Näin MT uutisessaan:
ProLuomun tuoreen yhteenvedon mukaan Suomessa vuosia vakaassa kasvussa ollut luomutuotteiden myynnin arvo kääntyi viime vuonna kahdeksan prosentin laskuun. Määrällisesti laskun arvioidaan olevan vielä suurempi.
Luomumaito on edelleen toiseksi suosituin luomutuote, mutta senkin veto on hiipunut.
(lihav. HJ)
Mistä tuon tiedämme? Näin:
Vuoden 2021 koosteessa:
• Suosituimmat luomutuotteet olivat banaani,
kananmuna, maito, jauheliha ja kahvi.
Vuoden 2022 kysyntäuutisessa taulukko:
Top 5
Suosituimmat luomutuotteet vuonna 2022
1. Banaani
2. Maito
3. Kananmunat
4. Kahvi
5. Appelsiinimehu
Kummallakaan kerralla Pro Luomu ei kerro, millä tavalla ne ovat suosituimpia: rahassa vai volyymissa (kiloissa, litroissa)? Kaupasta kun on kyse, voimme kyllä arvata, että euroissa. Valaiseva olisi tieto, millä summalla kutakin noista luomutuotteista myytiin. Kyllä sekin, mikä oli määrä. Jonkinlaisen määräarvion saamme tietysti luomumaidon ja -kananmunien osalta siitä, paljonko niitä
tuotettiin.
Tämä tuossa Ahlqvistin jeremiadissa (Jarrumiehen lainauksesta juuri edellä) on täällä jo hyvin tuttu asia:
Tosin ei kysyntä aiemminkaan ollut läheskään sitä luokkaa kuin kuluttajatutkimuksista olisi voinut päätellä, Ahlqvist sanoo. ”Sanotaan, että haluttaisiin ostaa luomua, jos sitä vain olisi tarjolla, mutta sitten kun on, ei ostetakaan.”
Mutta sitä ei luomuväki halua oppia. Tai ainakaan julkisesti tunnustaa oppineensa. Vaan jatkaa tiedotuksessaan
tällä linjalla.