Author Topic: Julistetaan palstan säännöt!  (Read 21240 times)

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Julistetaan palstan säännöt!
« on: 06.11.08 - klo:18:22 »
Keskustelupalstallamme ei ole ollut julkilausuttuja sääntöjä. Olemme luottaneet siihen, että keskustelijat olisivat sisäistäneet nk. netiketin ja pyrkisivät sitä noudattamaan.

Koska nyt kuitenkin tiettyjä ongelmia asiassa on ilmennyt, julistamme nyt, että palstallamme noudatetaan tästedes

Kauppalehden sääntöjä.

* * *

Moderaattoreille jää myös oikeus näitä sääntöjä soveltaa ja tulkita. Tulkinnassa ja moderoinnnissa ei tietystikään pyritä sensuroimaan palstan pitäjien yhteisön näkemyksille vastakkaisia mielipiteitä.

Valitettavasti intressi- ja uskottavuusongelmia (nk. jääviysongelmia) voi tulla, koska moderaattorit myös itse osallistuvat keskusteluun. Mutta minkäs teet, näillä pienillä resursseilla – kun ei ole saatu sitä ylitsevuotavaista sponsorointia monikansallisilta yrityksiltä, josta vastustajamme ovat niin paljon puhuneet, että melkein itsekin olemme alkaneet niitä alitajuisesti odotella … mutta yhä turhaan.

Moderoinnilla vastustetaan kaikkia sääntöjen rikkomuksia. Myös sellaisia kiusallisia ilmiöitä kuin nämä (lainattuna Kauppalehden säännöistä, osin lihav. HJ) …

Quote
Älä HUUDA, tivaa tai jankuta
Älä kirjoita SUURAAKKOSIN. Jos toinen keskustelija ei esimerkiksi perustele mielipidettään, älä ryhdy tivaamaan vastausta. Kerran tai kaksi voi perustelua asiallisesti pyytää. Jos olet jotakin mieltä, älä jankuta mielipidettäsi samassa ketjussa useaan kertaan tai käy ilmaisemassa asiaa aina jokaisessa aihetta sivuavassa ketjussa.

…. tai ”trollaus”:

Quote
Termin alkuperä ei kuitenkaan ole skandinaavisten kielten peikkoa tarkoittava sana, vaan se juontuu vetouistelua merkitsevästä englannin sanasta trolling. Trollaava henkilö ikään kuin vetää viehettä saalisparven läpi toivoen, että joku tarttuu siihen.

[….]

Trollaukseen voi liittyä myös massapostitusta, jolloin esimerkiksi trolli lisää foorumeille tahallaan useita samoja puheenvuoroja toisten keskustelijoiden ärsyttämiseksi.

Kuvatusta käyttäytymisestä käytetään joskus myös nimeä ”flloodaus”,  englanninin tulvaa merkitsevästä sanasta johdettuna, jossa siis aiheutetaan keskustelua häiritsevä ”tulva”, joko täysin asiattomilla kommenteilla tai samaa asiaa – vastaväiteistä huolimatta – yhä uudelleen postittamalla.

Vältä tällaista, niin olet tervetullut!

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Julistetaan palstan säännöt!
« Reply #1 on: 04.04.09 - klo:17:17 »
Sattumoisin juuri Kauppalehden kohdalla tuli mieleeni kymmenisen minuuttia sitten (se on välitetty sinne päin) selkeähkö sääntö, tässä viestini palstan moderaatorille:

Quote
Minusta muuten voisi olla hyvä sääntö, että ainoastaan he, jotka netissä esiintyvät omalla nimellään - ainoastaan he ovat oikeutettuja mainitsemaan jonkun toisen nimen - ellei ko. mainittu ole kansanedustaja  ja siitä "ylöspäin".

Kyse oli siitä, että vastatakseni itseäni koskevaan väitteeseen, minun tulisi tulla ko. palstan jäseneksi. Enkä nyt heti ollut siitä innostunut.

***

Nyt tätä ei aseteta voimaan täällä, mutta voisiko samaa harkita? Vaikea sanoa, kun toistaiseksi täällä  ollaan niin "ujoja" osallistumaan nimimerkilläkin!

On - ihan minusta, henkilökohtaisesti, joka olen koko "nettielämäni" omalla nimelläni kaikkialla esiintynyt  - vaikea ymmärtää sitä "ujoutta", että käytetään nimimerkkejä. 

Mikä voisi estää esiintymästä omalla nimellä vaikka erään täällä paljon - ja muuallakin - keskustelleen nimimerkin esiintymästä ihan omalla nimellään? Se, että hän selkeästi vastustaa yhdistyksemme linjaa, ei pitäisi olla mikään syy? Sensuuria emme harjoita, nimelle emmekä nimimerkille.

Syitä voi tietysti olla, mutta ihmettelen silti, kun itse teen näin kuin teen, että olen aina vain minä. Jos en enempää en vähempääkään.  ;D

***

Tästä pohdinnasta huolimatta tällä keskustelupalstalla kunnioitetaan itse kunkin tekemää ratkaisua asiassa, täysin ja ehdottomasti.

Tietoturva on edelleen 100%, sähköpostiosoitekin kysytään vain häirikköjen estämiseksi. Keskustelija itse päättää, miten hän haluaa esittäytyä.

Edellä mainitut Kauppalehden säännöt siis pätevät edelleen.
« Last Edit: 04.04.09 - klo:17:37 by Heikki Jokipii »

Matti Pekkarinen

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 499
  • Moi
    • View Profile
    • Masan Maaseutu
    • Email
Vs: Julistetaan palstan säännöt!
« Reply #2 on: 04.04.09 - klo:19:16 »
Erittäin kannatettava ajatus. Jos joku haluaa "hyökätä" minua vastaan, haluaisin kyllä tietää, kelle osoitan puolustautumiseni.
Puskasta huutelu, jos itsellä on "takki tyhjänä", eivät kuulu yhdistyksemme sivuille. Jos asiasta haluaa keskustella, uskaltaa myös antaa nimensä.

Matti Pekkarinen
Hyvin menee, mutta menköön.
http://mattipekkarinen.net