Tuossa linkissä ei taida saada esille kannanottoa, joka olisi yhdistyksemme.
Niinpä vastasin sitten henkilökohtaisesti, näin (otteita):
1) Mikä on mielestäsi luomuvalvonnan tavoite?HJ (ja samoin vastauksissa alempanakin):
Tavoitteena on noudattaa EU:n antamia määräyksiä asiasta.
Tavoitteena on sen lisäksi ehkä myös nk. reilu peli, eli se, ettei kalliimpia luomuhintoja yritettäisi saada "filungilla", eli viljelemällä tosiasiassa tehokkaammilla "tavanomaisilla" keinoilla, mutta vaatimalla luomuhintoja ja -tukea.
2) Millaisia kokemuksia sinulla on luomuvalvonnasta?Ei minkäänlaisia, koska en tuota enkä kuluta luomutuotteita, ja olen koko ideaa vastaan.
Kun vastaan seuraavassa kysymykseen 3, vastaus koskee hyötyä luomutuotannolle, ei hyötyä kenellekään muulle, esim. Suomelle.
(seuraava kysymys oli ” 3) Onko luomuvalvonnasta hyötyä? (eli valvonnan hyöty suomalaiselle luomutuotannolle)”. Siihen vastaisin, että ”Paljon”. Samoin kysymykseen, että ” 4) Onko tarkastuksista hyötyä? (eli hyöty toimijalle)”, että ”Paljon”.
[…]
5) Miten luomuvalvontaa pitäisi kehittää?Luomuvalvonnan siirtämistä kokonaan luomutoimijoiden (esim. Luomuliiton) omalle vastuulle, pois valtion piikistä, kannattaisi ainakin vakavasti tutkia.
Tällaisen puolitaikauskoisen järjestelmän tukemiseen osallistuminen, edes tarkastustoiminnalla, heikentää EVIRAn yleistä, tieteellistä imagoa.
[….]
9) Mitä tuotantoehtojen kohtia on ollut hankala toteuttaa käytännössä?Ulkopuolisena: luultavasti kaikkia.
Kriitikkona koko asialle: .... erityisesti nauramatta.
10) Miten kehittäisit tuotantoehtoja?Kuten selviää tältä sivustolta, olen ankarasti sitä mieltä, että koko ajatus pitäisi maailmassa täysin hylätä:
http://www.tuottavamaa.org/PS. Tälle ei ollut omaa kysymystään, mutta muuten olen sitä mieltä, että Eviran johtajan tulisi pitää ns. mölyt mahassaan, jäävätä itsensä, eikä ottaa yleisellä tasolla kantaa luomuun, ei puolesta eikä vastaan.