriat
Mikroateriat
Mikrokeitot
Hampurilaiset ja hotdogit
Pizzat
Piirakat ja pasteijat
Leivät, paninit ja wrapit
Muu valmisruoka

Paitsi tässä ei jyrää:

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/valmisruoka-1/valmisateriat-ja-keitot?label=ORGANIC

0 tuotetta.

Todettu jo, mutta asian päivitys. Asiaa voi näin uudelleenkin päivitellä.

Heikki Jokipii

#1723
Tämäkin on kyllä jo ollut esillä. Mutta nyt päivitys:

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/liha-ja-kasviproteiinit-1/kinkut-ja-leikkeleet

Tuoteryhmässä ovat kaikki nämä tuotteet:

QuoteKinkut ja leikkeleet
Meetvurstit ja salamit
Kokolihaleikkeet
Vaaleat lihaleikkeet
Kasvipohjaiset leikkeleet
Kinkkusuikaleet ja lihapalat
Lihahyytelöt
Tahnat, pasteijat, maksatuotteet

Ja näin monta eri tuotetta niitä on:

344 tuotetta.

Sitten luomuvalikoimaan:

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/liha-ja-kasviproteiinit-1/kinkut-ja-leikkeleet?label=ORGANIC

1 tuote. Tämä:

Tamminen Luomu ylikypsä savusaunapalviviipale 180g
Kaikki Tamminen-tuotteet
4,59
25,50 /kg


Toinen oli merkitty virheellisesti. Se oli tavanomainen vegaaninen patee. Virhe oli täällä. Se on luomua. Vaikka tuotteesta puuttuu EU:n luomumerkki.

Tätä sesonkia odotellessa.

Heikki Jokipii

#1724
Kaikissa Luomuelintarvikepäivän kysyntää sivuavissa esityksissä kyllä myönnettiin, että kyllä se luomun hintakin asiaan vaikuttaa. Ja ihmisten käytettävissä olevat rahat.

Mutta nähtiin kuitenkin, että siinäkin kysymyksessä on tulossa käänne, ja kohta siihenkin tarkoitukseen rahaa on.

Mutta miten sen kanssa on? YLE kertoo näin:

Suomalaiset juoksevat nyt tarjousten perässä

QuoteKuluttajat seuraavat tarjouksia yhä tarkemmin ja harkitsevat ostoksiaan huolellisesti. Kalleimmat kulutustavarat jäävät hyllyyn. Suurin hyötyjä on jatkuvasti kasvava halpakauppa.

Vaikka halpakaupat eivät kyllä niin elintarvikekaupassa jyllääkään, tuossa on väite kansalaisten asenteiden ja käyttäytymisen yleisestä kehityksestä pihimpään suuntaan. Joka tuli ääniversiossakin kyllä varmasti esille.

Eikä luomun myynnin piristyminen oikein sovi siihen yhtälöön. Näin:

QuoteHarkitsevainen rahankäyttö on nyt laaja ilmiö. Päivittäistavarakaupan liikevaihto on kokonaisuudessaan junnannut paikallaan vuodesta 2021 tämän vuoden kesäkuun loppuun asti.

Selkeän poikkeuksen alakuloon tekevät halpakaupat. Niiden euromääräinen liikevaihto on kasvanut noin 2,5 prosenttia.

Halpakaupalla menee paremmin kuin vähittäiskaupalla tai erikoiskaupalla keskimäärin. Nykyinen taloustilanne on johtanut siihen, että hinta vaikuttaa yhä enemmän ihmisten ostopäätöksiin, summaa Kaupan liiton toimitusjohtaja Kari Luoto.

Erikoiskauppojen, erityisesti luomuun keskittyvien, pitkäaikaisesta alamäestä siellä täällä edellä. Oikeastaan viimeksi tässä.