Netti-HS:n
uutisesta (liittynee eiliseen Pro Luomun tilaisuuteen):
Alarotu työskentelee S-ryhmän päivittäistavarakaupan valikoimajohtajana. Kotimaisia tuotteita S-ryhmän myymistä luomutuotteista on 65 prosenttia.
"Kuluttajat arvostavat aiempaa enemmän kotimaisuutta. Kasvusta merkittävä osuus tulee kotimaisien luomutuotteiden myynnistä", selventää Alarotu.
Onko täällä arvioitu siis asiaa väärin (so. kun on uskottu, että luomutuonnin osuus kasvaa, Ruotsin malliin)?
Mitenkä se nyt ottaa. Kun tarkistetaan asia
Ilkka Alarotun dioilta 10.6.14 tilaisuudessa, siellä lukee näin (lihav. HJ):
Suomessa valmistettujen tuotteiden osuus volyymista on 65 %
Nyt uskallan luottaa "mutuuni", ja sanoa, että se 35%, joka tuosta jää, on sitten luultavasti juuri sitä kalliimpaa, jalostettua tavaraa. Ja siten tuontiluomun osuus
myynnistä, rahasta on mitä luultavimmin kasvanut (voisi olla jo 40% tai sinnepäin, tai jopa ylikin).
Alarotu (diallaan) sanoo kyllä, että (luomun) "[k]asvusta
merkittävä osa on tullut suomalaisista tuotteista" (lihav. HJ), mutta
ei siis sano, että se osuus olisi
merkittävin. Jonka luultavasti
olisi sanonut, jos kyseinen osuus olisi ollut yli 50%.
HS:
"Luomua ostava kuluttaja arvostaa hinta-laatusuhdetta, kotimaisuutta, herkullisuutta ja ekologisuutta", kiteyttää Alarotu.
Eikä siis oikeastaan ostaessaan saa erityisesti
mitään näin arvostamaansa! Kiteyttää tähän Jokipii.