Miten Tanskan ja Suomen luomumyynti saataisiin vertailukelpoiseksi? Tietysti suhteuttamalla asia elintarvikkeiden kokonaismyyntiin!
Nyt elintarvikkeiden kokonaismyynnin tasoa ei ole noissa raporteissa kerrottu ... eikun onhan!
Jos tämä Tanskan tilastokeskuksen raportti kertoi, että luomun osuus on 7,6 prosenttia *), ja 782 miljoonaa euroa, sen toki voi laskea toisinpäin.
Tästä samasta em. lähteestä (23. april 2015) siis toisin päin laskettuna. Jolloin Tanskan elintarvikemyynti yhteensä olisi ... 10 289 miljoonaa euroa. Eli
vähemmän kuin Suomen elintarvikemyynti, josta nyt yleisesti käytetään lukua 12 miljardia euroa. Eli 12 000 miljoonaa, myös luomulaskelmissa. Missä tein virheen? Kun ruoan
hintataso siis vielä toisten lähteiden mukaan olisi Tanskassa
korkeammalla? Jopa
parisenkymmentä prosenttia. Syövätkö tanskalaiset yleisesti meitä oikein
reippaasti vaatimattomammin? Viikolla? Ja luomua sitten sunnuntaina? **)
Väkilukummehan ovat käytännössä samat, kuten jo edellä todettiin.
Nyt todella pyydän lukijoita auttamaan: missä tuon lasku- tai ajatusvirheen tein? Jos tein. Olen kyllä aika lailla ymmälläni.
**)
Vai selittääkö kaiken alkoholi ja sen halpa hinta Tanskassa? Ihan noilla luvuilla sillä on aika paljon selitettävää, kun se ei ole ilmaista sielläkään? Toisaalta - jos sinne päin on - siinä on jo valmis vaatimus - vanhastaan raittiusliikkeen! - että alkoholi täytyy
poistaa elintarviketilastoista, käsitella
erikseen. (Ei, en itse "sylje lasiin". Nytkin, sunnuntaina, olen nauttinut eräiden kavereiden kanssa keskustelusta ja muutamasta tuopista. Jotka varmasti eivät olleet luomuolutta.)