• Welcome to Tuottava Maa Turvattu Luonto.
 

Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla

Started by Heikki Jokipii, 07.11.07 - klo:16:24

Previous topic - Next topic

Heikki Jokipii

#1020
Nyt sitten lopulta myös MT kertoi asiasta:

Luomun myynti sakkasi: Maidontuottajat laskevat nyt, kannattaako luomussa pysyä " Ruotsissa pako on jo alkanut

Pro Luomuunkin viitataan, muutta enemmän maitoon ja Ruotsiin:

QuoteRuotsissa on uutisoitu jo viime vuoden loppupuolelta lähtien, miten luomumaidontuottajat harkitsevat siirtymistä tavanomaiseen tuotantoon. Suomessakin lasketaan tarkkaan kannattavuutta, mutta pakoa luomusta ei ainakaan vielä ole nähty.

Taustalla on kuluttajien ostovoiman lasku. Luomutuote jää tiukassa taloustilanteessa yhä useammin kaupan hyllyyn, joten luomumaitoa tuotetaan nyt kysyntään nähden runsaasti.

Tuohon uutisen liittyvänä MT:ssä oli tämäkin:

150 000 euron tukileikkaus oli viimeinen pisara, Suomen suurimman peltoalan viljelijä harkitsee tuohtuneena luomusta luopumista
”On vaikea elää valvontaan liittyvän epävarmuuden kanssa.”


Mutta valitettavasti lopun osalta maksumuurin takana.

Jarrumies


Tässä otteita Ahlqvistin haastattelusta MT:ssä:
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/d8cc7239-291e-470b-b675-cefd3c26c1a6
Quote
”Tuli 150 000 euron tukileikkaus sillä perusteella, että rikkakasvien torjunta oli laiminlyöty”, Ahlqvist kertoo.

....

”Se oli lähtölaukaus. Tuntuu, etten uskalla enää viljellä luomuna, koska valvonta on liian tulkinnanvaraista. Koskaan ei voi olla varma, koska rikkakasveja on tarkastajan mielestä liikaa, kun mitään ohjearvoja ei ole annettu.”


Tehokkaan tuotannon puolestapuhujana tunnettu Ahlqvist siirtyi luomuun 2017.

Luomuviljan ja tavanomaisen hintaero oli silloin iso, ja luomuviljalle oli selkeä kysyntä.

Tilanne on muuttunut täysin. Kahden viime vuoden aikana luomun kysyntä on romahtanut, Ahlqvist luonnehtii. ”Ylimääräistä hintaa sille ei enää saa, eikä teollisuus edes halua sitä.”


”Kuluttajat ostavat nyt halvempia tuotteita. Ruuassa säästetään.”

Tosin ei kysyntä aiemminkaan ollut läheskään sitä luokkaa kuin kuluttajatutkimuksista olisi voinut päätellä, Ahlqvist sanoo. ”Sanotaan, että haluttaisiin ostaa luomua, jos sitä vain olisi tarjolla, mutta sitten kun on, ei ostetakaan.”

Hän kritisoi myös kaupan toimintaa luomun suhteen.

”Ei voi olettaa, että ihmiset maksaisivat luomutuotteesta puolitoistakertaisen hinnan. Sen pitää olla jonkin verran kalliimpaa, mutta ei paljon. Varsinkin alussa kauppa hinnoitteli luomun ihan överiksi. Kun tuotteet sitten kerran jäävät myymättä ja alimmille hyllyille pilaantumaan, lisää ei enää osteta.”

”Koskaan ei voi olla varma, koska rikkakasveja on tarkastajan mielestä liikaa.”

Ahlqvist viljelee peltoalaltaan Suomen suurinta tilaa. Hehtaareita on nyt hiukan yli 1 500.

...

”Luomussa ei oikein voi tehdä mitään sen jälkeen, kun on kylvänyt, varsinkaan syysviljoilla. On ihan kesän säistä kiinni, pystyykö kasvusto kilpailemaan rikkakasvien kanssa.”

”Jos jään luomuun, viljelen jatkossa myyntikasveja vain sen verran kuin on pakko, muu ala olisi maisemanhoitokasveilla tai jollain muulla ei-ruuantuotantokasveilla. Näin valvontaan liittyvä tulkinnanvaraisuus vähenisi.”

...

Ahlqvist kylvi viime syksynä vajaa tuhat hehtaaria ruista. Se oli tarkoitus viljellä ja myydä luomuna. Siitä saattaa nyt tulla tavanomaista " päätöstä ei vielä ole tehty.

Heikki Jokipii

Näin MT uutisessaan:

QuoteProLuomun tuoreen yhteenvedon mukaan Suomessa vuosia vakaassa kasvussa ollut luomutuotteiden myynnin arvo kääntyi viime vuonna kahdeksan prosentin laskuun. Määrällisesti laskun arvioidaan olevan vielä suurempi.

Luomumaito on edelleen toiseksi suosituin luomutuote, mutta senkin veto on hiipunut.
(lihav. HJ)

Mistä tuon tiedämme? Näin:

Vuoden 2021 koosteessa:

Quote• Suosituimmat luomutuotteet olivat banaani,
kananmuna, maito, jauheliha ja kahvi.

Vuoden 2022 kysyntäuutisessa taulukko:

QuoteTop 5
Suosituimmat luomutuotteet vuonna 2022

1. Banaani
2. Maito
3. Kananmunat
4. Kahvi
5. Appelsiinimehu

Kummallakaan kerralla Pro Luomu ei kerro, millä tavalla ne ovat suosituimpia: rahassa vai volyymissa (kiloissa, litroissa)? Kaupasta kun on kyse, voimme kyllä arvata, että euroissa. Valaiseva olisi tieto, millä summalla kutakin noista luomutuotteista myytiin. Kyllä sekin, mikä oli määrä. Jonkinlaisen määräarvion saamme tietysti luomumaidon ja -kananmunien osalta siitä, paljonko niitä tuotettiin.

Tämä tuossa Ahlqvistin jeremiadissa (Jarrumiehen lainauksesta juuri edellä) on täällä jo hyvin tuttu asia:

QuoteTosin ei kysyntä aiemminkaan ollut läheskään sitä luokkaa kuin kuluttajatutkimuksista olisi voinut päätellä, Ahlqvist sanoo. ”Sanotaan, että haluttaisiin ostaa luomua, jos sitä vain olisi tarjolla, mutta sitten kun on, ei ostetakaan.”

Mutta sitä ei luomuväki halua oppia. Tai ainakaan julkisesti tunnustaa oppineensa. Vaan jatkaa tiedotuksessaan tällä linjalla.

Heikki Jokipii

#1023
Kyllä se täällä on:

QuoteLuomu 2.0 -ohjelman tavoitteet vuoteen 2030 mennessä ovat:

1. Luomun kulutuskysyntä kasvaa " luomun markkinaosuus viiteen prosenttiin 2030. Luomutuotteiden kulutuskysyntää, vientiä ja luomutuotantoa on kasvatettava tasapainoisesti

Ja siis ensimmäisenä. Mutta hyvin epäselväksi jää tuossa ja muuallakin, miten tuo koalitio voisi tuon määräaikaan mennessä tehdä. Tai edes sitä merkittävästi edistää.

Sama koskee tuossa myöhemmin esitettyä viennin edistämistä. Vielä vähemmän tuo koalitio kykenee saamaan ulkomaalaiset ostamaan lisää (suomalaisia) luomutuotteita. Lisättyä luomun kulutuskysyntää vieraissa maissa.

Kotimaassa lähdetään sitten 2,2 prosentin tasolta. Parempaan kuluttajat " ilkeyksissään, nuukuksissaan tms.? " eivät viime vuonna yltäneet.

Mutta tietysti tuo meidän näkökulmastamme on ennenkaikkea periaatteellinen kysymys:

Valtiovalta katsoo asiakseen edelleen tukea yrityksiä manipuloida kansalaisia

Ks. myös tuon 2015 uutisemme linkit. Ja linkkien linkit.  ;D

Ainoa, mihin valtiovalta jotenkuten pystyy, on luomuviljelyn lisääminen: tehdään reilusti lisää luomusopimuksia. Ainakin niin kauan kun viljelijät suostuvat niitä tekemään.

Heikki Jokipii

#1024
Sitten tällaisia viestejä kentältä:

”Luomu ei enää ole hitti, lähiruoka ajoi ohi” " suuren Citymarketin kauppias tietää, mitä kuluttaja haluaa viiden vuoden päästä

QuoteTurkulaisen Kupittaan Citymarketin kauppias Hannu Aaltonen tietää, että esimerkiksi luomumaito- ja luomukananmunatiloilla eletään haastavia aikoja kysynnän ja tarjonnan kanssa.

Jotain samanlaista kuin Ruotsissa?

***

Ja tällaisia viestejä:

"Mietin joka päivä, jatkaako luomussa vai ei” " Juha Salin on monen muun tapaan tyytymätön luomumaidontuotannon kannattavuuteen

Quote”Uskon edelleen luomun vetovoimaan, mutta markkinointiin kaivataan lisää positiivista tekemistä.”
[..]
Valtiovalta haluaa edelleen lisätä luomualaa ja -tuotantoa, mutta käytännön toimet ohjaavat toiseen suuntaan, Salin toteaa.

"Esimerkiksi uudelle ohjelmakaudelle tuli muutoksia luomun ja tavanomaisen tuotannon suhteen. Luomukotieläintilan tuki tippuu keskimäärin selvästi.”

Heikennyksiä tuli myös luomutilojen hyvinvointikorvaukseen. "Jos olisimme tavanomaisessa tuotannossa, saisimme tuplasti suuremman hyvinvointutuen.”
[..]
Luomun rinnalle on tullut muun muassa vapaan lehmän maitoa ja vähähiilistä maitoa. ”Kuluttajan silmissä niissä ei ehkä ole enää riittävän isoa eroa luomuun.”

PS. 5.3.23: Agronetin keskustelussa tuli esille, että (asia ja) MT:n juttu Niko Ahlqvistin pohdiskeluista on "huonoo mainosta luomulle". Nyt MT näyttää julkaisseen siis useammankin artikkelin, jotka voidaan tulkita luomulle huonoksi mainokseksi. Sanotaanpa varovasti näin: jostain se kertoo.

Heikki Jokipii

MT:ssä eilen vielä tällainen, maksumuurin takaa pilkistäen:

”Ratkaiseva vuosi on menossa” ‒ suomalaisen luomumaidon tilanne on veitsenterällä
Etelä-Pohjanmaalla tuottajia kannattelee vaikeana aikana myös vahva yhteisöllisyys, arvioivat luomumaitotilaneuvojat.


***

Esko Erkkiläkin oli lukenut Maaseudun Tulevaisuutta:

Luomuhömpötys alkaa olla ohi!

QuoteOlen aina pitänyt luomuhömpötystä ruuantuotannon häpäisemisenä ja nyt olen tyytyväinen, että myös maataloustuottajaväen äänenkannattaja Maaseudun Tulevaisuus on tullut samaan tulokseen.

Heikki Jokipii

Svenska YLE kertoi tästä:

Priset och smaken viktigare än ekologiska argument då unga köper mat " bara en av tio är vegan eller vegetarian

QuoteEn bred undersökning som Jord- och skogsbruksministeriet har gjort visar att priset är avgörande då unga handlar mat. På andra plats kommer smaken. Var tionde i åldern 15"29 är vegan eller vegetarian.

Undersökningen kartlägger också inställning till jord- och skogsbruket överlag, betydelsen av en levande landsbygd och huruvida det görs tillräckligt för klimatet bland finländare i åldern 15"29.

Vad gäller maten anser många att det är viktigt att den är hälsosam och producerad i hemlandet. Däremot verkar faktorer som ekologisk, närproducerad och rättvis inte spela någon större roll i de ungas val.

De unga tillfrågades också om de gjort några etiska val beträffande sina konsumtionsvanor. De flesta har börjat återanvända mera, många undviker vissa livsmedel och material, köper hellre inhemska varor än utländska, och försöker spara energi.

Tuo tutkimus ei siis antanut tukea sen enempää nuorten luomun suosimiselle kuin käsitykselle nuorten kasvissyönnistä.

Kun tuo on ruotsinkieltä, taas tulee mieleen tämä: miksi ei käytetä termiä 'naturenlig'? Joka termi jo kerran Suomessa otettiin käyttöön. Mutta muutettiin sittemmin Ruotsin ruotsin mukaiseksi. Kun Ruotsissa se toiseksi muutettiin.

Mutta näin ollen se tilanne jatkuu, että jos nuorten valinnoissa ei näyttele suurta osaa "ekologisk ... och rättvis", se voi johtua siitä, että " nuorille on erityisen tärkeää ekologisuus ja oikeudenmukaisuus8)

***

Entä me vanhukset? Siitä juuri MT:

Ikäihmiset pihistävät ruuasta " ”Kahvitteluilla saatetaan korvata päivän aterioita”

Luomua ei erikseen mainita. Mutta voi kyllä kuvitella, ettei se mahdu moiseen itaruuteen mukaan.  8)

Heikki Jokipii

Luottamusta tulevaisuuteen lietsotaan näin:

Luomun kulutus notkahti Suomessa " Ohriluoman tilalla luotetaan silti laadukkaiden ja maukkaiden elintarvikkeiden kysynnän kasvuun

QuoteKarijokelaisella Ohriluoman luomutilalla tulevaisuus nojaa näkymistä huolimatta vahvasti lähiruuan tuottamiseen eli luomuviljeltyyn perunaan ja sipuliin.
(lihav. HJ)

Ja sitten:

QuoteMielenkiintoisia ovat myös isännän tiedot pääkaupunkiseudun luomutilanteesta tällä hetkellä ja se, miltä alan valvonta vaikuttaa.
(lihav. HJ)

Siellähän lähiruoka myydään. Karijoen ja Helsingin välinen etäisyys on 348,0 km.

Heikki Jokipii

#1028
Heitä eivät ilmeisesti ihan viimeiset uutiset ja tiedot olleet saavuttaneet (linkkaukset ja lihav. HJ):

ELINTARVIKEP,,IV,, " TIETOA, TURVAA JA TEKNOLOGIAA (9.3.23)

QuoteLuomun vahvuudet ja tulevaisuus?

Luomuinstituutin johtaja Sari Iivonen pohtii omassa esityksessään, mitä muu ruoantuotanto voi omaksua luomutuotannolta ajassamme, jossa omavaraisuuden lisäämiselle on tarvetta, sopeutuminen ilmastonmuutokseen on välttämätöntä ja luontokato etenee.

Myös Kantar TNS Agrin asiakkuusjohtaja Pasi Saarnivaara puhuu luomusta ja tietää, että asenteet luomuruokaa kohtaan ovat olleet viime vuosina erittäin positiivisia, ja että luomun myynti on ollut viime aikoina nousujohteista. Saarnivaara haastaa pohtimaan, mitä tapahtuu luomulle nousevien kustannusten paineessa? Entä onko Suomessa luomutuottajia jatkossa viljelijöiden vähetessä?

Yrittäjän luomunäkökulmaa avaa ruisleipää Saksaan jo yli 25 vuoden ajan vieneen Pekan Leipä Oy:n toimitusjohtaja Karri Kunnas. Pekan Leivän luomuviennin matkalla on ollut haasteita, jotka yritys on onnistunut kääntämään mahdollisuuksiksi ja menestykseksi. Onko muuttuvassa maailmassa edelleen mahdollisuuksia viennille, ja mitä pitäisi tehdä, että luomuvienti saataisiin niin sanotusti rokkaamaan?

Tilaisuus on uutisen mukaan vasta tulossa. Mutta hyvissä ajoin kerrotaan, että luvassa on vanhentunutta tietoa?

Saarnivaara ilmeisesti suunnittelee kierrättävänsä viime syksyisen esityksensä.

Heikki Jokipii

MT jatkaa luomun vaikeuksista kertomista:

Nykytilanteen säilyttäminenkin luomussa on vaikeaa ‒ luomuvaliokunta vaatii tukimaksuihin ennakoita

QuoteLuomun merkitystä nostettiin juuri esiin suomalaisvaikuttajien muistiossa.

Mutta kuitenkin siis niin, että lisää rahaa asiaan olisi hyvä käyttää?

Heikki Jokipii

Tämä saattoi olla osa Pro Luomun kampanjaa:

linkki

Maistiaisilla sitä on hoidettu. Jos oli, melkeinpä harmittaa, että meni minulta ohi. Tuossa se kauppa olisi ollut muutaman sadan metrin päässä.

Heikki Jokipii

#1031
Svenska YLE:

Efterfrågan på ekomat minskar " trots tufft läge vill östnyländska ekobönder inte återgå till konventionell odling

QuoteInflationen har lett till att efterfrågan på ekologisk mat i butikerna har gått ner. Speciellt de ekobönder som säljer sina produkter för vidareförädling är i en utmanande sits just nu.

Orsaken till att Forsman sitter i den här utmanande sitsen är att efterfrågan på ekologiska produkter har minskat runt om i matbutikerna i Finland.

Den minskade efterfrågan har lett till att vissa bönder slutar odla ekologiskt eftersom det inte är lönsamt. Också i Sverige syns samma trend.

Tämä tapaus:

QuoteKonsumenter verkar med andra ord ha lättare att välja bort eko i matbutiken då man inte vet exakt vilken bonde som berörs.

" Det är en fördel att ha direktkontakt med kunden, konstaterar Atte Hermansson på Majvik i Sibbo.

Majvik har satsat på ekoodling i snart 40 år. Gårdens största inkomstkälla är försäljningen av rotsaker och potatis men det odlas också lite bär och spannmål.

Gårdens egna kor producerar gödsel, vilket gör att man på Majvik inte påverkas av att priset på gödsel gått upp.

Gårdens försäljning har minskat en aning men läget är tillsvidare helt okej enligt Hermansson. Gården har en bred kundkrets och ett brett sortiment, vilket gör att gården har flera ben att stå på.

Majviks produkter går huvudsakligen direkt till fine dining-restauranger och privata skolor och daghem. Av gårdens försäljning går bara tio procent till privata konsumenter.

,,n så länge har försäljningen till restaurangerna inte minskat. Men visst är det osäkra tider, konstaterar Hermansson.

" Jag är nog lite orolig för privatpersoners köpkraft under de kommande åren. Vi får se hur snabbt och hur allvarligt det påverkar restaurangerna, säger han.
(linkki ja lihav. HJ)

***

On se inflaatio vaan merkillinen otus, joka osaa täällä tavalla täsmällisesti iskeä:

Inflaatio iski ison loven luomumarkkinaan

QuoteLuomumarkkina supistui viime vuonna selvästi. Poikkeuksellisen kova inflaatio vaikutti kuluttajien valintoihin, ja hinnan merkitys ruokaostoksilla korostui. Kaikissa tuoteryhmissä kehitys ei kuitenkaan ollut yhtä karua.

Uskoa ja toivoa ei ole kuitenkaan täysin menetetty:

Quote" Vuosi 2022 ei ollut luomun vuosi. En silti usko, että luomun kysyntä romahtaa täysin, sillä osa asiakkaista haluaa edelleen käyttää luomutuotteita, summaa Keskon tuoretuotteiden osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorinen.
(lihav.HJ)

Viime syksynä Vuorinen ei vielä joko ollut tuota huomannut tai saanut kunnolla ulos sanotuksi.

Heikki Jokipii

#1032
Varmemmaksi vakuudeksi tähän toisen triidin tarkasteluumme. Tässä pitkässä listassa (269 tuotetta) on valittavana vain yhdeksän (9) luomuleipää:

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/leivat-keksit-ja-leivonnaiset-1/leivat

Prosenteissa 3,8%. Teoreettisesti juuri niitä tietysti voitaisiin kuitenkin ostaa erityisen paljon. En usko niin olevan. Vaan tuo prosentti karkeasti heijastaa luomuleivän kysyntää. Karkeasti, koska voi olla niinkin, että niitä ostetaan hyvin vähän. Mutta sen verran kuitenkin menee, että ne löytyvät tuosta listasta.

Ja Pro Luomu on koska tahansa tervetullut kertomaan, paljonko luomuleipää oikeasti ostetaan. Sen takana eli sen käytettävissä olevilta tietokoneilta se tieto löytyy.

Heikki Jokipii

#1033
Elintarvikeliiton tilaisuudessa oli Googlen mukaan kysytty tällaisia:

Quoteetl.fi
https://www.etl.fi › ajankohtaista › tiedotteet › ruokak...
12 tuntia sitten " Vieläkö luomu kiinnostaa? Jääkö luomu kustannusten noustessa kauppojen hyllyille? Kuka luomua Suomessa jatkossa tuottaa?

Ei nyt valitettavasti löytynyt linkkiä alkuperäiseen.

Twitteristä:

QuoteETL
@ETL_fi
Asenteet #luomu'ruokaa kohtaan ovat olleet viime vuodet positiivisia ja myynti ↗️. Vieläkö luomu kiinnostaa? Jääkö luomu kustannusten noustessa kauppojen hyllyille? Kuka luomua Suomessa jatkossa tuottaa? Vastauksia kuulemme #Elintarvikepäivä'ssä Pasi Saarnivaaralta @KantarFinland

https://twitter.com/ETL_fi/status/1641369863498215427/photo/1

Heikki Jokipii

Quote from: Heikki Jokipii on 04.03.23 - klo:03:51
Kummallakaan kerralla Pro Luomu ei kerro, millä tavalla ne ovat suosituimpia: rahassa vai volyymissa (kiloissa, litroissa)? Kaupasta kun on kyse, voimme kyllä arvata, että euroissa. Valaiseva olisi tieto, millä summalla kutakin noista luomutuotteista myytiin. Kyllä sekin, mikä oli määrä. Jonkinlaisen määräarvion saamme tietysti luomumaidon ja -kananmunien osalta siitä, paljonko niitä tuotettiin.

Tältä näyttää:

Kananmunatuotannon kannattavuus on heikko " vuosi sitten jokainen kana muni jopa tappiota

QuoteLuomumunien osalta kyseessä on kirjaimellisesti muna/kana-tilanne. Kulutus on vähentynyt, ja toisaalta tuottajahinta ei ole kehittynyt samalla tavalla kuin muiden kananmunien tuottajahinnat.

" Luomukananmunien tuottajilla on heikompi kannattavuus kuin muilla, ja se luo kyllä todella ison huolen luomukananmunatuotannon tulevaisuudesta, Hamina sanoo.