Author Topic: Luomun paketointi muihin mielikuviin  (Read 26473 times)

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 16512
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun paketointi muihin mielikuviin
« Reply #75 on: 22.06.20 - klo:04:02 »
USA:ssa tähän tapaan:

Viewpoint: How organic farming exploits consumer demand for ‘authenticity’

Mutta kumman tutulta tuo tuntuu, taitaapa luomuväki käyttää hyvin samantapaisia myyntimielikuvia Euroopassa ja Suomessakin. Aitoudesta meilläkin päin puhutaan, ja alkuperäisyydestä. Ja siihen liittyen myös, mitä kaikkea ilman luomutuotteet ovat. "-ton" -ruokavalioista on jo pitkään irvaillen puhuttu.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 16512
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun paketointi muihin mielikuviin
« Reply #76 on: 26.09.20 - klo:04:32 »
Spekulaatioita muuttuvaan ilmastoon sopeutumisesta, perinteisen ihannointia, hifistelyä makuasioista (YLE):

Maun pelastaja

Quote
Suomessa on kymmeniä pieniä tiloja, joilla viljellään alkuperäisiä maatiaisviljoja.
Tiloilta saadaan tietoa, mitkä lajit menestyisivät ilmaston muuttuessa, mutta myös ainekset artesaanileipään.

Pahkalan tila sijaitsee Joutsan Leivonmäellä. Se vaalii perinteitä kaikessa, myös vanhoissa lehmäroduissa

[...]

Osa perinneviljoista kasvattaa nykyisiä lajikkeita syvemmän juuriston. Ominaisuudesta on hyötyä ilmastonmuutoksessa.

Siinä oli se ilmastonmuutos, mutta sitten mennään tähän:

Quote
"Kyllähän tämä on kulttuurityötä ja suojelua, mutta jotkut lajikkeet vain oli ennen parempia."
(Jari Leinonen)

Suomessa on hapanjuurileipureita, jotka suosivat vanhoja lajikkeita, kuten maatiaisvehnää.

Maatiaisviljoista saa vain neljäsosan modernien lajikkeiden sadosta.

Luomuviljely, maku ja leivontaominaisuudet tekevät niistä kuitenkin houkuttelevia leipureille.
(lihav. HJ)

Oikeastaan hyvin kevytmielisesti suhtaudutaan tuossa satojen kehnouteen. Aivan kuten luomuviljelyn kohdalla yleensäkin.
« Last Edit: 26.09.20 - klo:05:43 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 16512
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun paketointi muihin mielikuviin
« Reply #77 on: 31.10.20 - klo:06:43 »
Uudessa kampanjassa on ilmoitettu halu yrittää vaihtaa mielikuvia, joihin vedotaan (lihav. HJ):

Quote
Kampanjan toteuttaa Pro Luomu ry, joka on valinnut kumppanikseen mainostoimisto RYHMÄ Creative Agencyn.

”Olemme halunneet tuoda luomun lähelle kuluttajaa ja unohtaneet romanttiset maalaismaisemat. Luomu on merkkituote muiden merkkituotteiden joukossa, mutta erityisen hyvä sellainen. Valintojen ja vaihtoehtojen viidakossa luomu on helppo tunnistaa EU:n luomumerkistä”, kuvailee RYHMÄ Creative Agencyn toimitusjohtaja Pertti Pällijeff.

Mutta kun aineistoa käy läpi, niin aika perinteisillä tavoilla sitä kuitenkin edelleen käydään, ja aiotaan käydä.

Erityisesti merkeillä ratsastaminen ei ole järin uutta.  Vaikkapa Martat on sitä jo vuosia harrastanut (josta täällä löytyy useampiakin esimerkkejä). Siinä luodaan mielikuvaa jostakin varmistetusta aitoudesta. Kuluttaja voisi merkkiin luottaen olla varma, että hän saa, mitä on hakemassa. Tästä ne teemat löytyvät koottuna:

https://luomumerkki.fi/hyvia-merkkeja/

Hyvin tuttuja ovat. Tässä se keskeinen:

Quote
Luomu on viimeisen päälle valvottua tuotantoa. Se on hyvä merkki.
[...]
Kun elintarvikkeessa on luomumerkki, tiedät mitä syöt. Tämä on mahdollista, koska luomu on laatujärjestelmä, joka ulottuu pellolta pakkaukseen. Jokainen luomuviljelijä, luomutuotteiden valmistaja ja maahantuoja sitoutuu noudattamaan luomusäädöksiä ja liittyy samalla luomuvalvontaan. Suomessa luomua valvovat viranomaiset, jotka tarkastavat kaikki valvontaan liittyvät maatilat ja yritykset vähintään kerran vuodessa. Vain tarkastuksen läpäisseet maatilat ja yritykset voivat myydä tuotteitaan luomuna ja käyttää luomumerkkiä.

Nk. puolitotuus. Tuo valvonta on olemassa, ja ihan totta, että Suomessa sitä valvovat viranomaiset. Mutta tuossa siis valvotaan vain ja ainoastaan luomusääntöjen noudattamista. Tosiasiassa et edelleenkään tiedä mitä syöt.

Samanlaisia puolitotuuksia ovat muutkin teemat. Kuten vaikka se, että eläimillä on tilaa liikkua ja levätä sekä vapaus ulkoilla. Tämäkin kysymys on itse asiassa murrosvaiheessa, kuten jo toisaalla totesimme.

Toinen mielikuva, jota yritetään selvästi lietsoa, en se, että nämä merkkituotteet olisivat muiden merkkituotteiden lailla jotenkin parempaa laatua. (Joista siis kannattaa maksaakin enemmän?) Ainakin kahdessa mainosvideossa yritetään tuota.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 16512
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun paketointi muihin mielikuviin
« Reply #78 on: 11.11.20 - klo:05:14 »
Kun nyt kommentoin tätä uusinta Pro Luomun tiedotetta/yliötä tämän otsikon alla, teen sen tietoisesti.

MT yliö: Laatuerot esille ja lisäarvoa ruokapöytään

Sillä siinä määrin siinä ratsastetaan oikeasti asiaan kuulumattomilla mielikuvilla.

Aloitetaan sanasta ja mielikuvasta "laatu", joka oli tuossa otsikossakin:

Quote
Jari Hanskan toimittama Suomalaisen ruoan laatukirja ja Matti Apusen pamfletti Seisova pöytä nostavat esiin ruuan laadun. Molemmissa todetaan, että Suomessa tehdään tehokkaasti hyvää teknistä laatua, mutta ruuan lisäarvon ja kilpailukyvyn kehittymiseksi on tarpeen tunnistaa ja tuoda esille laatueroja.
[...]
Luomu on pellolta pakkaukseen ulottuva laatujärjestelmä. Siinä on yksityiskohtaiset ehdot, joihin arvoketjun toimijat sitou­tuvat ja joiden toteutumista valvoo kolmas osapuoli. Luomu tuottaa tavanomaista parempaa laatua – erityisesti luonnon monimuotoisuuden, ympäristön kemikalisoitumisen, maan rakenteen sekä eläinten hyvinvoinnin näkökulmasta.

Kuitenkin luomun laatu ei ole lainkaan sellaista "laatua" kuin tuossa viitatut kirjoittajat hakivat, eli jotain hyvää tai parempaa. Vaan puhtaasti sitä, että luomusääntöjä on noudatettu. Tuon hämäyksen huomaa, jos vaihtaa luomun sanaan "halal": muslimikaupat eivät puhu Suomessa siitä, että heiltä saisi "halal-laatua".

Quote
Suomessa, jos missä, luomulaadulle on hyvät edellytykset. Luken Ruokafakta-sivusto listaa Suomen ylivoimatekijöitä: puhdasta maata ja vettä, vähäistä torjunta-aineiden ja antibioottien käyttöä – erinomaisia lähtökohtia luomutuotannon lisäämiseen ja uskottavaan luomutuotteiden vientiin.

Jos Suomessa tavanomaisessa viljelyssä käytetään torjunta-aineita ja antibiootteja vain tarpeellisessa määrin, se ei millään tavalla puhu luomun puolesta. Eikä ole sille "lähtökohta". Kuten ei ole Suomen luonnon ja vesistöjen puhtaus. Ne eivät näytä sitä olevan "edes uskottavaan luomutuotteiden vientiin", koska se vienti ei oikeastaan vedä. Tuonti kyllä, ilmeisesti.

Tätä yritetään taas tai yhä toitottaa, tätä mielikuvaa ylläpitää:

Quote
Luomu ei ole enää marginaalisen ryhmän valinta. Tuoreen kuluttajatutkimuksen mukaan suomalaisista reilu kolmannes ostaa luomutuotteita vähintään kerran viikossa, ja neljännes sanoo valitsevansa luomutuotteen aina kun se on mahdollista. Merkittävää on, että luomusta piittaamattomien osuus on puolittunut koronapandemian aikana.
[...]
Tänä vuonna koronapandemia on horjuttanut ihmisten turvallisuuden tunnetta ja vaikuttanut kuluttajakäyttäytymiseen monella tavalla. Se on lisännyt kotimaisen ruuan arvostusta, mutta myös kiinnostusta luomuun.

Eli naapurisikin ostaa, osta sinäkin. Tuoreisiin kuluttajatutkimuksiin edelleen vedotaan, koska niissä saadaan esille tuollaisia aikomuksia. Kummasti yhä tulokset viipyvät nk. etukorttitutkimuksesta, josta voisimme saada tietää, mitä ihmiset todella ostavat. Mitä sitten sanovatkin tekevänsä.

Plus tuo melkeinpä moraalittomuuden rajoilla oleva ratsastaminen pandemialla, josta yritimme saada protestimme Helsingin Sanomiin.

Minusta kirjoituksensa lopussa Kottila ja Lamminparras huomasivat leikkineensä em. mielikuvilla vähän vaarallisesti:

Quote
Voisiko käynnistynyt keskustelu laadusta auttaa näkemään myös luomun laatuna, joka kannattaa tuoda esille nostamaan ja erilaistamaan koko Suomen ruokatuotannon laatua? Sen sijaan, että puhutaan suomalaisesta tuotannosta lähes luomuna, nostetaan luomu ylpeästi esille. Se ei ole keneltäkään pois, vaan kaikille lisää.


Koska siinä se nyt oli, se "lähes luomu". Jota luomuväki ymmärrettävästi vihaa.

Mutta erikseen: tuo, että luomu olisi kaikille lisää, on kyllä pelkkä mielikuva, jolle ei ole mitään perusteita. Ihan varmasti luomulle annettu tuki on jostain muusta pois. Myös mielikuvallinen tuki: jos nostetaan suomalaista luomua esille, on samalla pakko vähintään lietsoa epäluuloa suomalaista tavanomaista tuotantoa kohtaan!
« Last Edit: 11.11.20 - klo:05:18 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 16512
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun paketointi muihin mielikuviin
« Reply #79 on: 16.04.21 - klo:06:01 »
Tätäkin mielikuvaa yritetään silloin tällöin nostaa esiin:

Tomi Björckin mukaan luomua pitää arvostaa käsityönä

Quote
Suomen ravintola-alan tunnetuimpiin nimiin kuuluva Tomi Björck näkee, että hyvän ruoan perustana ovat puhtaat raaka-aineet. Luomua valitsemalla saa lautaselleen myös persoonallista ruokaa. Ikaalisten Luomu tuottaa huippukokkien arvostamia, herkullisia salaattiaineksia.

Ikaalisten luomun valtavista, hyvin teknisistä kasvihuoneista ei kyllä ensimmäisenä käsityö tule mieleen.
« Last Edit: 16.04.21 - klo:06:04 by Heikki Jokipii »