Author Topic: Minkä sosiaaliryhmän (taloudellista) etua luomun tukeminen lopulta edistää?  (Read 25276 times)

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 17009
    • View Profile
    • Email
Eli "laskennalliset luomukuluttajat" ovat täällä pääkaupunkiseudulla keskuudessamme. Nämä:

Alla esitän laskelmani yksityiskohtaisesti. Tässä aluksi kuitenkin jo lopputulos:

Yhtä laskennallisen ”100-prosenttisen luomun” kuluttajaa varten tarvitaan 2,97 hehtaaria.

Yhtä laskennallisen ”100-prosenttisen tavanomaisen ruuan” kuluttajaa varten tarvitaan 0,38 hehtaaria.

Luomukuluttaja tarvitsee siis 7.8-kertaisen määrän hehtaareja tavanomaisen ruuan kuluttajaan verrattuna.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 17009
    • View Profile
    • Email
MT otsikoi puoliautomaattisesti näin:

Elintarvikejalostus ja luomu vahvoja Etelä-Savossa – näkyy myös Farmarin tarjonnassa

(Maksumuurin takana.) Kun tilaisuuden järjestäjät kertovat niin olevan. Mutta sikäli kuinka asia on tiedettävissä, luomu ei ole kysynnässä mitenkään vahvoilla Etelä-Savossa. Mutta tuo voi tietysti silti pitää paikkansa tarjonnan osalta.
« Last Edit: 18.03.20 - klo:07:48 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 17009
    • View Profile
    • Email
Edelleen Pro Luomun kooste (nyt vuodesta 2019) vetoaa teettämiinsä kuluttajabarometrehin, ja haluaa, kuten aina ennenkin, tuoda esiin tämän väitteen (lihav. HJ):

Quote
• Luomua käyttää säännöllisesti jo 2,2 miljoonaa
suomalaista.
• Luomun käyttö on laajentunut entistä
tasaisemmin eri väestöryhmiin
,
pääkaupunkiseudulta muualle maahan, eri
tuloluokkiin ja muidenkin kuin
korkeakoulutettujen keskuuteen. Miesten osuus
on kasvanut, mutta lapsiperheet ovat edelleen
keskeinen käyttäjäryhmä.


Eli haastattelututkimuksiin siitä, mitä ihmiset sanovat tekevänsä. Vaikka meillä pitäisi jo olla yliopistojen ja S-ryhmän keräämä tieto siitä, mitä ihmiset tekevät. Missä ihmeessä sen tulosten julkistaminen oikein viipyy?

Mutta kyllä tuossakin jo tulee kerrotuksi, että 3,3 miljoonaa suomalaista ei käytä säännöllisesti. Vaikka säännöllisen käytön raja oli asetettu melkoisen alas. Kerran viikossa tai kerran kuukaudessa on siihen riittänyt. Eikä ostomääriä ole kysytty.
« Last Edit: 08.05.20 - klo:05:14 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 17009
    • View Profile
    • Email
Tällä tavalla nyt Yhteishyvässä tutkitaan:

"Testaa, millainen kuluttaja olet – voit voittaa luomuruokaa"

https://yhteishyva.fi/artikkeli/testaa-millainen-kuluttaja-olet-voit-voittaa-luomu/24Q5wNc9gUpJuRwwqDZDTx?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=organicyh&utm_content=pagepost&fbclid=IwAR3DuXdD6dW9zbmTkLzJmrP2EAryjmV5F2KRkgbNh9Y4E0dYMCwGo-z7qgo

No, tuohan on selvästi mainoskampanja, ei varsinainen tutkimus.

Mutta tuosta tulee mieleen se etukorttitutkimus. Vaimoni osui otokseen, ja vastasi siihen. Taustakysymyksissä oli vastaavanlaisia kuin tuossakin. Toistaen tämän: missä sen etukorttitutkimuksen tulosten julkistaminen oikein viipyy? Nyt kun olisi mahdollisuus saada tietää, minkälaisia kuluttajat ihan oikeasti ovat. Ja onko sillä korrelaatiota siihen, millaisia he sanovat olevansa.
« Last Edit: 30.09.20 - klo:06:09 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 17009
    • View Profile
    • Email
Tätä tietoa HOK-Elanto panttasi. Mutta nyt se tuli ulos Hesarissa:

Tällaista ruokaa sinun kotikulmillasi ostetaan – Tutki HS:n laskureista, missä juodaan eniten kauramaitoa pääkaupunkiseudulla ja mille lähiölle maistuu makkara

Myös luomun ostamisesta kerrottiin.

Valitettavasti juttu on maksumuurin takana. Mutta voimme kertoa paperiversion luettuamme, että asia oli juuri niin kuin uumoilimme. Luomuruoan ostamisessa oli eri kaupunginosien (postinumeroalueiden) välillä jyrkkiä eroja. Yllätyksettömiä olivat ne alueet, joissa luomua paljon ostettiin: varakkaamman väen asuinalueita (kärjessä Ullanlinna-Kaivopuisto). Vastaavasti taas vähän ostavat alueet tulotasoltaan matalia.

Abluuttisten lukujen kertomisessa oli tuossakin jutussa toivomisen varaa, ja kerrottiin vain kummankin pään kärki. Niinpä toivomuksemme HOK-Elannolle  pysyy yhä voimassa.

Emme valitettavasti ole saaneet uutisosastoamme kuntoon, mutta siellä viimeisin uutisemme vuodelta 2019 on varsin osuva:

Meille uskotellaan, että köyhätkin ostavat nykyisin luomua
Vaikka mitään näyttöä siitä ei ole.
« Last Edit: 20.11.20 - klo:14:50 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 17009
    • View Profile
    • Email
Pro Luomun tiedotteessa ja siihen liittyvissä selvityksissä pystytään varmaan osoittamaan, että luomutuotanto jakautuu suhteellisen tasaisesti koko maahan:

Luomua tuotetaan ja jalostetaan koko maassa – maakunnilla omat erityispiirteensä

Mutta tähän sitten hypätään, tätä ei osoiteta:

Quote
Kulutus jakaantuu yhä tasaisemmin

Suomalaisten luomukuluttajien joukko on laajentunut viime vuosina. Luomun käyttäjiä on aiempaa tasaisemmin eri väestöryhmissä ja eri puolilla maata.

Useimmin luomua löytyy pöydästä pääkaupunkiseudulla, mutta Uusimaa ja muu Suomi seuraavat käyttöuseudessa hyvin tasaisena. Harvemmin kuin kerran kuukaudessa luomua käyttäviä on eniten Länsi-Suomessa, ja keskimääräistä hieman enemmän ei lainkaan luomua käyttäviä löytyy Pohjois- ja Itä-Suomesta.
(kursiv. HJ)

Kursivoidusta sanamuodosta voi päätellä, että taas kerran tukeudutaan luomubarometreihin. Vaikka niiden puutteet ihan varmasti Pro Luomukin ymmärtää. Ja vaikka vaihtoehtoisia tapoja asiaa tutkia olisi. Mutta niillä tavoilla ei ehkä tule toivottuja tuloksia?

Juuri edellä selvisi, että edes pääkaupunkiseudulla tuo kulutus ei lainkaan jakaudu tasaisesti.

Aina ja yhä toistaen:

Mutta tuosta tulee mieleen se etukorttitutkimus. Vaimoni osui otokseen, ja vastasi siihen. Taustakysymyksissä oli vastaavanlaisia kuin tuossakin. Toistaen tämän: missä sen etukorttitutkimuksen tulosten julkistaminen oikein viipyy? Nyt kun olisi mahdollisuus saada tietää, minkälaisia kuluttajat ihan oikeasti ovat. Ja onko sillä korrelaatiota siihen, millaisia he sanovat olevansa.
« Last Edit: 09.12.20 - klo:08:43 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 17009
    • View Profile
    • Email
Kursivoidusta sanamuodosta voi päätellä, että taas kerran tukeudutaan luomubarometreihin. Vaikka niiden puutteet ihan varmasti Pro Luomukin ymmärtää. Ja vaikka vaihtoehtoisia tapoja asiaa tutkia olisi. Mutta niillä tavoilla ei ehkä tule toivottuja tuloksia?

Tuolta toisesta keskustelusta tuli mieleen täsmällinen tutkimuksen kohde, kysymys, jonka ei luulisi olevan vaikea selvittää:

ketkä alueellisesti ostivat ne luomukinkut?

Tottakai, jos etukorttiprojektin taustatietoa olisi saatavilla, vielä parempi olisi, jos tuon tiedon voisi yhdistää tulotasoon.

Tietysti jo se tieto olisi aika helppo selvittää, minkä paikkakuntien kaupoissa niitä ylipäänsä on tarjolla. Senkin selvittäminen netin kautta voi olla epäluotettavaa: ison paikkakunnan kaupan osaa kuvitella mainostavan asiaa todennäköisemmin netissä. Joten en pane vielä painoa vaikutelmalleni, että ne olisivat ne "tavanomaiset epäillyt".

Hiukan ketunhäntä kainalossa totean, että tuosta tiedosta olisi kyllä hyötyä kaupalle itselleenkin: millä alueilla niitä kannatttaa yrittää myydä? Ymmärtäen tietysti, että moisen tiedon julkistaminen ei ehkä ole kaupan intresseissä.
« Last Edit: 10.12.20 - klo:18:18 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 17009
    • View Profile
    • Email
Seinäjoen Sanomista:

Makumatka: Lähiruoka on trendi - ainakin puheissa

Quote
Vesa ja Katja Luhtala ovat tuottaneet luomulihaa 2000-luvulta saakka, kunnes nelisen vuotta sitten luopuivat karjataloudesta. Luomulihasta piti tulla kannattava vaihtoehto tuotannolle, mutta luomulihan ja luomujalosteiden tuotantokustannusten kattaminen nykyhinnoilla on haasteellista.

– Olimme 90-luvulla maakunnassa edelläkävijöitä luomun tuottajina ja jalostajina. Tuolloin luomutuotteiden markkinat olivat kuitenkin pääkaupunkiseudulla. Vaikka elämme ruokamaakunnassa, uudet ruokatrendit tuntuvat ylipäänsä löytävän tänne tiensä viimeisenä, toteaa Vesa Luhtala.

Ovatko ne nytkään juuri muualla kuin pääkaupunkiseudulla?

Keskon kartta on kyllä jo kohta 5 vuotta vanha, mutta tehty 90-luvun jälkeen. Pohjanmaa, sen ruotsinkielistä aluetta lukuunottamatta, ei ollut kovin hyvää luomun myyntialuetta. Ja ilmeisesti ei ole nytkään: tuo haastateltu pariskunta oli nelisen vuotta sitten luopunut asiasta. Mitä ilmeisemmin oletettu "trendi" ei ole vieläkään saapunut maakuntaan.

Otsikkoomme viitaten: ei ole ilmeisestikään helppoa löytää kuluttajaryhmää, joka ei hätkähdä luomun tuotantokustannusten aiheuttamaa korkeampaa kuluttajahintaa. Voi olla, että koko Suomessa, luomulihan kohdalla. Olemme eri triideissä ihmetelleet tätä asiaa: luomulihaa tuotetaan ja kulutetaan äärimmäisen vähän.