Coop'in saama selkeä tuomio Ekoeffekten-filmistä on mennyt voimalla läpi ruotsalaisissa tiedotusvälineissä. Tämän havaitsee, jos googleen laittaa hakutermeiksi samanaikaisesti 'coop ekoeffekten' ja ottaa tulokset vain viimeisen viikon ajalta. Eikä Coop saa ymmärtämystä.
Yksi parhaita juttuja on Svenska Dagbladetissa, jossa asiasta kirjoittaa Torbjörn Fagerström,
professor emeritus i teoretisk ekologi vid Lunds universitet, ledamot i Kungl. Vetenskapsakademien och Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien:
https://www.svd.se/coops-ekosmall-ar-en-seger-for-sanningenOtteita:
”Ekosmällen mot Coop är en seger för sanningen”Coops reklamfilmer om ekologisk mat har nu lett till en rejäl smocka från Stockholms tingsrätt. Domen är en mycket stark markering mot desinformation och halvsanningar förklädda till vetenskap, skriver professor emeritus Torbjörn Fagerström.
Den 3 juli föll domen och Svenskt Växtskydd vann på samtliga punkter. För att citera direkt ur domstolsdokumentationen: ”Det finns ingen ekoeffekt. Det finns inget stöd för påståendena i studierna. Dessutom är studierna riggade och bristfälliga”. Domstolen dömer ut ett saftigt vite om inte Coop omedelbart slutar med att desinformera och föra allmänheten bakom ljuset i frågor om ekologiskt jordbruk.
Det kan inte vara någon tvekan om att domstolen gör en korrekt bedömning. I korthet kan sägas att Coop får betala vite om de exempelvis:
-visar filmerna ”Ekoeffekten” eller ”Amelia testar ekoeffekten” igen
- påstår att ”vi äter insektsmedel” om konventionell mat
- skriver att ekologisk mat odlas utan kemiska bekämpningsmedel
- hävdar att ekologisk livsmedelsproduktion ökar mångfalden i naturen, eller
på något annat sätt marknadsför att ekologiskt odlade livsmedel är bättre och medför färre risker ur hälsosynpunkt än konventionellt odlade livsmedel.
Suomen Luomuinstituutissa ja Pro Luomussakin olisi syytä lukea tuo tuomioistuimen tuomio tarkasti läpi.
Tässä muutama juttu lisää:
http://www.atl.nu/lantbruk/viktigt-att-reklam-ocksa-ar-sann/https://www.svt.se/nyheter/inrikes/coop-falls-for-overdriven-och-skrammande-reklamfilm-om-ekologisk-mat