FAO ja OECD tulivat taas tuloksiin, että ...
Biopolttoaineiden käyttö syö entistä suuremman osan maailman elintarviketuotannostaTämä Kansan Uutisten uutinen
jo vuodelta 2008 kuvaa asian terävästi ja oikein:
Biopolttoaineet vievät ruokapulaanHiukan mutta ratkaisevasti erilainen on Demokraatin reaktio tähän uuteen julkistukseen, sen pääkirjoitus tänään:
Ruoan ja energian tuotannon vaikea yhtälöSiinä ikäänkun valittaen todetaan tämä biopolttoaineiden osuuden kasvu, jonkinlaisena luonnonvoimana. Ja kylläkin näin ...
Kestävän maataloustuotannon ja puhtaiden polttoaineiden saannin yhdistäminen yhä pidemmälle etenevään ilmastonmuutokseen ei ole helppoa. Maailmanlaajuisesti energian kysyntä kasvaa edelleen väestönkasvun ja kehittyvien maiden elintason nousun myötä. Suomessakin pitää nyt katsoa nykyisiä teknologioita pidemmälle.
... mutta ei nähdä tai tuoda esille, että lopulta nämä biopolttoaineet ovat itse aiheutettu päänsärky: EU, Suomi siinä mukana, on itse määritellyt biopolttoainedirektiivinsä.
Se on politikkaa, tämä asia, Demokraatti. Kuten STT:n uutinenkin sen sanoo:
Kasvu perustuu ympäristöpoliittisiin päätöksiin.
Ja kun poliittinen juna on pistetty liikkkeelle, se helposti vain kiihdyttää vauhtiaan, kuten
uutisessamme kerroimme.
Mitä sitten tehdä? Siihen löytyy neuvo jo KU:n vanhasta uutisesta (lihav. HJ):
Biopolttoaineiden huuma on vuoden sisällä kokenut yhä kovempia kolauksia. OECD:n kesällä julkaistu oma raportti totesi, että biopolttoaineiden tukeminen on valtavan kallista. Myös OECD arvioi, että biopolttoaineiden vaikutus ilmastonmuutokseen ja energiaturvallisuuteen on vähäinen ja että niiden tuotanto on nostanut ruoan hintaa.
OECD kehotti jäsenmaitaan lopettamaan uusien tukimuotojen kehittämisen biopolttoaineille ja pyrkimään nykyisten lakkauttamiseen.
Politiikkaa, siis: ensimmäiseksi ainakin EU:n bioenergian lisäystavoitteet on nyt laitettava jäihin. Vähintään tuumaustauko.
Tuli muuten mieleen, että FAO tavallaan itse löysäilee asiassa, KU:nkin mukaan ...
Toisaalta FAO:n pääjohtaja Jacques Diouf totesi julkistustilaisuudessa, että biopolttoaineisiin sisältyy myös mahdollisuuksia. Niiden tuottaminen voisi luoda kehitysmaiden maaseudulle työtilaisuuksia ja tuloja.
... ja antaa näin pikkusormen pahalle. Hyvin samantapaista löysäilyä kuin luomun suhteen. Ja kummankin asian lobbarit hakevat sitten tukea tällaisista lauseista tai ajatuksista.