HS:ssa kirjoitettiin Helsingin pääkaupungiksi tulon 200-vuotisjuhliin liittyvästä tilaisuudesta 23.9.2012 Senaatintorilla , ja siinä kuvitteltiin , minkälainen olisi hevosten hallitsema Helsinki. Se olisi kuulemma
”autoton, lannanhajuinen, leppoisa ja kiireetön.”Mutta miten on? Oletetaan, että tuo ensimmäinen, autottomuus toteutettaisiin, ja siten, että kaikki Helsingissä nyt olevat n. 250 000 henkilöautoa korvattaisiin hevosilla.
Nyt tiedämme, että yksi hevonen tuottaa lantaa noin 23 kiloa päivässä. Nuo 250 000 hevosta tuottaisivat siten lantaa päivässä noin 5 750 000 kiloa. Eli lannanhajuinen, kyllä! Mutta olisiko se kiireetön? Yksi hevonen jaksaa vetää pitempään n. 300 kg kuormaa. Niinpä Helsingistä poispäin olisii päivittäinen n. 20 000 hevosen joukko viemässä (itsensä ja muiden) hevosten lantaa ulos kaupungista. Ja varmasti saman verran rattaita tuomassa vähintään vastaavaa määrää heiniä ym. hevosten ruokaa
tännepäin.
Eikä tätä voisi
hetkeksikään keskeyttää, vaan tämän parinkymmenen tuhannen hevosrattaan karavaani joutuisi tekemään retkensä joka päivä kesät talvet pyhät arjet. Ellei tätä tehtäisi, vuodessa hevosenlantaa kertyisi 2 098 750 000 eli yli
2 miljardia kiloa eli 2 miljoonaa tonnia. Siitä voisi jokainen helsinkiläinen vapaasti ottaa lannoitetta parvekeviljelmilleen, eikä se
yhtään vähenisi. Lisäksi hevosia tuskin saataisiin oppimaan, että asia täytyy tehdä vasta kotona: ei, kaduilla olisi koko ajan niitä pökäleitä, jotka jonkun täytyisi korjata
äkkiä pois.
Eli eipä taitaisikaan olla niin kiireetöntä.
No, miltä tällaiset letkat näyttäisi Helsingin ulosmenoteillä? Hevonenhan ei lasti perässään juuri kulje (ihmisen) kävelyvauhtia nopeammin, eli ulosmenoteillä olisi jatkuva ruuhka, molempiin suuntiin. Erittäin todennäköisesti joku hevonen välillä pillastuisikin, ja aiheuttaisi vielä pahemman ruuhkan. Epäilenpä, olisiko tunnelma muiden hevosmiesten parissa koviinkaan leppoisa.
Siihen nähden, miten jo koirankakka ja sen korjaaminen (tai tarkemmin: korjaamattomuus) nakertaa kaupunkioloissa naapurisopua, voi vain kuvitella ... ei tästä leppoisuus taida lisääntyä.
Itäväylällä kulkee nykyisin päivittäin 65000 autoa.
Nyt tullaan hevosten Helsingissä Kulosaaren sillalle.
Oletetaan 10 m per hevonen ja rattaat , 5 km /t = 500 hevosta tunnissa, 6 kaistaa, 3000 hevosta, *24 = 72 000 eli Kulosaaren silta kestäisi saman liikenteen hevosillakin, mutta sillalla olisi siis
yötä päivää liikennettä. Eli Itäväylällä olisi suurinpiirtein sellainen ruuhka kuin oli HKL:n lakon aikana aamulla, mutta nyt siis yötä päivää, ympäri vuoden - mahtaisiko siinäkään leppoisuus kasvaa …?
Tietysti hevosten
määrää voitaisiin radikaalisti
rajoittaa, paljon tuota pienemmäksi. Niin kuin ennen, jolloin vaan herrasväki ajoi rattailla, muut kävelivät. Mutta siinä vasta leppoisuus katoaisikin, jos
sinä et kuuluisikaan tuohon hevcskyytiin oikeutettuun luokkaan, ja saisit itse
kävellä sanokaamme täältä Puotilasta 12 kilometrin työ- ja kauppamatkasi, päivittäin …
***
Tästä voi kuvitelmaa jatkaa ….