Author Topic: Synteettisen typpilannoitteen historia ja tulevaisuus  (Read 43222 times)

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 26942
    • View Profile
    • Email
Vs: Synteettisen typpilannoitteen historia ja tulevaisuus
« Reply #120 on: 26.08.24 - klo:07:26 »
Tästä asiasta on saatu osin vähän ristiriitaisiakin tietoja:

Satoja metrejä pitkät tavarajunat Venäjältä ovat Vainikkalassa yhä arkea – taustalla myös Kiinan valtapeli

Quote
Tullin tilastojen mukaan alkuvuodesta venäläistä nikkelimalmia on tuotu kolmannes vähemmän - noin 280 miljoonalla eurolla - kuin vastaavana aikana vuosi sitten.

Venäläisten lannotteiden tuonti on sen sijaan alkuvuodesta harpannut hurjaan kasvuun.

Alkuvuoden aikana lannotteita on tuotu jo noin 10,5 miljoonalla eurolla, kun viime vuoden kokonaisarvo oli vain 5,5 miljoonaa euroa. Venäläisten lannotteiden osuus kaikista Suomeen tuoduista lannotteista oli alkuvuonna noin 11 prosenttia.

Myös venäläisen ammoniakin tuonti jatkuu viime vuoden tasolla. Alkuvuonna tuonnin arvo on ollut 26,6 miljoonaa, viime vuonna kaikkinensa 49,9 miljoonaa euroa.

Maakaasu oli kuulemma korvattu muualta tuodulla. Mutta valmis ammoniakki sitten ei? Vai selittääkö asian tämä ilmio:

Quote
Ulkomaille myydyt lannoitteet kuljetetaan Vainikkalasta Kotkan satamaan, jossa ne lastaa laivoihin Ylen tietojen mukaan venäläistaustainen Fertilog Oy.

Tiivis kaupankäynti Venäjän kanssa on mahdollista, koska Suomeen virtaavat raaka-aineet eivät kuulu pakotteiden piiriin EU:ssa.

Esimerkiksi lännen pakotteiden listalta löytyy vain yksittäisiä venäläisten lannoiteyhtiöiden johtajia.
(lihav. HJ)

Eli ainakin joiltakin osin tavara vain kulkee Suomen läpi. EU:n luvalla.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 26942
    • View Profile
    • Email
Vs: Synteettisen typpilannoitteen historia ja tulevaisuus
« Reply #121 on: 02.09.24 - klo:04:06 »
Tämä havainto ja löytö voi potentiaalisesti merkitä vakavaa iskua "vihreälle" vedylle:

Shock New Claim: ‘Green’ Hydrogen Produces 37 Times More Global Warming than Carbon Dioxide

Quote
Dangerous stuff all this ‘green’ hydrogen. Apart from a tendency to explode unless handled with extreme care, its higher combustion temperature can produce more harmful nitrogen dioxide than natural gas. Nitrogen dioxide is a nasty pollutant and has been linked to childhood asthma and other major ailments. Furthermore, hydrogen is the lightest of gases and escapes easily into the atmosphere – where a newly-published science paper suggests, pound for pound, it produces 37 times the warming of carbon dioxide over a 20-year period. This is because hydrogen is oxidised by the hydroxyl radical leading to the formation of tropospheric ozone and stratospheric water vapour. Both these gases are so-called ‘greenhouse’ gases and alarmist scientists are keen to exaggerate their effect. If you are worried about atmospheric pollution and greenhouse gases, despite all past observational evidence that suggests the ‘greenhouse’ impact of the gases ‘saturates’ at certain levels, then promoting hydrogen is a very bad look indeed.

Tuossa annetussa linkissä tarkempi selvitys, miten.

Niinkuin täällä on tapana ollut toppuutella liian hyviä uutisia, "tuoreita tutkimuksia", niin on toppuuteltava tuotakin. Ihan erikseen on selvitettavä, mitä tuo merkitsee "vihreälle" ammoniakille,

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 26942
    • View Profile
    • Email
Vs: Synteettisen typpilannoitteen historia ja tulevaisuus
« Reply #122 on: 06.09.24 - klo:07:11 »
Edellinen ei mitenkään ole tullut Suomessa tietoon:

Tankataanko autoihin kohta vedystä tehtyä bensaa? Sähköpolttoaineet halutaan huoltoasemille jo muutaman vuoden kuluttua

Quote
Elinkeinoelämä uskoo, että sääntely laittaa vauhtia vetyinvestointeihin. Käytännön toteutukseen huoltoasemilla liittyy vielä kysymysmerkkejä.
« Last Edit: 06.09.24 - klo:13:10 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 26942
    • View Profile
    • Email
Vs: Synteettisen typpilannoitteen historia ja tulevaisuus
« Reply #123 on: 07.09.24 - klo:05:05 »
Monimutkaisemmaksi menee. Nyt on syntynyt tällainen hanke:

Hycamite avasi Euroopan suurimman metaanista vetyä pilkkovan tehtaan Kokkolaan

Ja siitäkin kerrotaan:

Quote
Suomalainen Hycamite TCD Technologies avasi torstaina Kokkolan suurteollisuusalueella vedyntuotantolaitoksen, joka on sarjassaan Euroopan suurin.

Hycamite pilkkoo itse kehittämällään menetelmällä vetyä metaanista lämmön ja katalyytin avulla. Menetelmän etuna on se, että vetyä syntyy ilman, että valmistuksessa vapautuisi kasvihuonepäästöjä.

Vastaavalla tavalla toimivia laitoksia on muitakin, mutta ne toimivat hieman eri tekniikalla.

Näin kuulemma myös on:

Quote
Hycamiten prosessi tarvitsee myös huomattavan vähän energiaa verrattuna vedyn tunnetuimpaan valmistustapaan, jossa vetyä valmistetaan sähköelektrolyysilla hajottamalla vesimolekyylejä hapeksi ja vedyksi.

Sitä tarina ei kerro, mistä se metaani tulee. Käsitykseni on, että ainoa, mistä sitä suurempia määriä saadaan, on maakaasu. Ja ainoa paikka, josta nyt maakaasua suurempia määriä saadaan, on... Venäjä?

Mutta kaikkiaan siis myös typpilannoitteen tuottaminen on nyt hyvin vallankumouksellisessa vaiheessa. Innovaatioita tulee esille koko ajan.
« Last Edit: 07.09.24 - klo:07:26 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 26942
    • View Profile
    • Email
Vs: Synteettisen typpilannoitteen historia ja tulevaisuus
« Reply #124 on: 20.11.24 - klo:05:03 »
Hiukan ymmälläni kieltämättä olen. Hesari esittelee tänään tämän ikäänkuin aivan uutena ideana:

Suomeen suunniteltu jätti-investointi lähempänä toteutumista

Quote
Vihreä siirtymä|Green North Energy sai Naantaliin suunnitellulle noin 600 miljoonan euron arvoiselle vihreän ammoniakin tuotantolaitokselle tärkeän kumppanin.
[..]
”Vihreä ammoniakki tarjoaa raaka-ainetta erityisesti maatalouden tarpeisiin. Sen tuotanto voi vähentää Suomen ja Euroopan riippuvuutta ammoniakin tuonnista muista maista, kuten Venäjältä, samalla kun se auttaa vähentämään maataloussektorin hiilidioksidipäästöjä. Lisäksi vihreällä ammoniakilla on nouseva potentiaali alhaisten hiilipäästöjen polttoaineena meriliikenteessä, edistäen tälläkin tavalla hiilidioksidipäästöjen vähentämistä”, Green North Energy kertoo aihetta koskevassa tiedotteessa.

Kuitenkin tämä toinen hanke lanseerattiin näin jo kaksi vuotta sitten:

Kokkolaan suunnitteilla Suomen suurin vihreän vedyn hanke – vihreälle ammoniakille on maailmalla kysyntää

Quote
Kokkolan suurteollisuusalueelle on tulossa erittäin suuri, 300 megawatin vetytehdas. Yle seurasi tiedotustilaisuutta aiheesta.
[..]
Laitoksen investointiarvio on 500 miljoonaa euroa. Tehdas työllistää toimiessaan muutamia kymmeniä ihmisiä. Sen on tarkoitus olla toiminnassa vuonna 2027.
[..]
70 prosenttia ammoniakista menee lannoiteteollisuuteen, ja ilman ammoniakkia maailma kuolisi nälkään, sanoo Schalin.

2050 meriliikenteen polttoaineissa on kuitenkin ennakoitu olevan yhtä kova kysyntä ammoniakille.
« Last Edit: 20.11.24 - klo:05:07 by Heikki Jokipii »