Author Topic: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle  (Read 63724 times)

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #30 on: 14.11.19 - klo:06:08 »
Tässä se tulee:

Hiilinielulaskelma yllätti hallituspuolueet – uudessa laskelmassa nielut putoavat puoleen, päästövähennyksiä etsittävä rutkasti arvioitua enemmän

Quote
Hallitus haluaa Suomesta hiilineutraalin. Tutkijoiden mukaan tavoite tarkoittaisi isoja muutoksia muun muassa maatalouteen.
[...]
Jo keväällä julkaistuissa, vuoteen 2050 ulottuvissa näkymissä päästövähennykset olisivat vaatineet iso yhteiskunnallista muutosta. Esimerkiksi lihansyönnin oletettiin vähenevän tuntuvasti, ja hiilidioksidin talteenotto ja varastointi oli yksi keino päästöjen kuriin saamiseksi.
[...]
Ylen tietojen mukaan tutkijoiden tuoreissa skenaarioissa esimerkiksi maatalous olisi ison muutoksen edessä. Jos kuluttajat haluaisivat ilmastosyistä vähentää lihan syömistä, maatalous ei tuottaisi enää niinkään naudan- ja sianlihaa vaan esimerkiksi kauraa ja kasviproteiineja. Tämä vähentäisi päästöjä.

Jos taas lihaa syötäisiin ja tuotettaisiin kuten ennenkin, päästöjä pitäisi vähentää muualta.

Tuosta uutisesta pääsee linkkien kautta tähän, jossa kerrotaan:

Lopettaisinko juuston syömisen vai vaihtaisinko sähköautoon? Kokeile Ylen ilmastolaskurilla, mitkä teot sopivat sinulle ja mikä vaikutus niillä on päästöihin

Quote
Lihansyönti. Lentäminen. Lämmitys.

Nämä kolme ällää muodostavat suomalaisen ilmastokuormasta suurimman osan. Siihen päälle vielä muu kulutus, niin paketti on valmis.

Siitä yksityiskohta:

Quote
– Asumisessa suurin ilmastoteko on se, että olisi mahdollisimman vähän neliöitä per henkilö. Se sotii suoraan sen kanssa, että mitä paremmin sulla menee, sitä suurempaa kämppää olet hakemassa. Mutta siitä tulee suurimmat ympäristöhyödyt, Linnanen sanoo.

Mutta lämpötilaa yhdellä asteella laskemalla sain kuitenkin koneelta vain yhden prosentin kiitokset. Vihreään sähköön vaihtamalla sai kuulemma jo 4% "etua". Miksei tuossa muuten mainittu ydinsähköä?

Napsuttelin "koneelta" ne vaihtoehdot, joita jo teen tai olen tekemättä muutenkin. Emme harrasta juurikaan matkailua, meillä ei ole autoa. Yhteensä säästin 45% keskimääräisistä hiilidioksidipäästöistä.

Lihansyönnissä käytin vaihtoehtoa yhdestä lihattomasta päivästä viikossa (joka aivan varmasti joka viikko totetutuu - koska pidämme myös kalasta!). Säästö surkeat 1%. Mutta täyteen kasvisruokavalioon siirtymällä se ei olisi ollut kovin vaikuttava prosenttiluku sekään: 8%. Vaihtoehto oli muuten laktovegaaninen, jossa maito hyväksytään: mysteeriksi jää, mistä maito tulee. Tai se, mitä itse lehmille tehdään, lopuksi ja sonnivasikoille.

Ehkä voi hiukan ihmetellä, miksi tuo ensimmäinen uutinen otti niin paljon esille tuon lihansyönnin, jos siinä saavutettavissa olevat säästöt ovat noin rajallisia. Jos nyt vähennyksiä on tehtävä "rutkasti" enemmän. Ja koko maatalouden osuus hiilidioksidipäästöistä on uutisen mukaan vain 11%.

Kaiken kaikkiaan: kieltäytymistä "elämän korskeudesta" tarjotaan. Eikä niinkään teknisiä ratkaisuja.

Vaikka tuolla toisessa triidissä jo kerrottiin siitä kuinka Antti Rinne rauhoitteli, ettei  "tarvitse tehdä sellaisia asioita, jotka ihan tavallisen ihmisen arkea merkittävästi heikentäisi tai huonontaisi".

***

Lentomatkoja minun on liiankin helppo välttää, koska en pidä matkustamisesta. Mutta tunnen paljon ihmisiä, joille se on lähes elämän sisältö tai suola. Mikä minä olen heitä siitä moittimaan? Jos sen puuttuminen heikentäisi heidän arjessa jaksamistaan?

Jaa, täytyypä vielä rehellisyyden nimissä tarkentaa: matkustamisessa en pidä perillä olosta turistikohteissa. Itse lentäminen on oikeastaan (joskus harvoin) hyvin hurmaavaa. Erityisesti helikopterilla tosi hurmaavaa!
« Last Edit: 14.11.19 - klo:06:52 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #31 on: 18.11.19 - klo:05:15 »
Nyt tavallaan jännittää Greta Thunbergin puolesta. Mutta selvästi jännittää maailmalla muitakin.

Meillä on mahdollisuus seurata Greta Thunbergin Atlantin ylitystä aika ajantasaisesti tältä sivulta:

https://www.frontpagelive.com/2019/11/15/where-is-greta-thunberg-now-sailing-across-atlantic-to-spain-with-this-aussie-yachting-couple/

Kolme huomiota:

- nyt on jo kyse hinnaltaan vaatimattomammasta veneestä, se on miljoonavene enää markoissa ajateltuna *)
- katamaraani on kyllä nopea (oli eilen 7,7 solmun vauhdissa, paljon nopeamminkin sillä pääsee), heillä on teoreettinen mahdollisuus ehtiä ilmastokoukseen. Ihan alusta voivat myöhästyä, mutta kokous kestää pari viikkoa sekin
- se ehtiminen ei ole kyllä aivan varmaa. Eilen illalla vene ei ollut vielä saapunut Bermudalle. Voi olla, että matkan vaikein osuus on vielä edessä, lähempänä Eurooppaa. Perinteisesti vain purjein liikkeellä ollessa tuolla matkalla pysähdyttiin Kanarian saarille. Johon jäätiin odottelemaan suotuisia tuulia, pitkäänkin. Jos joutuu luovimaan, niin varsinainen matkanopeus kohti määränpäätä tietysti olennaisesti laskee, modernilla veneelläkin.

Tavallisen kansan matkustustapaa tuosta ei tule. Mutta nämä uskovat, että tulee, ainakin heille:

Thousands Rush to Join Sailing Clubs to Be More Like Greta Thunberg

______

*) olin väärässä: kyllä se noin miljoonan maksaa dollareissakin, uutena. Mutta ei sentään useita, kuten menomatkan vene oli maksanut (ks. edellä 14.08.19).

Toinen kiusallinen kysymys on se, miten tuo Nikki Hendersson, kokenut naiskippari tai "gasti", pääsi Englannista mukaan? Tuo pariskunta käytännössä asuu aluksella.
« Last Edit: 20.11.19 - klo:06:13 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #32 on: 19.11.19 - klo:09:44 »
Tuo paatti on nyt jo mennyt Bermudan ohi, ja tähtää nyt Azoreille. Vielä ollaan nippa nappa aikataulussa.

En halua oikeastaan lainkaan keskustella Thunbergin merkityksestä, mutta nappauduinpa tähän purjehdusmatkan seurantaan: johtunee siitä, että olen itsekin purjehtinut, jo Gretan ikäisenä. En toki valtamerillä.

PS. aamulla 20.11.19: Katamaranin vauhti on hidastunut. Myöhästyminen kokouksesta uhkaa.

PS. aamulla 21. 11.19: Katamaranin vauhti on parantunut. Varma myöhästyminen peruuntunut. Ollaan taas arviossa: kiikun kaakun.

 
PS. illemmalla 21. 11.19: Internet kertoo kaikille kaiken, jos sen antaa: Nikki Henderson oli Instagramin mukaan Portsmouthissa kotitalonsa edessä 12.11.19, Greta Thunbergin ja australialaisperheen vieressä  13.11.19. Siis Amerikassa. Miten se onnistui?

Käsittääkseni hänen mukana olonsa on hyvin olennaista purjehduksen ja varsinkin nopean purjehduksen onnistumiselle. Kun hän vielä suostui, niin hänet lennätettiin paikalle, eli lähtösatamaan.
« Last Edit: 22.11.19 - klo:03:09 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #33 on: 22.11.19 - klo:05:32 »
Greta Thunbergin purjehdustempauksesta tulee väistämättä mieleen tämä toinen, muinainen tapaus:

Työn sankari Stahanovista 80 vuotta – Kun Neuvostoliiton työläiset ihmesuorituksiin ylsivät

Quote
Kaivosmies Aleksei Stahanov kaivoi kuuden tunnin työvuoronsa aikana 102 tonnia kivihiiltä. Uskomaton suoritus 31. elokuuta 1935 ylitti hiilenkaivuun päivänormin peräti 1 457 prosentilla. Mallityöläinen Stahanovista alkoi monissa sosialistimaissa kopioitu tuottavuusohjelma, jossa vain mielikuvitus oli rajana.

Kuten tuossa YLE:n artikkelissa kerrotaan, Stahanoville järjestettiin erittäin hyvät olosuhteet ja paljon apuvoimia. Eikä heidän työpanostaan arvioitu tuossa suorituksessa.

Nyt Gretan hiilidioksidipäästöjen välttäminen näyttää hyvin samanlaiselta:

- Hendersonin lentomatkaa (tai matkoja, hän on luultavasti käyttänyt USA:ssa vielä sisäistä lentoa?) ei lasketa
- lasikuitumuoviveneen valmistaminen on merkinnyt melkoista määrää päästöjä (ei lasketa)
- siinä on isot moottorit, joita käytetään ainakin satamissa (ei lasketa)
- jne. (voisi vielä löytää lisää, mm. veneen ja matkan huollosta, "proviantista") (ei lasketa)
- ihan vanhanaikainen työpanoskin olisi arvioitava: tuossa periaatteessa neljä aikuista (isä mukaan lukien) tekee työtä, käyttää aikaansa tuon eteen (vaikka olisivat ehkä tehneet samaa muutenkin, niin nyt tähän tavoitteeseen) (ei lasketa)

Tämä kaikki, jotta Greta Thunberg voisi täyttää  negatiivisen stahanovilaisen normin, ja ylittää Atlantin näennäisesti hiilidioksidipäästöjä aiheuttamatta.

***

Liittyy minusta kyllä pääaiheeseen: juuri kenelläkään tavallisella ihmisellä ei ole varaa tuollaiseen ilmastotekoon. No niin, kenenkään tavallisen ihmisen kohdalla tuollaista ei uskottaisi ilmastoteoksi.

***

Näillä hetkillä (n. klo 1 GMT) vene on päässyt hyvään vauhtiin: yli 10 solmua. Mutta oli edellisen vuorokauden aikana joutunut menemään siksakia eli luovimaan jonkun aikaa. Sen aikana sen nettovauhti tietysti oli aika vähäinen. Varmaan jossain vaiheessa saamme esim. Nikki Hendersonin arvion siitä, miten tuo kuljetus ehtii tavoitteeseensa.


PS. aamulla 23. 11.19: Tällaista purjehdus on: tuorein tieto, että veneen vauhti on pudonnut n. 6 solmuun.
« Last Edit: 23.11.19 - klo:08:00 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #34 on: 23.11.19 - klo:07:45 »
Eilen noin kello 12 aikaan Nikki Henderson raportoi Facebookissa kerrassaan hyvästä päivästä ja vauhdista, joka oli ajoittain noussut jopa 20 solmuun. Ja antoi minusta ymmärtää, että ehditään kyllä.

Mutta raportoi sitten siitäkin, että juuri tuolloin tuuli oli kääntynyt suoraan vastaiseksi. Ja purjehdittiin nyt "kulmissa" eli luovittiin. Jos vastatuuli on jatkunut ja vauhti pudonnut tuohon 6 solmuun (ks. edellä) niin eteneminen tavoitetta eli Lissabonia (tai Gadizia) kohti on varsin hidasta.  Tosin nyt uudessa näkemässäni kartassa oli myötätuulta ja n. 5 solmua. Mutta myötätuuleen vauhti on sitten vain juuri sen verran, vaikka vene olisi vaikka mikä.

***

Tällainen täsmällinen päivitys yllä 18.11.19 mainitusta linkistä:

Quote
The boat’s position, on the 11th day since leaving Norfolk, VA in the US, and last updated on 23 Nov 2019, 07:50 (GMT) was 37º 29.502n 49º 21.961w, speed  5.3 kts ,course 60.4° .   Distance left to Lisbon, Portugal : 1,919 Nm (2,208.80 mi  or 3,554.73 km)


Nykyisellä nopeudella matka Lissaboniin kestää 15 vuorokautta ja risat.

PS. Norfolkiin, VA, ei tule suoraa lentoa Euroopasta. Henderson lensi siis tullessaan 2 koneella, 2 lentoa.

PS. aamulla 24. 11.19: Veneen vauhti nyt 7 solmua. Mutta matkaa on jo taittunut. Uusi loppumatkan aika-arvioni 11 päivää. Voivat ehtiä, tai sitten myöhästyvät pari päivää.

PS. aamulla 26. 11.19: Nikki Hendersonin twiitti eilen:

Quote
Halfway across the ocean as the crow flies ... always worth a celebration!

Puolessa välissä ... siis noin 12 päivää lisää, perillä (Lissabonissa) noin 7.12.19 (?). Em. sivuillakin oli tuore päivitys, tältä päivältä, aamuyöltä:

Quote
The boat’s position, on the 13th day since leaving Norfolk, VA in the US, and last updated on 26 Nov 2019, 00:43 (GMT) was 40º 56.680n 40º 05.546w, Speed:  7.5 kts, Course 88.8°.  Distance left to Lisbon, Portugal : 1,422 Nm (1,637 mi  or 2,635 km).


Tuosta saadaan alempi arvio: noin 8 vuorokautta. Eli olisivat Lissabonissa jo 3.12. myöhään yöllä. Mutta tuulet ja veneen nopeus tietysti ehtivät tuossakin ajassa vaihtua, huonompaan tai parempaan, moneen kertaan.

Myös Dagens Nyheter arvioi 26.11.19 Gretan ehtivän ajoissa.
« Last Edit: 27.11.19 - klo:13:46 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #35 on: 27.11.19 - klo:08:49 »
Tässä pari puheenvuoroa siitä, miten lihansyönti on joillekin ihmisille tärkeää:

Söin täällä: Kasvisbuumi näkyy Viking Linen joulubuffassa – kuorrutetut lanttukuutiot vaisu korvaus kinkulle

Tahdon pienentää ilmastotaakkaani, mutta punaisesta lihasta en luovu

Quote
Hiilipäästöjen karsimisessa lentämisen, autoilun, kulutuksen ja asumisen päästöjen pienentäminen ovat ruokavalion muutosta mieluisampia keinoja.

Syön edelleen punaista lihaa, enkä aio sen syömistä lopettaa.


Niin, voidaan tietysti kysyä, onko ihminen velvoitettu vain siihen, mikä on mieluisaa. Mutta realiteetti siis on, että tuollaisiakin ihmisiä on olemassa.

Toisinkin päin voi kysyä. Onko oikeutta velvoittaa muita sellaisen välttelyyn, joka itselle on helppoa? Tai joka on jopa vastenmielistä, kuten minulle matkustaminen, turismi?
« Last Edit: 28.11.19 - klo:17:04 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #36 on: 28.11.19 - klo:04:30 »
Näin siinä käy:

Perussuomalaisten kannatus nousi taas roimasti – näin tutkijat ja puolue itse kommentoivat ennätysmäistä suosiota

Quote
Maahanmuutto on ollut puolueen kestoaihe, mutta kuluvan vuoden aikana sen rinnalle on tullut myös ilmasto. Jokisipilän mukaan perusuomalaiset ovat vetäneet täysin vastakkaista linjaa muihin puolueisiin nähden.

”Perussuomalaiset on onnistunut profiloitumaan tietyissä aiheissa ikään kuin ainoana vaihtoehtona muille puolueille”, Jokisipilä sanoo.

Hänen mukaansa perussuomalaiset on myös vaalien jälkeen luonut itsestään kuvan puolueena, joka haluaa panostaa ilmastomuutoksen torjuntaan muita puolueita vähemmän. Perussuomalaisissa vallitsevan mielipiteen mukaan suomalaiset tekevät jo nyt tarpeeksi ilmastonmuutoksen torjumiseksi.

Tämä on nyt nähtävissä:

Quote
Suomessa käytävässä ilmastokeskustelussa on Jokisipilän mukaan siirrytty uuteen vaiheeseen.

”Nyt hallitusohjelma on tehty, ja toimille alkaa näkyä konkreettisia hintalappuja. Moni äänestäjä alkaa kysellä, miten toimet vaikuttavat käytännössä käytettävissä oleviin tuloihin”, Jokisipilä sanoo.

Hintalappu voi olla rahaa, lisätyötä, epämukavuutta tai rajoituksia.

Poliittinen pyrkimys tehdä ihmisten elämästä karumpaa ja kurjempaa ei muuallakaan ole kaikkia innostanut:

The Green New Deal – welcome to super-austerity

Vaikka sitä "myytäisiin" työllistävänä, tasa-arvoisena projektina.


PS.  Tuon Hesarin jutun mainoksina oli netissä äsken:
- hiihtoloma Alpeilla
- auto
- lentomatka Lappiin
« Last Edit: 28.11.19 - klo:05:41 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #37 on: 28.11.19 - klo:09:09 »
Kun Greta Thunbergin purjehdusmatkan seuraaminen aloitettiin tässä triidissä - eikä sitä varten ehkä kannata enää omaa keskusteluaan avata - niin vielä tämä yksi päivitys tilanteesta:

Quote
The boat’s position, on the 16th day since leaving Norfolk, VA in the US, and last updated on  28 Nov 2019, 03:43 (GMT) was 42º 31.059n 32º 04.223w, speed: 8.6 kts, course 39.6° Distance left to Lisbon, Portugal : 1,065 Nm  (1,226.96 mi , 1,974.60 km).

"Tasaisen vauhdin taulukolla": 8,6 solmun nopeudella etenee vuorokaudessa 206,4 meripeninkulmaa. Matkaa olisi siten ajallisesti jäljellä n. 5,2 vuorokautta. Perillä Lissabonissa oltaisiin siten tiistaina 3.12.19 aamulla.

Lissabonista Madridiin löytyy halpa bussiyhteys. Ajoaika sinne on noin 6,5-8 tuntia. Lentämällä matkasta selviäisi noin tunnissa, mutta sehän ei tule kysymykseen. - Loppumatkan etenemisestä saamme varmaan kuulla tavanomaisista tiedotuskanavista (YLE, aamu- ja iltapäivälehdet).

***

Pöh, unohdin, että Thunbergille on edelleen tarjolla VIP-kohtelu:

En elbil väntar på Greta i Lissabon

Mutta tuossa vaihtoehdossa on omat hankaluutensa:

Quote
Enligt Google maps tar resan med bil mellan Lissabon och Madrid fem timmar och 47 minuter. Men media på den Iberiska halvön har ägnat de senaste dagarna att räkna på räckviddsiffor och möjliga laddmöjligheter mellan de båda städerna och kommit fram till att Greta och hennes far Svante som är med på hela resan måste välja en rutt där det finns tillgång till laddning, vilket nära nog kommer att fördubbla restiden.

Eli olisiko tuo bussi kuitenkin parempi?
« Last Edit: 29.11.19 - klo:03:35 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #38 on: 29.11.19 - klo:08:42 »
Tätä nyt kansalaisille ehdotetaan:

Suomalaisten tietoisuus elämäntapojensa hiilijalanjäljestä kasvanut

Quote
Valtioneuvoston kanslia lanseerasi yhdessä Sitran kanssa viime vuoden joulukuussa palvelun, jossa suomalaiset pystyvät sitoutumaan hiilijalanjälkensä pienentämiseen henkilökohtaisilla suunnitelmillaan. Viime viikon alkuun mennessä jo 1379 suomalaista on tehnyt oman sitoumuksensa. Keskimäärin sitoumuksen tehneet ovat valmiita pienentämään hiilijalanjälkeään reilut 22 prosenttia.

Mennään nyt ohi siitä, että tuota vauhtia kestää lähes 4000 vuotta, ennenkuin kaikki suomalaiset ovat sitoumuksensa tehneet. Ja kysytään sen sijaan, oliko tämä muka joku yllätys kampanjan puuhaihmisille:

Quote
Sitoumuksista ilmenee, että pieniin tekoihin on helpompi sitoutua kuin suuriin. Moni lupaa korjata hyvät tuotteet, suosia lähiruokaa ja pestä täysiä koneellisia pyykkiä. Harvempi on valmis esimerkiksi sitoutumaan siihen, että ostaa jatkossa vain kierrätettyjä*) tavaroita tai viettää vuoden lomat Suomessa, kertoo projektisuunnittelija Riina Pursiainen valtioneuvoston kansliasta.

Kyllä minusta näyttäisi siltä, että kansalaisista on kyllä tullut tietoisia "syntisyydestään", mutta he jatkavat Augustinuksen kuuluisan rukouksen hengessä: "Herra, ota minulta pois tämä kiusaus. Mutta älä vielä nyt."

Oli sitten kyse upeasta uudesta mekosta, autosta, unelmalomasta Hawaijille tai pippuripihvistä kermakastikkeella.


***

Tuosta kerrottiin radiossa. Jonka aamupäivä on tänään mennyt siihen, että se aika agressiivisesti:

- kertoi eli piilomainosti Black Friday -alennusmyyntejä
- ja sitten kertoi aina välillä tuosta hiilijalanjäljestä

____

*) tämä idea aivan erityisesti ärsyttää: sen edellytyksenähän on tietysti, että toinen mokoma ihmisistä hylkää käyttökelpoisia tavaroita riittävän määrän. Kun hölmöläiset jatkoivat peittoaan toisesta päästä leikatulla palasella, he tavallaan kierrättivät.
« Last Edit: 29.11.19 - klo:12:01 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #39 on: 30.11.19 - klo:09:37 »
Tämä nyt vielä:

Greta Thunberg misses climate protest after boat hit by high winds (30/11/2019)

Quote
Swedish activist Greta Thunberg had been due to join a student strike in Lisbon but her environmentally friendly voyage across the Atlantic from New York by sailboat was hit by high winds, delaying her by a few days, she told her social media followers.
(lihav. HJ)

Kun ei tuosta matkasta ole kuitenkaan Suomen tiedotusvälineissä kerrottu, vaikka luulin niin tapahtuvan.

Eräästä saatavilla olevasta kartasta, ja siinä ilmoitetusta nopeudesta arvioisin että tuo "a few days" olisi kuitenkin vain kolmisen päivää tästä. Eli vene myöhästyisi vain vähän. Jos vielä saan uudet tarkat luvut tuosta tietystä linkistä, päivitän tiedot tähän.

Klo 17:50: Ei ole tullut sen linkin päivitystä, mutta laitetaan tähän Nikki Hendersonin twiitti 3 tuntia sitten:

Quote
Some sunshine from yesterday - we smashed La Vagabonde's speed record and hit 23.8 knots!! 🌞

Greta Thunberg 30.11. klo 14 GMT:

Quote
Day 18. We’re speeding towards Europe! Estimated time of arrival right now is Tuesday morning. We’ll be arriving at Doca de Alcantara, Lisbon. We are all looking forward to see you there!


02.11.19 klo 0:50 Suomen aikaa: Nyt alkaa matka olla paketissa:

Greta Thunberg expected in Lisbon on Tue. Dec. 3rd! Epic 21-day-long sailing passage aboard Aussie catamaran “La Vagabonde”

Quote
The boat’s position, on the 19th day since leaving Norfolk, VA in the US, and last updated on 1st Dec 2019, 19:15 (GMT) was 42º 32.533n 13º 17.494w, speed 7.4 kts, course 123.9° Distance left to Lisbon, Portugal : 306 Nm  (352 mi , 566 km)

Sivulta löytyy myös "lokikirja" koko matkasta. Torstaiksi kerkeää:

Madridin ilmastokokous pureutuu ilmastohätätilaan, joka on julistettu eri puolille maapalloa

Quote
YK:n kaksiviikkoisessa ilmastokokouksessa myös nuorilla on omat tilaisuutensa tulla kuulluksi. Yksi odotetuimmista vieraista on ruotsalainen ilmastoaktivisti Greta Thunberg , jonka odotettiin ehtivän kokoukseen Atlantin ylitykseltä purjeveneellä. Nuorten ääniä kuullaan maanantaina ja torstaina.
(lihav. HJ)

Sinänsä:  kokoukseen on kuuleman mukaan tulossa n. 20 000 henkilöä. Luultavasti suurin osa lentokoneella. Siinä eivät Thunbergin hiilidioksidisäästöt paljon paina.  Varsinkin kun ne on jo käytetty Nikki Hendersonin lentomatkoihin.

***

Nyt Suomenkin media sen kertoo laajemminkin:

Ilmastoaktivisti Greta Thunberg on edelleen merillä, arvioi ehtivänsä Lissaboniin tiistaina – ilmastokokous alkaa tänään Madridissa


« Last Edit: 03.12.19 - klo:05:18 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #40 on: 03.12.19 - klo:08:48 »
Tämä olkoon nyt viimeinen postaus Greta T:n merimatkasta.

Nyt vene on jo käytännössä Lissabonin aluevesillä, matkaa enää niin vähän, että se on perillä n. 3, 5 tunnin päästä, laskettuna aamuaikaisesta... ehkä ovat jo? Gretan itsensä n. klo 6 (Suomen aikaa) nettiin lähettämässä kuvassa näkyvät Lissabonin tai ainakin sen esikaupunkialueen valot.

Vanhana purjehtijana täytyy oikeastaan ihailla noiden purjehtijoiden taitoja. He valitsivat reitin Azorien pohjoispuolelta, joka näennäisesti oli pitempi. Mutta näin löysivät varsinkin loppumatkalle edullisen sivutuulen, jollaisella erityisesti katamaraani menee todella lujaa.

Mutta näin minäkin olen saanut olla valtameripurjehduksella, valittujen edustajien kautta!
« Last Edit: 03.12.19 - klo:09:59 by Heikki Jokipii »

Jarrumies

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 742
    • View Profile
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #41 on: 03.12.19 - klo:14:35 »
YLE Areena on näyttänyt koko päivän suoraa lähetystä Thunbergin katamaariin lähestymisestä Lissabonia, lähetys on parillaankin menessa (klo 14.35).
Purjeet on jo laskettu ja vene ajaa moottoreilla. Minullekjin tutut Lissabonin sillat näkyvissä.

Ei tuo suora lähetys YLElle ilmaista ole vaan Ylläpitäjäkin osallistuu lähetyskuluihin YLE-maksullaan.
« Last Edit: 03.12.19 - klo:14:41 by Jarrumies »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #42 on: 03.12.19 - klo:14:57 »
Se loppumatka kesti yllättävän kauan. Katsoin toista kautta, silloin tällöin, en YLE:stä. Mutta klo 14:50 vene oli kiinni laiturissa. Jotta palvova yleisö (veneen vieressä ajoi loppumatkalla mm. toinen vene kannellaan ko. liikkeen “virka-asuihin“ eli täyspitkiin hupullisiin syvänpunaisiin hameisiin pukeutuneita ihmisiä) ei olisi joutunut tyyntyneessä säässä odottamaan liian kauan, moottoreilla ajettiin puoli tuntia.

Nyt Thunberg jatkaa matkaansa junalla tai bussiila. Mutta sitä en enää seuraa — vaikka olen jo hyvin pienestä asti kulkenut kumpaisellakin kulkuvälineellä!  ;D
« Last Edit: 03.12.19 - klo:18:47 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #43 on: 04.12.19 - klo:11:23 »
Nyt pidän lupaukseni eikä enää sano sanaakaan T*******ista, mutta tässä uutisessa on päivitetty tieto tästä asiasta:

Quote
Kaksi viikkoa kestävään kokoukseen odotetaan BBC:n mukaan noin 29 000:ta osallistujaa. Asialistalla ovat etenkin markkinamekanismit ja hiilidioksidipäästöjen maailmanlaajuisen hinnoittelun edistäminen.


Noita 29 000 ei velvoiteta olemaan huolissaan Espanjan matkansa päästöistä. Mistä he sinne sitten tulevatkin. Madrid ei ole meren rannalla mutta saamieni tietojen mukaan se on ihanteellinen paikka kaupunkilomalle. Varsin tähän vuodenaikaan, jolloin se ei ole tukahduttavan kuuma.

Suomen valtuuskunnasta tuossa mainitaan 2 ministeriä. Mutta yleensä siihen on kuulunut kymmeniä jäseniä. Ja ne ovat vasta Suomen valtion piikkiin matkustavat. Lisäksi sinne lähettävät edustajansa EU, ympäristöjärjestöt...
« Last Edit: 06.12.19 - klo:08:27 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #44 on: 06.12.19 - klo:05:56 »
« Last Edit: 06.12.19 - klo:06:29 by Heikki Jokipii »