Se on juuri se sama, jota sinäkin tolkutat täällä yhdä uudelleen ja uudelleen, että geenitekniikan parissa olevat tiedemiehet muka uskovat yhden geenin määräävän yhden ominaisuuden.
Voidaan todeta, ettei ole pystytty referoimaan Kuusipalon lausumaksi tätä lausetta:
"Tiedemiehet uskovat yhden geenin määräävän yhden ominaisuuden."
On siis kaksi eri asiaa tietää, että geeneillä on monia (ennakoimattomiakin) vaikutuksia ja olla soveltamatta tuota tietoa käytäntöön. Vaikeaa se varmasti onkin muunnella montaa geeniä ja toivoa, että niistä syntyisi yksi uusi ja parempi ominaisuus, tai muunnella yhtä geeniä ja parantaa sen avulla juurikin niitä haluttuja kymmentä ominaisuutta.
Ja vielä, mikä käytännön sovellutus geenimuuntelussa ottaa huomioon (s.o. soveltaa käytäntöön) geenien yhteysvaikutuksen, takaisinkytkennän, epigenetiikan tai jonkin muun tiedemiesten geeneistä tietämän asian, muun kuin ajatelman, että yksi geeni aiheuttaa yhden ominaisuuden?
Vastaus tuohon kysymykseesi on, että kaikki, aivan kaikki!
Pitäydytkö tuossa vastauksessa? Vielä ehtii vaihtaa ... tarkentaa ...
Nyt loppukoon myös saivartelu täällä. Ennen kuin taas toistat taas oppimaasi liturgiaa, vaadin, että kerrot, mitä mielestäsi siis yksi geeni vaikuttaa?
Syytätkö minua saivartelusta? Voi voi, onko nyt vielä kaivettava sanakirjasta määritelmä ja esimerkkejä saivartelusta ...
Mitäkö yksi geeni vaikuttaa? Pyydät paljon .. korjaan, vaadit paljon, sillä noin yleiselle tasolle jätetty kysymys vaatisi melko pitkän vastauksen. Toisaalta yksilöimättä sen kummemmin lajia tai geeniäkään annat minulle mahdollisuuden valita geenin, jonka vaikutuksista kertoa. Minkähän geenin valitsisin?
Noo, en ole niin tarkka - tällä kertaa - vaan kerron yhtä yleisesti ja lyhyesti, että riippuu erittäin paljon valitusta geenistä, sammunut geeni ei vaikuta paljon mitään, sen sijaan hyperaktiivinen geeni saattaa vaikuttaa erittäin monen proteiinin muodostumiseen, joko yksin tai yhdessä muiden geenien kanssa, joko yleensä tai vain joissain tietyissä olosuhteissa. Mahdollisuuksia on monia ... luultavasti monia muitakin.
Kuitenkin, jos haluat tarkkaa tietoa geeneistä ja niiden toiminnasta, niin en taida olla oikea henkilö vastaamaan ... itse asiassa alan uskoa, että sanon mitä tahansa niin minua ei uskota, tai sitten syytetään ad hominemista, saivartelusta, mistähän vielä lie ...