Juuri edellinen näkökulma tulee esille tässäkin. Tai ei tule esille vaikka pitäisi:
”Vastuullisuudella myydään kaikkea hammasharjoista avaruusraketteihin” – EU ryhtyy toimiin viherpesun kitkemiseksiYmpäristömerkkien viidakkoa karsitaan ja viherväittämiä on uuden sääntelyn myötä perusteltava entistä tarkemmin. Tavoitteena on parantaa kuluttajansuojaa ja kitkeä viherpesua.
Tuo kitkentäpyrkimys ei ilmeisesti ulotu luomuun.
Meillä on luomusta ja sen väitetystä hyveellisyydestä ollut jo kauan sitten oma triidinsä:
Onko luomu eettistä kulutusta?Sovellettuna terveysväittämiin tästä on hiukan tullut tulosta:
EU:n uusi sääntely kieltää yleisluontoiset ympäristöväitteet, jos niiden ei osoiteta perustuvan tutkittuun tietoon.
Tulevaisuudessa käytössä saa olla vain komission hyväksymiä ympäristömerkkejä, mikä todennäköisesti vähentää markkinoilla olevia merkkejä.
Harhaanjohtavista ympäristöväittämistä voidaan asettaa rangaistuksia.
Yritykset joutuvat mukauttamaan markkinointinsa tarkemmin määriteltyihin, tutkittuihin ja todennettuihin ympäristövaikutuksiin.
Sitähän silloin tervehdimme uutisissamme näin:
On totuuden aika (2012)
Tähän on asia päässyt ryöstäytymään:
Pelkästään EU-alueella on käytössä yli 200 erilaista ympäristömerkkiä ja -logoa. Niistä ainakin yritysten itse itselleen keksimiä merkkejä todennäköisesti karsiutuu pois.
Noista merkinnöistäkin meille on jo oma tridiinsä:
EU ja CD-levy kiinnitettynä joka porkkanaanSieltä. Joku tällainen
nurkkapatriotismi saattaa uuden EU-kampanjan myötä loppua.