Author Topic: Brändi Tehokkaalle Maataloudelle  (Read 5394 times)

TPRemes

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 2
    • View Profile
    • Email
Brändi Tehokkaalle Maataloudelle
« on: 05.11.12 - klo:11:19 »
 Yksi ongelma Luomu-kriittisillä on että Luomulla on voimakas brändi. Brändi on rakennettu, kuten kaikki hyvät kansankiihotukset, vastakkainasettelulle. Eli määritellään pahikset, Luomun tapauksessa tehomaatalous, ja ryhdytään sitten taistelemaan niitä vastaan. Liitetään pahiksiin tarpeeksi monta pahaa ideaa ja väitettä ettei omaa hyvyttä tarvitse määritellä kuin vastustamalla pahiksia. Nykyäänhän tehokasmaatalous on määritelty riisto- tai luonnottomuusmaataloudeksi luomuväen toimesta.

 Mietin että miksemme käyttäisi luomuväen keinoja(kin) myös itse? Tietenkään meidän ei edes tarvitsisi ryhtyä valehtelemaan koska faktat ovat puolellamme, mutta käyttäisimme myös mielikuvamainontaa/toimintaa. Eli kehittäisimme brändi, vaikkapa Järkimaatalous (vain työnimi, parempia otetaan riemulla vastaan) ja määrittäkäämme sen myös vastakkainasettelun kautta. Sen sijaan että ottaisimme suoraan Luomun vastustajaksi ottakaamme vastustajaksi tuhlaileva, tehoton ja leväperäinen maanviljely. Siis sekä luomuväki että eu-heinän viljelijät (termistö ei täysin tuttu minulle, mutta se porukka jotka pyrkivät minimoimaan työmäärän ja maksimoimaan tukimäärän).

 

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 26471
    • View Profile
    • Email
Vs: Brändi Tehokkaalle Maataloudelle
« Reply #1 on: 05.11.12 - klo:19:12 »

Tämä on erinomainen idea! Kaikessa "sodassa" lopulta (vasta)hyökkäys on se joka toimii.

Kehitellään ajatusta!

Heti tuli mieleen joku tällainen:

Quote
Järkiruoalla saat todella parasta. Älä syö kuvitelmia.

Jne. Mutta todellakin, tässä on kehityskohde!

___

PS. Vähän tähän tapaan jo kirjoitinkin, mutta siinä ei ole vielä sanottu sitä, että järkiruoasta (nimeäkin voidaan vielä vaihtaa) täytyy tehdä brändi!

Matti Pekkarinen

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 499
  • Moi
    • View Profile
    • Masan Maaseutu
    • Email
Vs: Brändi Tehokkaalle Maataloudelle
« Reply #2 on: 06.11.12 - klo:08:24 »
Erikoista on vuosien varrella ollut se, miten yksituumaisesti luomuväki ensin innokkaasti väitteli ja tarjoili, monisti, samat fraasinsa ja väitteensä kerta toisensa jälkeen, vaikka pystyimme ne perustellen helposti kaatamaan.  Sitten aika yllättäen ja nopeasti tuli hiljaisuus: emme enää saaneet vastustusta, vain hiljaisuuden. (Kuten TPRemes kirjoititkin, ikään kuin luomun paremmuus muka olisi itsestäänselvyys). Ylevin palsta peräti suljettiin: http://mattipekkarinen.net/ylevisadot.htm .  Oi niitä aikoja.

Olivatko ne aiemmin vastaan väittäneet siis järjestäytyneitä, ”maksettuja”, jotka sitten pikapalaverissaan totesivat, että nyt loppuu keskustelu? Vai onko ”vihreä väki” jotenkin luonnonläheistä, vaistonvaraista kuin kottarais- tai räkättirastasparvi joka hetkessä tekee nopeita käännöksiä kuin yhtenä kiinteänä pilvenä?

 Kritiikki vaietaan kuoliaaksi. Eikö kirjoittajissa ollutkaan oikeasti  juuri ketään ”tavallista kuluttajaa”.  Kummaa.
Agronetissä vielä ”tapaa” avoimuutta, josta esimerkkinä tämä ketju:  http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=32111.0   .

Ja joo: järkimaatalouden puolesta puhuu moni seikka, oikeastaan kaikki. Aineksia on todella kestävään brändiin.

Matti

« Last Edit: 06.11.12 - klo:10:38 by Matti Pekkarinen »
Hyvin menee, mutta menköön.
http://mattipekkarinen.net

TPRemes

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 2
    • View Profile
    • Email
Vs: Brändi Tehokkaalle Maataloudelle
« Reply #3 on: 07.11.12 - klo:11:23 »
 Järkiruoka kuulostaa hyvältä! Tykkään tuosta sanamuunnoksesta jälkiruokaan.

 Järkiruoalle tulisi määritellä joitain määreitä, ohjenuoria siitä mikä tekee järkiruoasta järkiruokaa. Samoin etuja ja filosofiaa.

 Esimerkiksi:
 Järkiruoan tuotannolla x määrä viljelypinta-alaa riittäisi ruokkimaan suomalaiset
 Järkiruoan tuotantoa ohjaavat uusimmat tieteelliset tutkimukset
 Järkiruuan tuotanto perustuu maanäytteisiin ja vaikkapa lapioanalyysiin. Maanäytteiden mukaan käytetään tarpeellisia maanparannus ja kasvukunnon ylläpitotoimia
 
 Ja jokin ytimekäs yhteenveto Miksi Järkiruoka.

Tarkkailija

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 160
    • View Profile
Vs: Brändi Tehokkaalle Maataloudelle
« Reply #4 on: 07.11.12 - klo:22:45 »
Tässä pitää ottaa ensin huomioon Jane Austenin romaani vuodelta 1811, eli Järki ja Tunteet.

Järki ei myy, eikä järjen äänen avulla muuteta ihmisten tunteita.

Hyvä brändi luo tunnesuhteen kuluttajaan

Suomessa on lukuisia ihmisiä, jotka pelkäävät kuollakseen hämähäkkejä, vaikka yksikään Suomessa elävistä n. 630 hämähäkkilajista ei ole mitenkään erityisen vaarallinen ihmiselle. Sellaista ihmistä, joka on saanut päähänsä pelätä suomalaisia harmittomia hämähäkkejä, ei millään järkevällä, loogisella, täysin ymmärrettävällä hyvällä selityksellä saa olemaan pelkäämättä hämähäkkejä.

Hyvässä brändissä on kyse samasta asiasta kuin siinä, että ihminen pelkää täysin käsittämättömästä syystä harmittomia eliöitä. Tai vaikka hississä olemista muiden ihmisten kanssa.

Kyse on tunteesta.

Hyvä brändi vetoaa johonkin, jota järjen käytöllä ei saada aikaan.

Brändin omistava taho tarvitsee faktoja kuluttajien käyttäytymisestä ja kuluttajien tuntemuksista brändiään kohtaan, mutta itse brändi tarvitsee vain tunnesiteen kuluttajaan.
« Last Edit: 07.11.12 - klo:22:49 by Tarkkailija »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 26471
    • View Profile
    • Email
Vs: Brändi Tehokkaalle Maataloudelle
« Reply #5 on: 08.11.12 - klo:06:32 »

Mutta tavallaan tunteeseen voinee vedota järjen kautta. Suurin osa ihmisistä kaiketi katsoo olevansa keskimääräistä älykkäämpiä ... :)

Jotenkin siihen tapaan, että tämä järkiruoka on "fiksun ihmisen valinta"?

Tarkkailija

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 160
    • View Profile
Vs: Brändi Tehokkaalle Maataloudelle
« Reply #6 on: 08.11.12 - klo:08:51 »
Tässä vaikuttaa myös ihmisen evoluutiohistoria, jonka tutkimustietoa etenkin Yhdysvalloista tullut luomuruuan pelolla markkinointi osaa hyödyntää taitavasti.

Luomun paras ja tärkein markkinointiryhmä on naiset ja etenkin lapsen saaneet naiset. Lukekaapa näitä haastatteluita, niin aina siellä mainitaan se, että luomuruokaan siirryttiin lapsen myötä yms.

Etenkin biologisesti tärkeissä tilanteissa tai elämänvaiheissa naisilla on havaittu pakko-oireista käyttäytymistä, joka liittyy ihmisen kognitiiviseen kykyyn ennakoida tulevia tapahtumia luomalla mielessä skenaarioita tilanteista, jotka voivat vahingoittaa itseä tai omaa jälkeläistä. Sehän on ihmisen evoluutiohistoriassa erittäin hyvä asia, eli parantanut sellaisen yksilön ja yksilön jälkeläisen mahdollisuutta selvitä hengissä.

Lentopelko on tällainen ihmisen itsensä kehittelemä pelkotila siitä tulevaisuudessa tapahtuvasta kauheasta onnettomuudesta, jos hän joskus erehtyy lentokoneeseen astumaan.

Jos tuore äiti alkaa epäillä, että jos kuitenkin olisi millään tasolla mahdollista, että pienikin määrä vaikkapa torjunta-ainetta voi olla vaaraksi hänen lapselleen jossain vaiheessa lapsen elämää, ei mikään tieto tai vakuutus hänen mieltään asiasta enää pysty kääntämään. Hän maksaa mitä tahansa, tai tekee mitä tahansa, että tämä hänen mielessään luoma uhkakuva ei toteutuisi hänen oman lapsensa tulevassa elämässä.

Lähes kaikki tälläinen pakko-oireinen käyttäytyminen on luonteeltaan juuri vahinkoja välttelevää, kuten hämähäkkien pelko yms. Tätä harrastaa meistä jokainen, tiedostamattaan. Tarkistetaan kahvinkeitin, valot, kokeillaan taskuja, onko siellä varmasti avaimet, juuri kun ovi on napsahtanut lukkoon selän takana jne.

Kun meillä on biologisesti herkässä tilassa oleva ihminen, jonka ajatus on vain omassa lapsessa ja kyseinen henkilö vieläpä usein vastaa koko talouden ruokapuolesta, ei tarvitse kuin hieman vahvistaa hänen jo virittynyttä pakko-oireista käyttäytymistään tulevaisuuden vahingon mahdollisuudesta oman jälkeläisen suhteen.

Tästä saa nyt hieman ikävän kuvan, jos kirjoitustani lukee kirjaimellisesti, mutta tällaisessa pakko-oireessa ei ole tavallaan mitään epänormaalia, tai "kajahtanutta", vaan sehän on sinänsä hyvin järkevää ja loogista toimintaa, mutta vain hieman ylireagoivaa.