Heikki, lukaisepas Pollanin kirja ja ammu se alas!
Otin heti haasteen vastaan ja tilasin äsken lähikirjastostani ko. kirjan. Vaikka kovin tuttuja ovat tämä väitteet – itse asiassa jo 1960-lvulla olen lukunut (Ralph Nader?) vastaavia:
Pollanin kirjan ydinsisältö on huoli siitä, että ruoan ravintoainesisältö on köyhtynyt ja huonontunut elintarviketeollisuuden ja suurmaatalouden myötä. Maatalouden tuottamissa raaka-aineissa ei ole enää läheskään niin paljon ravintoaineita kuin ennen, koska kasvin- ja rodunjalostus on pyrkinyt satoisuuteen eikä ravintoaineiden runsauteen.
Kun tähän viereen lyö esiin ne faktat vaikkapa juuri amerikkalaisista, että keskimäärin heidän kohdallaan (1940-luvustakin, aiemmasta tilanteesta puhumattakaan)
- keskipituus on kasvanut
- terveydentila kohentunut
- odotettavissa oleva elinikä noussut
niin joku näissä Pollanin väitteissä ei oikein osu kohdalleen.
Sen verran tästä Pollanista olen aiemmin lukenut ja nyt Google-kieroksellakin löysin, että
- mikään ravitsemuksen asiantuntija hän ei ole, vaikka asiasta paljon kirjoittaakin (professuuri liittyy lähinnä tiedotusoppiin)
- ja hän on varsinainen ruokasnobi, ”foodie”, USA:nkin mittapuilla
Muta luetaan ja katsotaan. Ja tarkistetaan ennen kaikkea lähdeviitteet - mm. kuinka monen kohdalla lukee ”Rodale Institute”?!