Pro Luomu nyt on lanseerannut tällaisen
oppaan "luomubrändistä". (Siihen jo
tuolla viitattiinkin.)
Voisimmeko
mekin osallistua asiaan, vähän syventää ja
monipuolistaa kuvaa siitä, mitä luomusta tulee mieleen, miltä se oikeastaan näyttää ja tuntuu, yleisönkin silmissä?
Sillä tuossa Pro Luomun muistiossa ei
selvästikään tuotu kaikkea esiin, se oli epätäydellinen.
Siitä oli mm. täysin unohtunut luomuun olennaisesti liittyvä rahoilla pröystäileminen. Ja yleinen "snobismi".
Oli myös unohtunut:
- epätieteellisyys, taikausko, "höpsismi"
- kaikenlainen liioittelu: kärpäsestä härkänen (torjunta-ainejäämät) ja härkäsestä kärpänen (satoerot)
Ynnä muuta. Yrittäisimmekö me myös tuoda osamme tähän luomubrändin rakentamiseen? (Asiastahan on jo meillä on täällä jo valmiiksi tämä
aika hyvä pohja.)
Tähän keskusteluun voisi kukin tuoda tosikkomaisiakin kommentteja, mutta mietin, että jos
lopputulokseksi yrittäisi rakentaa sellaisen
samalla kertaa "leppoisan oloisen", mahdollisimman humoristisen - ja
murskaavan kriittisen asiakirjan eli tekstin tästä "luomubrändistä".
Vinkkejä, ideoita? Tuota Pro Luomun muistiota vapaasti mukaillen ja parodioidenkin!
Ja nyt
tässä sopii vähän irrotella, maistellen miettiä sitä, miltä asiat
tuntuvat, miltä ne näyttävät, itse kustakin. Eli faktakeskustelu on erikseen (löytyy palstaltamme, mutta muualta).