Useammassakin kolumnissa on kiinnitetty huomiota tuohon edellä mainittuun Helsingin yliopiston tutkimukseen, jonka tulos oli, ettei nykysysteemi estä ravinnepäästöjä Itämereen.
Sitten melkein yhtä useassa kirjoituksessa on suoraan – melkeinpä
refleksinä - siirrytty johtopäätökseen, ilman mitään eri analyysiä, että nyt täytyisi siirtyä luomuviljelyyn.
Kuten tietysti teki ensimmäisenä vihreä ympäristöministerimme Ville Niinistö. Samoin, suoraan, ”lonkalta”, tuskin edes tapaamatta alaisiaan, luulen, vahvasti.
Mutta jos tuota Helsingin tutkimusta katsoo (linkattuna edellä, katsokaa itse), siinä
ei tällaista luomusuositusta minusta ole. Sen suositukset ovat kyllä itsessään vähän epäselviä, mutta sanaa "organic" (luomu) niissä ei esiinny.
Mistä Niinistö löytää siis perustelunsa asialle?
Luomuliiton sivusto eivätkä sen lähteetkään ole kelvollisia, ellei mitään muita löydy. Nyt - uudessa tilanteesa - myöskään vihreän liiton
ohjelma asiassa ei kai ihan riittäne? Kun muitakin on läsnä? Kuten muu hallitus, me äänestäjät tms.?
Toinen, osin irrallaan edellä olevasta oleva kysymys: mistä
rahat?
Jos – korostan voimakkaasti:
jos – luomuviljely olisikin hiuksenhienosti Itämeren kannalta hiukan parempi viljelytapa, voisiko se
silti olla kustannustehokas?
Onko muita niksejä kuin itse viljelytapa? *) Suojakaistat ym. ym. – paljonko ne maksavat?
Ihan näin karkeasti laskien/arvioiden, ihan luomun kaupan hintatasosta ynnä julkisista tuista arvioiden, ihmettelen ...
- jos (me kuluttajat) maksa(si)mme tuplasti ruoastamme
- ja vielä sen lisäksi veronmaksajina luomuviljelyn ylimääräisiä tukia
... onko näitä –
huikeita - kustannuksia
verrattu vaihtoehtoisiin kustannuksiin näissä vesistönsuojeluasioissa?
Ja verrataanko
nyt ja tästä eteenpäin, jos uusi ministeri voimansa tunnossa ratkaisunsa kuitenkin läpi ajaa?
(Ihan yksityiskohtana, maanviljelys lienee edelleen MMM:n "heiniä". Ville Niinistön täytyisi toisin sanoen sopia asioista ja rahoista sen kanssa. Toivon henkilökohtaisesti asiassa
pahoja yhteistyövaikeuksia ...

)