Author Topic: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla  (Read 336776 times)

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 23433
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1110 on: 02.09.23 - klo:04:59 »
Tämän osalta Pro Luomu ei malttanut odottaa varsinaiseen tilaisuuteen vaan julkaisi jo nyt lehdistötiedotteen:

Luomuelintarvikepäivä 2023: Vastuullisen ruuan ammattilaistapahtumassa tietoa tuuppauksesta ja kuluttajista

Quote
Kuinka kuluttajien ostoskori tuupataan kestävämmäksi?

Yksi pohjoismaiden johtavista spesialisteista tuuppauksessa, Linda Lindström, esittelee vastuullisen ruuan ammattilaistapahtumassa Luomuelintarvikepäivässä 27.9.2023 kokemuksiaan vastuullisten tuotteiden tuuppauksesta Ruotsin päivittäistavarakaupoissa (mm. ICA, COOP). Lisäksi Linda jakaa kolme konkreettista työkalua, joiden avulla tuuppaat kuluttajia tekemään vastuullisempia valintoja omassa liiketoiminnassasi.

Tuuppaus, englanniksi nudging, tarkoittaa toimintaa, jossa pyritään vaikuttamaan ihmisten valintoihin ympäristöä tai valinta-arkkitehtuuria muokkaamalla. Tuuppauksessa ei ole kyse valittavissa olevien vaihtoehtojen vähentämisestä tai kieltämisestä vaan siitä, että ihmisten käyttäytymistä ja valintoihin vaikuttavia esteitä ymmärtämällä voidaan luoda vaihtoehtoja, jotka ihminen haluaa valita.

Melko sopivasti olemme juuri saaneetkin tietoja tuon tuuppauksen tehosta Ruotsissa. – Tästä emme paljon odota:

Quote
Mitkä asiat edistävät luomun menekkiä, mitä oston esteitä pitäisi ylittää? Missä tuoteryhmissä kuluttajat erityisesti haluavat lisätä luomun ostamista? Luomun kuluttajabarometri 2023 tarjoaa uusia luomutuotteita kehittäville ja luomutuotteita jo markkinoiville yrityksille arvokasta tietoa, miten vastata entistä paremmin kuluttajien tarpeisiin ja odotuksiin.

Luomuelintarvikepäivässä julkistamme uunituoreita tuloksia tästä kahden vuoden välein tehtävästä laajasta kuluttajatutkimuksesta. Tällä kertaa tutkimukseen vastasi yli 2300 suomalaista, joka takaa aiempaa tarkempaa tietoa luomun kulutuksesta, asenteista ja arvoista sekä ensimmäistä kertaa tietoa myös maakuntatasolla.

Vaan sen sijaan odottaisimme uunituoreita tietoja toteutuneesta myynnistä. Ruotsin malliin. Eikö Pro Luomussa jo kyllästytä sen selvityttämiseen kahden vuoden välein, mitä kuluttajat sanovat aikovansa tehdä? Jos vanhat merkit paikkansa pitävät...

Quote
Luomun kuluttajabarometrista tarkan analyysin tulee Luomuelintarvikepäivään kertomaan Kantar Agri Oy:n Pasi Saarnivaara, joka on pitkän linjan kuluttajatutkimuksen ja yritysanalytiikan asiantuntija. Pasin avulla tuoreesta tutkimuksesta löytyvät merkittävimmät kulutuksen muutokset ja potentiaalisimmat kohderyhmät vastuullisille elintarvikkeille.

... niin ainakaan tuossa esityksessä ei kerrota yhtikäs mitään kulutuksen muutoksista.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 23433
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1111 on: 02.09.23 - klo:05:37 »
Sain Suomen Kuvalehden käsiini. On harmillista, että se on maksumuurin takana, monta kohtaa olisi ansainnut lainauksen.  Vapaamuotoisesti nämä kohdat.

Erityisesti Itä-Suomessa pakko tuottaa jotain ihmisille syötävää oli aiheuttanut vaikeuksia. Ennen oli iloisesti syötetty luomutuotanto karjalle, joka kuitenkaan ei ollut luomuksi rekisteröityä.

Haastateltu tila vetosi siihen, että luomuviljasta sai vain saman kuin tavanomaisesta. Kuitenkin siitä olisi pitänyt saada paljon enemmän, koska kolmannes pellosta oli apilalla, latautumassa (!). Hyvin poikeuksellisesti tuo fakta tuli esille.

Sen lisäksi mainittiin rikkakasvit. Ja kerrottiin tilan ainoasta uudesta investoinnista tavanomaiseen siirtymisen jälkeen. Oli hankittu massiivinen kone kasvinsuojeluaineiden levittämiseen.
« Last Edit: 02.09.23 - klo:06:16 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 23433
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1112 on: 02.09.23 - klo:06:01 »
Me täältä sivusta seuraten olemme saaneet vaikutelman, että luomuruoka jää hissukseen yhä enemmän syrjään liikkeen valikoimista. Itäkeskuksen liikkeen ohi kävellen, Hesarin mainontaa satunnaisesti seuraten. Toki kosmetiikkaa, nautintoaineita, ravintolisiä, ns. terveystuotteita yms. voi myydä luomuna.

Mainos:

Ruohonjuuri Oy - Iloa ja elinvoimaa!
Ruohonjuuri on luomuruokaan, luonnonkosmetiikkaan ja terveystuotteisiin erikoistunut vähittäiskauppaketju. Ruohonjuuressa me uskomme, että hyvinvointi kumpuaa rehellisestä ruuasta ja hyvän olon oivalluksista.
(lihav. HJ)

Eivätkä usko. Viimeksi sen alennusmyyntituotteiden listasta näkyi, miten vähäinen merkitys ruoalla nykyisin on sen myynnissä. Ja sen rehellisyyden kanssa on vähän niin ja näin.

Oikein hyvä analyysi (maksumuurin takana) siitä, millä häikäilemättömyydella Ruohonjuuri on asemansa säilyttänyt:

Ei ihan tavallinen kauppaketju

Quote
Ekokauppa Ruohonjuuresta on tullut nopeasti kasvava ja hyvin kannattava kauppaketju, jonka osa sijoittajista haluaisi jo pörssiin. HS Visio selvitti, mitä Ruohonjuuressa tapahtui ja vieläkö idealismia riittää.


Kun muut luomukaupat ovat toinen toisensa jälkeen pudonneet kelkasta.
« Last Edit: 02.09.23 - klo:06:06 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 23433
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1113 on: 03.09.23 - klo:04:11 »
Maatilan Pellervon pääkirjoituksessa ollaan myös luomusta huolissaan, ote:

https://maatilanpellervo.fi/wp-content/uploads/2023/09/MP0623.pdf

ANNE PENTTILÄ, TOIMITUSPÄÄLLIKKÖ, "Luomun etsikkoaika":

Quote
Lähiruoka on osittain napannut itselleen astet-
ta paremman tuotteen mielikuvan. Lähiruoka on
helposti miellettävä asia: sitä parempi ympäris-
tölle mitä lyhyempi kuljetusmatka, ja tuottees-
ta maksamani raha jää lähelle, ehkä jopa omaan
kuntaan. Luomua pitää selittää kuluttajalle
enemmän.

Pellolla asia on edellä kuvattua monimut-
kaisempi ja mielenkiintoisempi. Kun halutaan
säästää kallistuneita panoksia, tavanomaises-
sa viljelyssä otetaan käyttöön luomun menetel-
miä. Vastaavasti luomuviljelijöiden käyttöön tulee
enemmän ostopanoksia ja tekniikkaa avuksi esi-
merkiksi rikkaongelman ratkaisussa. Uudistavan
viljelyn menetelmiä käytetään molemmissa tuo-
tantomuodoissa. Luonnonmukainen viljely kokee
eräänlaista renessanssia, uudelleen tulemista, ja
vastakkainasettelu*) luomu- ja tavanomaisen vilje-
lyn kesken vähenee. Sen sijaan markkinoinnissa
luomun etsikkoaika jatkuu.

Oikein teemanumero? Sisällysluettelosta:

Quote
TEEMA: Luomutuotanto
& suoramyynti
22 Usko luomuun kestää alamäessäkin
Vähä-Riihilän tilalla
27 Alusta loppuun Koivistonkulmalla tehty
30 Luomu tähyää viennin kasvuun
44 Pohjoisen luomuviljelyyn haetaan
uusia kasveja
56 Hyvä viljelijä tuotantotavasta riippumatta

_________

*) Tässä tuo pääkirjoitus puhuu oikeastaan itseään vastaan:

Quote
Viimeaikaista luomutuotteiden menekin laskua on selitetty
paitsi kuluttajien kavenneella ostovoimalla myös
luomun brändäyksen epäonnistumisella. Ei ole
osattu perustella kuluttajalle riittävän hyvin, mik-
si luomutuotteesta pitäisi maksaa enemmän kuin
tavanomaisesti tuotetusta. Suomalainen ruoka
mielletään puhtaammaksi ja turvallisemmaksi
kuin muualla tuotettu. – Niin ajatellaan muuten
muissakin maissa: oman maan ruoka on parem-
paa kuin toisaalla tuotettu.

Tarvittaisiin, olisi tarvittu siis  kovaa vastakkainasettelua, luomu versus tavanomainen! Löysäily kotimaisen puolesta, "melkein luomua", juuri syö luomun markkinat! No, tavallaanhan kirjoitus puhuu bändäyksen epäonnistumisesta, tuossa.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 23433
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1114 on: 10.09.23 - klo:09:59 »
Luonnollisuus ei tässä tarkoita luonnonmukaista:

Luonnollisuus, helppous, kestävyys, huoltovarmuus ja hintojen nousu – kaikki tämä vaikuttaa siihen, millaista lihaa suomalaiset ostavat

Quote
Lihatalo Snellmanilla on huomattu, että koronapandemia muutti lihaan liittyvän keskustelun sävyä.
TILAAJALLE

Snellmanilla ei edes ole luomua valikoimassaan. Ja muuta tietoa ei ole tullut kuin se, että luomun osuus lihankulutuksesta on se surkea 1%. – Ruotsissakin muuten vain 1,5%.
« Last Edit: 10.09.23 - klo:10:13 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 23433
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1115 on: 12.09.23 - klo:04:01 »
Kyllä luomulla on ongelmia valmiissa pussi- ym. keitoissakin.

Tämä kuitenkin ehkä eniten pistää silmään. Ainoa tarjolla oleva valmis luomupizza on yhä tämä:

Pirkka Luomu pizza vegetariana 422g pakaste
3,99
9,45/kg


Ei toista K-kaupan suuressa valikoimassa (71 vaihtoehtoa):

https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuotehaku/pakasteet/pizzat-ja-pizzapohjat

Eikä yhtään S-kaupalla (69 vaihtoehtoa):

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/pakasteet-1/pakastepizzat/pakastepizzat


***

Asiaa osataan kyllä luomuväen piirissä valittaa, kuten tässä OP:n haastattelussa:

Quote
Sen sijaan puolivalmisteita ja etenkään valmisruokia ei ole luomuna juuri tarjolla. Valmisruokien kysyntä kasvoi jo ennen koronaa, mutta etenkin pandemia-aika on saanut ihmiset tarttumaan nopeisiin ateriavaihtoehtoihin.

– Valmisruokien kehittäminen olisi siis kahtena kuluneena vuonna ollut hyvä sauma lisätä luomun päätymistä ostoskoriin, Lamminparras kertoo.

Aikaa kehitämiseen olisi tietysti ollut jo ennen tuotakin. Jostain muusta on kyse kuin siitä, ettei vain tullut ryhdyttyä.

PS. Nettisurfailuni pohjalla: myös Ruotsissa on tarjolla valmiita luomupizzoja vähän, josko ollenkaan. Tämä havaintoni on hyvin yksinkertaisella tavalla osoitettavissa vääräksi: linkki tuollaiseen tuotteeseen.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 23433
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1116 on: 19.09.23 - klo:06:58 »
Anna-lehdessä:

Koska ruoka on kallista, suomalaisnaiset jättävät nyt tietyt ruoat ostamatta: ”On paljon, mitä en voi enää ostaa”


Quote
Kyselyyn vastaajat kertoivat säästävänsä monin eri keinoin kauppalaskussaan. Lähes 80 prosenttia vastasi säästävänsä ostamalla alennuksessa tai tarjouksessa olevia tuotteita. Puolet vastaajista puolestaan kertoi valitsevansa kaupan sen mukaan, missä on edullisimmat hinnat.

Moni mainitsi myös säästävänsä ruokavalinnoillaan. Melkein puolet vastaajista ostaa sesongissa olevia kasviksia. Vajaa 40 prosenttia puolestaan ostaa halvimpien merkkien tuotteita, ja 25 prosenttia ei enää juurikaan osta luomutuotteita. Osa on myös vähentänyt lihan tai kalan ostamista.
(lihav. HJ)

Tuo lähes 80 prosenttia jättää ostamatta luomutuotteita sen vuoksi, että niitä on harvoin tarjouksissa.

Mutta kumma vastahakoisuus on käyttää keskusliikkeiden tietokoneita. Sieltä saataisiin helpommin ja luotettavammin tietoa:

- sekä hinnoista
- että toteutuneista ostoksista.

Eikä tuollaiseen massatietoon käsittääkseni edes tarvitsisi kysyä asiakkaiden lupaa.


PS. Luomutuotteiden välttäminen ei kyllä sitten enää tule esille Annan säästövinkeisssä. Vaikka se meidän tutkimustemme mukaan olisi erittäin tehokas säästökeino. Paitsi niiden kohdalla, jotka eivät koskaan tai pitkään aikaan ole luomutuotteita ostaneet.  8)
« Last Edit: 19.09.23 - klo:07:10 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 23433
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1117 on: 21.09.23 - klo:04:24 »
Outi Vahtila, HAMK, Käytännon Maamies:

Luomu sakkaa – kasvukäyrätavoite edellyttää uusia lääkkeitä (pdf)

Quote
Kuulostaa järkevältä ja helpolta, mut-
ta miksi käytännössä on niin vaikeaa, että
noin 600 tilaa luopui luomusta, kun uusi
cap-kausi alkoi? Luomun kasvun tavoitteet
näyttävät siis ainakin tällä hetkellä jäävän
kauas tavoitellusta.
Voimassa olevan maa- ja metsätalousmi-
nisteriön Luomu 2.0 -ohjelman luomuta-
voitteet vuoteen 2030 mennessä ovat isot.
Ohjelmassa tavoitellaan sitä, että 25 prosent-
tia Suomen peltoalasta viljellään luomuna ja
että 25 prosenttia ammattikeittiöiden käyttä-
mästä raaka-aineesta on luomua. Kuluttaja-
kysynnässä tavoitellaan luomun tuplaamista
viiteen prosenttiin. Tavoitteita on asetettu
myös luomukeruualan, luomuvesiviljelyn ja
viennin suhteen. Mielenkiintoinen seikka
on se, että Petteri Orpon hallitusohjelmas-
sa luomua ei mainita kertaakaan – haloo
hallitus.

Juuri tuolla toisessa triidissä huomasimme:

Siinä, että valtiovalta ei enää yritä ohjailla ihmisten ruokavalintoja, on tapahtunut merkittävä muutos. Sitä ei ole tapahtunut Ruotsissa. Eikä EU:ssa.

Toisessa triidissä avasimme taas kysymyksen siitä, millä tavalla Suomessa tuollaisia myöhempiäkin hallituksia sitovia päätöksiä oikein tehdään.
« Last Edit: 21.09.23 - klo:04:30 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 23433
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1118 on: 21.09.23 - klo:05:27 »
Huonoa on leivonnaisten kysyntä luomuna.

Erityisesti niitä ei löydy tavallisista ruokakaupoista. S-ryhmän leivonnaiset (199 tuotetta):

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/leivat-keksit-ja-leivonnaiset-1/leivonnaiset

Eikä yhtään luomutuotetta. Ei myöskään korpuissa ja rinkeleissä (40 tuotetta):

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/leivat-keksit-ja-leivonnaiset-1/korput-ja-rinkelit

Eikä kahvikekseissä (50 tuotetta):

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/leivat-keksit-ja-leivonnaiset-1/keksit/muut-keksit-ja-kahvikeksit

***

Nyt vertailuun tarvittaisiin tieto siitä, mikä on tavanomaisten tuotteiden myyntivolyymi tuossa tuoteryhmässsä. — Sekin tieto on kaupan tietokoneilla!
« Last Edit: 21.09.23 - klo:05:34 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 23433
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1119 on: 22.09.23 - klo:04:03 »
Ei tietoa tapauksen taustoista. Mutta eiköhän tämäkin kerro, ettei luomu ole mennyt toivotulla tavalla kaupaksi:

Jättierä luomuteetä ovh. 12 000 euroa, Jyväskylä

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 23433
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1120 on: 24.09.23 - klo:05:31 »
Selkosanomissa 22.09.2023 selkeästi valehdellaan:

Maatiloilla tuotetaan monenlaista ruokaa

Quote
Luomu-tuotteiden suosio on kasvanut. Suomessa viljellään luomua noin 4900 tilalla.


Jo tuo luku oli väärä, vuodelta 2021. Nyt oikea on 4324. Puhumatta muusta suosion vähenemisestä. Mekin uskalsimme nyt käyttää tuota selkeää sanaa. Ei toimittaja tuolla päivämäärällä tehdyssä jutussa voi tuolla tavalla erehtyä.