Author Topic: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle  (Read 63741 times)

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #45 on: 10.12.19 - klo:14:30 »
Suomen valtuuskunnasta tuossa mainitaan 2 ministeriä. Mutta yleensä siihen on kuulunut kymmeniä jäseniä. Ja ne ovat vasta Suomen valtion piikkiin matkustavat. Lisäksi sinne lähettävät edustajansa EU, ympäristöjärjestöt...


Tässä artikkelissa oli myös linkki viralliseen listaan valtuuskuntien jäsenistä:

Analysis: Which countries have sent the most delegates to COP24?

Quote
According to the provisional list (pdf) published by the UNFCCC, there is a grand total of 22,771 registered participants at COP24. This includes 13,898 people representing specific parties, 7,331 from observer organisations – such as scientists, business groups and various non-governmental organisations – and 1,541 journalists.

At just under 14,000, the total number of party delegates is smaller than in Paris, but larger than in Bonn last year.

https://unfccc.int/sites/default/files/resource/PLOP.pdf

Siitä laskin, että Suomen valtuuskunnan koko oli 55 henkilöä. Eihän se monta ollut verrattuna esim. näihin (eräs näkemäni twiitti):

Quote
Elfenbeinküste: 348
Congo (DRC): 293
Brasilien: 168
Frankreich: 125
Deutschland: 102
EU: 125
UK: 48
USA: 78
« Last Edit: 13.12.19 - klo:05:21 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #46 on: 11.12.19 - klo:05:27 »
Tämä on myös kustannus. Ilmastonmuutoksen vastustaminen ei olekaan pelkästään kivaa:

Ilmastovirtahepo seisoo olohuoneessamme – Miten ahdistuksen kanssa voi tulla toimeen?

Vaan tuo mukanaan terapiaa vaativan ahdistuksen. Eikä siinä helpolla päästä. Lopulta sinun itsesi on ratkaistava ilmasto-ongelma:

Quote
Ilmastoahdistus on tällä hetkellä vallitsevasti esillä mediassa.

”Ilmiö on niin näkyvästi esillä mediassa, että ahdistus on kansalaisille ehkä se helpoimmin lähestyttävä ja ymmärrettävä termi”, Laininen toteaa.

Sekä Saaren että Lainisen mukaan tärkeää on suunnata ajatukset kohti ratkaisukeskeisyyttä.

”Kun tulemme tietoisemmiksi tunteistamme, voimme helpommin valita, mihin niiden sisältämää energiaa suuntaamme”, Laininen pohtii.

Kyllä, voidaan tietysti sanoa, että minkä sille voi, jos tosiasia ahdistaa. Mutta hyvin systemaattisesti vastuuta vastustamisesta työnnetään yksilölle. Verrattuna moneen muuhun ongelmalliseenkin asiaan, jonka herrat (tai nyttemmin rouvat) lupaavat kyllä hoitaa. Kunhan verot on maksettu.
« Last Edit: 11.12.19 - klo:08:43 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #47 on: 16.12.19 - klo:06:47 »
Noita 29 000 ei velvoiteta olemaan huolissaan Espanjan matkansa päästöistä. Mistä he sinne sitten tulevatkin. Madrid ei ole meren rannalla mutta saamieni tietojen mukaan se on ihanteellinen paikka kaupunkilomalle. Varsin tähän vuodenaikaan, jolloin se ei ole tukahduttavan kuuma.

Suomen valtuuskunnasta tuossa mainitaan 2 ministeriä. Mutta yleensä siihen on kuulunut kymmeniä jäseniä. Ja ne ovat vasta Suomen valtion piikkiin matkustavat. Lisäksi sinne lähettävät edustajansa EU, ympäristöjärjestöt...

Linkkaamatta nyt mihinkään arvioon, tuo kokous siis meni täysin metsään. Ei saatu käytännössä mitään aikaan.

Kun en ole pahantahtoinen, toivon, että noilla 29 000 ihmisellä oli edes hauskaa.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #48 on: 19.12.19 - klo:07:23 »
Näin siinä kävi kun kansalta kysyttiin:

Hallitus haluaa hiilineutraalin Suomen: kansalaisille tärkeintä ovat työpaikat ja talous

Quote
Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kai Mykkänen harmittelee sitä, että ilmastokeskustelusta on syntynyt kansalaisille repivä kuva. Kokoomuksen kannattajista hiilineutraalista Suomesta tinkisi 41 prosenttia vastaajista.

– Meidän pitää olla maltillisia ja järkeviä, eikä pelotella ihmisiä sillä, että meidän pitää lopettaa liikkuminen kokonaan, Mykkänen sanoo.

Eihän meidän todellakaan täydy lopettaa liikkumista. Ainoastaan lentokoneella, yksityisautolla ja laivalla liikkuminen pitää lopettaa. Ja moottoriveneellä. Luultavasti myös hevoskyydillä? Purjeveneellä liikkuminen on OK.  ;D


***

Mistä siis on tingittävä? Saksassa keskustellaan joulukuusista:

Klimawandel
Schämen Sie sich für Ihren Weihnachtsbaum?


No, on niistä kyllä Suomessakin keskusteltu:

Mia Röngän kolumni: Kumpi on ympäristölle parempi, muovikuusi vai joulupuu?

Meillä on joulukukatkin tällä tavalla lisätty tuohon hyi-hyi-listaan:

30 kertaa autolla maapallon ympäri vai joulukukkia suomalaisten koteihin? Muoviruukuista syntyy jopa 140 000 kiloa hiilidioksidipäästöjä
« Last Edit: 20.12.19 - klo:08:53 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #49 on: 21.12.19 - klo:05:33 »
Tästä tämän aamun Hesarin jutusta ei voi eikä tarvitse ottaa erikseen esiin mitään yksityiskohtaa:

Toimittaja matkusti junalla viikon päästäkseen kuoronsa konserttiin Budapestiin – Sitten tapahtui jotakin, josta milleniaali ei olisi selvinnyt

Voi vain sanoa, että noin siinä kävi, kun Jees... eikun Gret... eikun, noita ihanteita seurattiin.

Paperilehdessä juttu oli otsikoitu: "Matka maata pitkin Budabesttiin kesti viikon, Requiem 45 minuuttia".
« Last Edit: 21.12.19 - klo:05:44 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #50 on: 30.12.19 - klo:07:07 »
MT, tästä kerrottiin äsken radiossakin:

Suomalainen muokkaa mieluummin ruokavaliotaan kuin vähentää autoilua ilmastosyistä – neljä kymmenestä ei aio muuttaa käyttäytymistään mitenkään

***

Tuohon rinnalle voisi tuoda tämän jo vanhan paradoksin:

Why Walking to Work Can be More Polluting Than Driving to Work

Eli ihmisen polttoaine rasittaa helposti ilmastoa enemmän kuin auton polttoaine. Ja ihmiskoneessa on huono hyötysuhde. Kuten hevosellakin on.
« Last Edit: 30.12.19 - klo:09:16 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #51 on: 03.01.20 - klo:07:53 »
Näin vain näistä kahdesta asiasta kerrotaan samassa virkkeessa:

Vuonna 2019 ihmiset eri puolilla maailmaa lähtivät kaduille

Quote
Ranskassa dieselveroa vastustavat keltaliivit ovat osoittaneet mieltä pitkin vuotta, samoin kuin Britanniasta lähtöisin oleva Elokapina-liike, joka vaatii radikaaleja toimia ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.


Vaikka nuo mielenosoitukset oikeastaan tähtäsivät aivan vastakkaisiin tavoitteisiin. Keltaliivit vastustivat niitä harmeja, joita heille seurasi pyrkimyksistä ilmastonmuutoksen hillitsemiseen.

Asialla saattoi olla muitakin taustoja (se on ollut hyvin sekavs juttu, kaikkineen) mutta tuo on kyllä aika outo rinnastus.
« Last Edit: 03.01.20 - klo:08:16 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #52 on: 06.01.20 - klo:06:24 »
Näin ei kai sentään saisi tehdä. Eikö tämä ole rumaa:

Russia announces plans to adapt due to climate change

Quote
The Russian government has published a plan to adapt its economy and population to climate change, aiming to mitigate damage but also "use the advantages" of warmer temperatures.


Eli Venäjä aikoo hyötyä ilmastonmuutoksesta! No, kyllä joitakin haittojakin siitä oletetaan tulevan.

Mutta kyllä sitä on jo ilman tuotakin ihmetellyt, miten siellä Siperian perukoilla, jossa on pirun kylmää — kuin ryssän helvetissä — löytyy motivaatiota oikein taistella, että olosuhteet säilyvät samanlaisina. Tällaisen täytynee näyttää innostavammalta:

Quote
Possible "positive" effects are decreased energy use in cold regions, expanding agricultural areas and navigational opportunities in the Arctic Ocean.


Mutta kyllä se on meilläkin MMM:llä — joka meillä on ilmastoasioita koordinoiva ministeriö — joskus vaikeuksia vakuuttaa ilmastonmuutoksen ikävistä seuraksista juuri maataloudelle. Kun liiankin selvää on, ihan maalaisjärjellä, että Suomen hienoinen tai vähän suutempikin lämpeneminen tekisi sille hyvää. Ja viimeiset suuret nälkävuodet viime vuosisadalla johtuivat kylmyydestä. Ja niiden karmeus siitä, ettei rautateitä vielä ollut, ja meri jäätyi liian aikaisin (Suomen markan arvoa puolustaneen, epäröineen Snellmanin kannalta) eivätkä viljalaivat tänne enää päässeet, vaikka luottoa oli löytynytkin ja uskallettu sitä lopulta sähkeitse ottaa (lennätin oli jo olemassa!).
« Last Edit: 06.01.20 - klo:08:37 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #53 on: 15.01.20 - klo:10:22 »
Halvimmaksi tulee asian miettiminen:

Suomalaiset pohtivat vastuullisuutta matkaillessaan, mutta harva kompensoi esimerkiksi lentämisen päästöjä
Suomalaiset aikovat käyttää matkailuun entistä enemmän rahaa.


Eikä kompensoilminenkaan juuri mitään maksa.

***

Vähän sama se taitaa olla tässäkin:

Mitä pidempään käytät samaa puhelinta, sitä pienempi ympäristöjalanjälki – Vinkkejä elektroniikan vastuulliseen kuluttamiseen
Kuluttajien olisi vaadittava kestävämpää ja korjattavaa elektroniikkaa


Vaaditaan ja toivotaan kyllä kestäviä ja korjauskelpoisia ja päivityskelpoia puhelimia. Mutta kun sellaisia ei ole saatavissa kilpailukykyiseen hintaan, ostetaan halvalla uusi. Hurmaavin uusin ominaisuuksin: tässä tuotteessa markkinatalouden "luova tuho" yhä jatkuu!

Voi olla näin (kuvatekstistä):

Quote
Eettisen kaupan puolesta ry:n tutkimuksen mukaan 18 - 24 -vuotiaat nuoret olisivat valmiita maksamaan enemmän vastuullisesti tuotetusta elektroniikasta kuin vanhemmat ikäryhmät.


Mutta optiona ei ole varmaankaan, että he tyytyisivät vanhaan puhelimeensa, vanhoin ominaisuuksin. - Hiukan ilkeämielisesti voisi lisätä, että hyvin usein heidän tuota vanhemmat sukulaisensa ostavat tuon puhelimen syntymä- tms. lahjaksi. Kunhan ovat kautta rantain saaneet nuorelta aikuiselta selville, minkälainen sen pitäisi olla.

« Last Edit: 15.01.20 - klo:10:55 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #54 on: 20.01.20 - klo:07:53 »
Tilastojen mukaan polkupyöräily on yllättävän vaarallista:

Bike Riding May Be Gentle On Climate, But Remains Extremely Dangerous To Health And Life!

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #55 on: 24.01.20 - klo:09:34 »
Tässäkin Perussuomalaiset yrittävät lyödä kiilaa äänestäjien ja heidän perinteisten puolueidensa välille:

Hallituksen ilmastotoimien lasku jää enimmäkseen perussuomalaisten, keskustan, kokoomuksen ja sdp:n äänestäjille – vihreiden ja vasemmiston kannattajille veronkevennyksiä

Paitsi tietysti omalla kohdallaan. Mutta siis ilmastotoimien kustannuksista on kyse. Ja tietyille yksilöille.
« Last Edit: 24.01.20 - klo:15:28 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #56 on: 01.02.20 - klo:07:06 »
Greta Thunberg aiheutti eleelläään tällaista painetta laajemminkin:

Suomi sai yöllä 27-vuotiaan vihreän Brexit-mepin: Alviina Alametsä aikoo avata tubekanavan, ettei poliittista tubea hallitsisi vain yksi puolue

Quote
Vuosaaresta Alametsä suunnittelee matkaavansa laivalla ensin Saksan Travemündeen, ja sieltä edelleen junalla Brysseliin.

Tämä taitaa kuitenkin olla haave, jonka sovittaminen kiireiseen elämänrytmiin on lähes mahdotonta: pelkkä laivamatka kestää lähes 30 tuntia, ja junamatka vielä reilut kahdeksan tuntia.

Eikä Alametsä ole vielä selvittänyt, toimiiko laivamatkalla puhelin- ja nettiyhteydet.


Toimivat ne. Thunberg pääsi satelliittiyhteyden avulla nettiin keskellä Atlantia. Purjevenevaihtoehtoa Alametsä ei liene kuitenkaan harkinnut, vaikka laivamatkastakin tulee jonkinlaiset hiilidioksidipäästöt.

« Last Edit: 01.02.20 - klo:07:16 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #57 on: 03.02.20 - klo:08:04 »
Saksalaisten sähkölasku kasvaa:

More Hardship For German Consumers, Poor…Power Companies Announce More Rate Hikes Averaging 8.1%!

Keskimäärin 8,1% ja keskimääräisellä kulutuksella noin 100 eurolla vuodessa huushollia kohti.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #58 on: 26.02.20 - klo:08:00 »
Tästäkään ei sitten ollut pelastusta:

VTT laski uudelleen: lomamatka autolla Eurooppaan on vain jonkin verran ympäristöystävällisempää kuin lentäminen

Käsittelemättä jutussa tietysti jää se ilmeinen paras vaihtoehto ilmaston kannalta: jää kotiin!

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #59 on: 27.02.20 - klo:05:52 »
Kiinassa syntynyt corona-virus näyttää nyt tekevän sen, mitä lentohäpeän lietsominen ei tehnyt: ihmiset vähentävät matkustamistaan.

Tuo efekti saattaa tietysti olla lyhytaikainen. Niinkuin tuo viruskin. Niillähän on taipumus talttua, aikansa riehuttuaan. Ei, minulla ei ole asiantuntemusta ennustaa, kuinka nyt käy.

Lisäksi eilen tuli tieto, että ensimmäinen rokote COVID19-virusta vastaan on luovutettu USA:n viranomaisten testeihin.
« Last Edit: 27.02.20 - klo:07:11 by Heikki Jokipii »