En malta olla jatkamatta Matteuksen tarinasta:
16 Kun Herodes huomasi, että tietäjät olivat pitäneet häntä pilkkanaan, hän raivostui. Hän antoi käskyn, että Betlehemissä ja sen lähistöllä oli surmattava kaikki kaksivuotiaat ja sitä nuoremmat pojat, sen ajan perusteella, jonka hän oli tietäjiltä saanut selville.
Yleisesti historioitsijat ovat sitä mieltä, että tuollaisesta joukkomurhasta olisi kyllä jäänyt tieto "maalliseen" historiankirjoitukseen. Mitä ei ole tapahtunut. Varmasti esimerkiksi
Flavius Josefus olisi siitä tiennyt. Mutta ei tiennyt.
Ei tuokaan ole mitään kauheata ateismia. Wikipedian Herodes-artikkelista:
Jotkut kriittiset Uuden Testamentin tutkijat kuten Lars Aejmelaeus pitävät Betlehemin lastenmurhaa kuitenkin legendana.
Mutta tuli vielä mieleen Betlehemin tähdestä: varmasti Herodes tai hänen palvelijansa olisivat sen
myös nähneet. Pikku sotilasjoukko olisi
myös voinut seurata tähteä. Tai sitä aikaansa edellä ollutta droonia. Herodes ei tarvinnut tietäjiä. Mutta tarina eli "Matteus" tarvitsi juuri noita yksityiskohtia.
Lars Aejmelaeus on eksegetiikan emeritusprofessori. Kaiken kaikkiaan: jos jos joulun tarinaa haluaa lähestyä tieteellisesti. sen voi ja se tulee tehdä eksegetiikan keinoin. Ja unohtaa tähtitiede, siinä pyrkimyksessä. Se ei ole mielenkiinnoton tutkimuskohde, eikä tuolla Aejmelaeuksen lauseella loppuun käsitelty. Vaan voidaan jatkaa esim. siitä, miksi kaksi evankelistaa kertoivat syntymätarinan eri tavalla, miksi he painottivat erilaisia asioita jne.
PS. Ei malttanut Demokraattikaan joulunumeronsa 19.12.19 jouluartikelissa "Tontut seimen äärellä" olla spekuloimatta Betlehemin tähden seltyksillä, vaikka sitten artikkelin lopussa kirjoittikin:
Loppujen lopuksi ei ole suurtakaan merkitystä, oliko tähteä ja mikä se oli. Matteuksen evankeliumin tähtitarinan tarkoituksena oli kertoa, että kyseessä oli merkittävä tapahtuma. Jouluyö.