Author Topic: Mielleyhtymiä, joita lauluntekijä ei tarkoittanut  (Read 65822 times)

Heikki Jokipii

• Ylläpitäjä
    • View Profile
    • Email
Vs: Mielleyhtymiä, joita lauluntekijä ei tarkoittanut
« Reply #105 on: 10.09.22 - klo:08:37 »
Eino Grön lauloi, että "penni on mulla". Jonka oli (tai tietysti laulun minä) saanut vaivoin säästetyksi.

Nyt ei kyllä sympatia herää. Jos on saanut rahansa kulutettua viimeiseen penniin, on kyllä patologinen tapaus. Tai sosiaalinen: tarvitsee edunvalvojan! No, tietysti säntillinen ja hiukan tiukka vaimokin voisi auttaa.
« Last Edit: 11.09.22 - klo:05:49 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

• Ylläpitäjä
    • View Profile
    • Email
« Reply #106 on: 23.09.22 - klo:06:36 »
Sonja Lumme kappaleessa "Eläköön elämä":

Josta isoisä kertoi sitä tarvitsee maa
Jotta maailman lapset tähtiä katsella saa

Isoisä oli jossain määrin vapaan kasvatuksen kannattaja: lapset saavat valvoa noin myöhään.

Heikki Jokipii

• Ylläpitäjä
    • View Profile
    • Email
« Reply #107 on: 26.09.22 - klo:07:23 »
Kun tuossa ja useissa muissa lauluissa mietitään tuonpuolelsia ja taivaallisia, niin sitä tietysti miettimään, että mitenköhän on musikaalisesti se toinen puoli?

Alustavasti olen päätynyt seuraavaan. Jo portilla lipevän kohtelias pikkupiru kysyy mielikappalettasi. Kun olet sen sanonut, se alkaa heti soida. Ja soi sitten yhä uudelleen ja uudelleen, alkuun seuraavat tuhat vuotta.

Vielä tästä eteenpäin:

Ukrainassa vapaaehtoisena taistellut Pinner kuvailee viimeistä puolta vuotta elämänsä hirveimmäksi.

– En halua enää ikinä kuunnella Abbaa tai nähdä leipää, olen niin onnekas, että olen kotona, Pinner toteaa The Sunille.

Pinner eli vankeudessa likaisella vedellä ja vanhentuneella leivällä. Venäläissotilaat vitsailivat vankien tappamisella ja kiduttivat heitä muun muassa soittamalla 24 tuntia putkeen Abban Mamma Mia -kappaletta.

« Last Edit: 26.09.22 - klo:07:32 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

• Ylläpitäjä
    • View Profile
    • Email
« Reply #108 on: 22.11.22 - klo:08:40 »
Radiossa laulettiin, että "sä et tiedä elämästä mitään, ellet sä oo ollut pohjalla" (ilmeisesti Samu Haber).

Tositapaus vuosikymmenien takaa. Bussi 14. Sisään tulee uusi matkustaja, joka heti maksettuaan:

— Ottakaa Jeesus sydämeenne! Mä olin niin pohjalla, niin pohjalla, kunnes...

Jolloin matkustajien joukosta:

— Kuule, jätkä, sä et tiedä, mitä on olla pohjalla! Mä oli todella pohjalla...

Sen jälkeen nämä helsinkiläiset ilmeisen kokeneet herrasmiehet keskustelivat koko matkan kovalla äänellä siitä, kumpi heistä oli ollut pohjemmalla. Mihin keskustelu lopulta päätyi, emme tiedä, koska meidän täytyi nousta bussista.
« Last Edit: 22.11.22 - klo:09:16 by Heikki Jokipii »