• Welcome to Tuottava Maa Turvattu Luonto.
 

Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla

Started by Heikki Jokipii, 07.11.07 - klo:16:24

Previous topic - Next topic

Heikki Jokipii

#870
Satakunnan Kansa:

Vegestä ja kasvisruoasta on sauhuttu innokkaasti jo viitisen vuotta " mutta mihin jäi luomu? Näin kommentoivat satakuntalaiset luomutilalliset

QuoteLäpimurtoa on odotettu 2000-luvun alusta saakka, mutta luomu on edelleen vain siihen vihkiytyneen pienen vähemmistön juttu. Enemmistö valitsee kotimaista luomua lähinnä kaupan maito-osastolla ja munahyllyillä.

Loput maksumuurin takana. Mutta tuossa tulikin jo viisaalle kylliksi.

Heikki Jokipii

#871
Quote from: Heikki Jokipii on 20.02.22 - klo:14:22
Mutta se oli vain kotileivonta. Jos Hovi ja Lamminparras valittelivatkin luomueineksien puutetta, niin tämäkään asia ei näytä korjaantuvan. Kauppojen hyllyillä on luomuleipää yhä niukalti. Kuten myös ostoskasseissa.

Ei muuta kokonaiskuvaa:

100 % luomuruisleijona
100 % rukiin voimalla jaksaa kannustaa
ER,,!
1,79,
300 g | 5,97 ,/kg


Mutta olipa sillä tavalla poikkeuksellinen, että tuote esiintyi myös koteihin jaetussa tarjouslehtisessä. Luomutuotteitahan niissä on harvoin. Toisin päin kyllä. Jos joku tarjoaa luomutuotetta, se on yleensä tuollainen jo itsessään halpa tuote. Jotta hinta ei säikäytä?


Heikki Jokipii

#873
Quote from: Heikki Jokipii on 16.04.22 - klo:05:37
Sekin tulee mieleen, että voisivat tuossa viimeisessä kohdassa ottaa sille arvoketjuryhmien pöytäkirjat. Siis sen, että ne eivät enää pitkään aikaan ole olleet ajankohtaisia.

Siellä ei nyt ole pidetty kiirettä tuonkaan kokouksen aineiston julkaisemisessa. Viikko on ehtinyt kokouksesta vierähtää. " Antaa tilaisuuden taas jupista:

Quote from: Heikki Jokipii on 19.08.20 - klo:05:09
PS. Kun minä olin vielä töissä, ei pöytäkirjojen kanssa sopinut kuukausikaupalla viivytellä. Jotkut sihteerit kannettavan koneen kanssa kehittivät jopa ammmattitaidon, että pöytäkirja oli valmis kokouksen loppuessa. En itse siihen ihan pystynyt, mutta kyllä minullakin oli pöytäkirja valmis yleensä viimeistään seuraavana päivänä.   >:(

Jos on sovittu, että nuo arvoketjutyöryhmien kokouspöytäkirjat pitää tarkastaa ja hyväksyä ennen julkaisua, ei siihenkään kyllä saa noin paljon aikaa kulumaan, nykyaikana.

Vaikkei viikko vielä toki ole "kuukausikaupalla'.

Heikki Jokipii

#874
Myös Saksassa on luomutuotteiden myynti vähentynyt:

Bio-Konsum geht zurück: Kommt erst das Fressen, dann die Moral?

QuoteKrieg, Inflation, allgemeine Unsicherheit " immer mehr Verbraucher lassen Bio-Produkte links liegen. Für Landwirte macht es das nicht leichter, auf Bio umzustellen oder dabei zu bleiben. Die Politik verschlampt mal wieder ihre eigenen Ansprüche. Soll Bio eine Schönwetter-Wirtschaft sein?

Täällä asiaa ei nähdä fataalisena kysymyksenä: luomusta kun ei ole koskaan hyötyä.

Tämän verran laskua oli:

QuoteUnd nun dies: 18 Prozent niedrigere Tagesumsätze im März als im Vergleichszeitraum letztes Jahr.

Heikki Jokipii

Hyvin tämä Ruohonjuuren linja on säilynyt. Ainakin jos katsoo sen mainoksia Hesarissa, ja muualla.

Niinpä Suomen menestynein luomukauppa myy kyllä luomua. Mutta ei juuri lainkaan ruokaa.

Tämä lista on säilynyt ennallaan:

Quote from: Heikki Jokipii on 26.01.22 - klo:06:01
Luomulaakson päivitetty lista:

LUOMU- JA EKOKAUPPOJA
Päivitetty: 19.01.2021


Tuossa ne taitavat Suomessa olla. Markkinarako lienee tuolla täytetty.

Niistäkin osa myy jotain muuta kuin ruokaa (leluja, kosmetiikkaa).

Tämä Pro Luomun kosteen tieto "Erikoiskauppa 16 %" kertookin vain sen, että kyselyyn vastanneet, ja luomua ostaneet ovat joskus tehneet sen erikoiskaupassa. 19 kauppaa tuossa Luomulaakson listassa on lisäksi pelkästään verkkokauppoja.

Pienistä kivijalkakaupoista ostetaan luultavasti hyvin vähäinen osa itsessään vähäisestä luomuruokamäärästä. Ja ymmärtäähän sen toki, koska kaupan pienuus on jo omiaan nostamaan hintoja. Siihen luomuisuus päälle on luultavasti suurimmalle osalle perheenemäntiä (sukupuolesta riippumatta!) jo liikaa.

Heikki Jokipii

Yritys selittää...

Warum weniger Bauern auf Bio umstellen - und weniger Bio gekauft wird

... sitä, miksei kohonneista keinolannoitteiden hinnoista huolimatta luomu ei Saksassa ole innostanut sen enempää kuluttajia kuin viljelijöitä.

Heikki Jokipii

#877
USA:ssakin on nähtävissä tällainen ilmiö:

As organic foods go mainstream and prices remain high, survey shows ‘growing skepticism about organic claims’

Jossain vaiheessa tuo saattaa näkyä myynnissäkin.

Heikki Jokipii

Pro Luomun kooste 2021 kertoi sen taas:

QuoteHaasteena luomumyynnin
kehitykselle vuonna 2021
oli erityisesti valmisruokien
myynnin voimakas kasvu
koronapandemian aikana,
sillä tuoteryhmässä
ei ole juurikaan
luomuvaihtoehtoja.

Luomuväen perinteinen sota eineksiä vastaan on niinsanoaksemme kohdistunut ja osunut omaan jalkaan.

Mutta ehkäpä tuota "sotaa" ei selitykseksi tarvita. Vaan luomumarkkinoiden pienuuus ja marginaalisuus Suomessa riittää: täällä ei ole riittävästi kysyntää valmisruoan tuotantoketjun avaamiseksi.

Heikki Jokipii

#879
Pro Luomun koosteesta 2021 (s. 24):

QuoteVuonna 2021 tehdyn kuluttajakyselyn mukaan 1,7
miljoonaa suomalaista ostaa luomua vähintään
kerran viikossa. Vähintään kerran kuukaudessa
luomutuotteita ostaa yli puolet suomalaisista.

Eli tuon galluptuloksen esittelyä jatketaan merkittävänä tietona. Mutta taustalla häiritsee tämä tieto. Jos yhteensä asiaan käytetään 407 miljoonaa euroa, keskimääräinen kuluttaja käyttää 74  euroa. Ostajien jakautumisesta ei saa tuosta kuitenkaan kelvollista tietoa. Mutta sen voi jo nähdä, että aika tai hyvin vähän on luomuostajien kerralla pakko tuotteita ostaa. Paremman puutteessa: keskimääräinen suomalainen käyttäisi viikossa n. 1,5 euroa. Tai kerran kuussa n. 6 euroa.

Hyvin samanlainen vaikutelma tulee kuin luomuvihanneksissa, asiaa toisesta suunnasta tarkastellen.

Heikki Jokipii

#880
Tieto:

QuoteAnnaleena Ylhäinen 🇫🇮🇺🇦
@AYlhainen
·13. kesäk.
Myös Ranskassa luomun käyttö väheni 2021. Inflaatio näkyy kuluttajien käyttäytymisessä -> valitaan halvempi tuote

https://www.lafranceagricole.fr/actualites/gestion-et-droit/agriculture-biologique-le-marche-du-bio-a-recule-de-68-millions-deuros-en-2021-1,2,4107102828.html?utm_source=FA&utm_medium=actualite&utm_campaign=colonnecentrale

Laskevaa kehitystä luomumyynnissä siis ainakin Suomessa, Saksassa ja Ranskassa. Hups, Ruotsi meinasi unohtua. Eipäs unohdeta.

Tässä on yritystä kertoa koko EU:n tilanteesta...

https://www.statista.com/topics/3446/organic-food-market-in-europe/#topicHeader__wrapper

... mutta se laahaa vähän jäljessä, vasta vuodessa 2020. Vaikka tuo on päivätty Apr 19, 2022. Mutta voimme ottaa siitä per capita kulutuksen keskiarvon 101,8 euroa. Ja todeta, ettei se olennaisesti eroa Suomen tilanteesta: kerran viikossa käytettiin siis EU:ssa tuohon n. 2 euroa. Alle kymppi kuussa. " Se luku on voinut vielä v. 2021 tuosta laskeakin, noiden isojen maiden takia?

Heikki Jokipii

Tässä ei luomua erikseen mainita:

Ruoan hinta nousi, kuluttajat ostivat vähemmän ja halvempaa

Quote" Toisella vuosineljänneksellä hintojen nousu on alkanut selvästi tuntua kuluttajan lompakossa. Ruokakaupasta ostetaan vähemmän ja halvempaa. Myyty määrä kasvaa vain harvoissa tuoteryhmissä.

Uskaltaa aika pienellä erehtymisen riskillä arvata, että luomua ei osteta enemmän. Vaan vähemmän. 

Pro Luomun Luomuelintarvikepäivillä 5.10.22 on esitys:

QuoteInflaatio haastaa myös luomua " luomumyynnin kehitys ja potentiaalit,
osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorinen, Kesko

Silloin varmasti saamme (mekin) tietää, kuinka siinä kävi. Ehkä jopa kolmen neljänneksen osalta.

Heikki Jokipii

Hän, luomulihan tuottaja, oli sen huomannut (Aamulehti):

Pirkanmaalaiset lähiruoan tuottajat kertovat rankasta työstään: ”Täytyy rakastaa yli kaiken sitä hommaa”

QuoteErityisen tyytyväinen Alarautalammi on siitä, että hän sai sopimuksen muutaman Tampereella ja Ylöjärvellä sijaitsevan ruokakaupan kanssa. Ennen koronaa Alarautalammi myi lihaansa ravintoloille, mutta ravintolarajoitusten aikaan se hänen sanojensa mukaan ”toppasi vallan”.

Alarautalammi on tyytyväinen hintaan, jonka lihastaan saa. Hänen mielestään media antaa kuitenkin liian ruusuisen kuvan luomuruoan kysynnästä. ”Ei se silti kulje. Ihmiset mielikuvissaan haluavat käyttää sitä, ja ehkä he sitten haastattelussa kertovat käyttävänsä sitä.”

Median puhe siitä, miten luomulihaa haluttaisiin, on myös viime aikoina selvästi vähentynyt. Se hyvin vaatimaton n. 1% osuus, joka jo vuosia on pysynyt samana, on lopulta löytänyt tosiasiana tiensä toimittajienkin aivoihin. Vuodesta 2018 Pro Luomu on koosteissaan ilmoittanut tuon kokonaisprosentin. Sitä ennen se oli silmämääräisesti arvioituna alhaisempi.

Heikki Jokipii

Quote from: Heikki Jokipii on 14.10.21 - klo:13:27
Tämä Ruohonjuuri on kuitenkin ollut koko ajan, vuosia sellainen ketju, joka on jotenkin menestynyt. Kun taas monet, kuten vaikka Punnitse & Säästä ovat käytännössä pudonneet kelkasta. Toisella nimellä It's Pure vielä selvemmin. Pienemmistä tällaisista epäonnistuneista yrittäjistä keräsimme edellä lukuisia esimerkkejä. Näin epäonnistujia olivat mm. Sitran tukema Aitokauppa ja lupaavan alun jälkeen myös Eat&Joy.

Mutta Sitra ei edelleenkään ole moksiskaan. Vaan katsoo onnistuneensa:

Trendistä valtavirtaan
Päättynyt avainalue (2010-2012)


QuoteLuomu- ja lähiruoka ovat vakiintumassa trendistä pysyväksi ilmiöksi. Tämä muuttaa koko ruoan valtavirtaa.  Pienet, tuottajia lähellä olevat ja makuelämyksiä vaalivat uudet toimijat tuovat imua ja uutta merkitystä markkinaan. Myös poliittinen ilmapiiri edistää luomu- ja  lähiruoka-ajattelun esiinmarssia tukemalla kestävää kehitystä, maaseudun mahdollisuuksia ja paikallisen tuotannon kehittämistä.

Olennnainainen osa tuossa onnistumisen todistelussa on se, että edelleen jatketaan luomu- ja lähiruoan sotkemista yhdeksi ja samaksi asiaksi. Ja se että lähiruoaksi voidaan laskea melkeinpä mitä vain.

Koko tämä triidi kertoo siitä, miten luomusta ei millään saada valtavirtaa. Vaikka kovasti siihen suuntaan yhä yritetään.

Tuo ilmaisukin kuulostaa muuten nykyisin vähän vanhanaikaiselta. Enää luomun valtavirtaistumisesta ei juuri muualla puhuta. Olisiko kysynnän osuuden vakiintuminen omaan hyvin pieneen lukuunsa lopulta kohtuullistanut puhetavan?

Heikki Jokipii

Näin sitten nyt Saksassakin:

QuoteAnnaleena Ylhäinen 🇫🇮🇺🇦
@AYlhainen·15t
Jahas, Saksassa #luomu markkina joutui nyt samaan tilanteeseen kuin muutkin: kustannukset ovat karanneet käsistä, kysyntä vähentynyt ja hinnat heikentyneet. Luomun kysyntä sakkaa pahasti kun inflaatio laukkaa.

Biomarkt in der Krise " die fetten Jahre sind vorbei