Author Topic: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla  (Read 591987 times)

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25017
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #960 on: 23.12.22 - klo:05:05 »
Nyt luonnollisesti tarkkailemme, näkyykö samana päivänä aloitettu Pro Luomun EU-rahoitettu myyntikampanja jotenkin "katukuvassa". Vielä ei ole näkynyt sekään.

Tuntuvat olevan kampanjaansa tyytyväisiä:

Luomu sai laajaa näkyvyyttä syksyllä

Quote
Luomumainontaan ja -tapahtumiin on voinut törmätä menneen syksyn aikana päivittäistavarakaupoissa, ulkomainonnassa sekä sosiaalisessa mediassa. Törmäsitkö sinä luomuun kaupassa käydessäsi tai työmatkan aikana?

Mutta minun täytyy sanoa, että en sitä oikeastaan ole vieläkään lainkaan huomannut.

Vaikka olenkin melkoisen herkkä kaikenlaisen luomusta puhumisen havaitsemaan!  ;D

Ja tuolla jo jopa ilmoittauduin kampanjan kohteeksi. Jos kampanja olisi jossain järjestänyt luomukinkun (ks. edellä) maistiaiset, vielä innokkaammin olisin lähtenyt mukaan!  ;D

Mutta luomukinkutkaan eivät tänä vuonna tuoneet luomua parrasvaloihin. Vaan kaikkialla kävi tähän tapaan:

Yleensä Maaseudun Tulevaisuus on julkaissut oman versionsa Pro Luomun tiedotteesta.

— klips —

Tänä vuonna ei.

— klips —

Vielä on tietysti MT:llä viikko aikaa tänä vuonnakin luomukinkuista kirjoittaa. Mutta veikkaan, ettei se kirjoita. Koska se ei kehtaa, tuollaisia jouluruoasta säästämisjuttuja julkaistuaan.

Siitä on myös jo kauan kun tätä toista eläintä joulupöytään syötäväksi on luomuna tarjottu.
« Last Edit: 23.12.22 - klo:07:50 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25017
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #961 on: 23.12.22 - klo:16:22 »
Otsikkotietokin melkein riittäisi:

LIVSMEDELSFÖRÄDLING 7 DECEMBER
Kris för franska ekobönd


Quote
Försäljningen av ekologiska livsmedel har minskat märkbart i Frankrike under det senaste året. Inflationen, men också brister i information och stöd från offentliga institutioner är orsakerna, enligt mjölkbon [..]


Ilta-Sanomat kertoi samasta syyskuussa. Näin on siis Ranskassa jatkunut. Saksassa on luomuväen näkökulmasta yhtä pahat näkymät (21.12.22):

Biomarkt und Biolebensmittel
Biokrise verschärft sich: Große Bio-Marktkette ist insolvent


Quote
Die Biobranche hat weiter mit der hohen Inflation und explodierende Kosten zu kämpfen. Die Münchner Biomarktkette Basic meldet nun Insolvenz an. Basic will sich jedoch aus eigener Kraft sanieren. Die Basic-Tochter Biomammut ist bereits insolvent.
[..]
Sinkende Nachfrage und steigende Mieten haben die Bio-Supermarktkette Basic offenbar in wirtschaftliche Schwierigkeiten gebracht.

Lihavoin tuosta tuon laskevan kysynnän. Saksankin luomukriisistä saimme tiedon jo aiemmin.

Myös Tanskasta äsken tällaista tietoa.

Eikä siitä kauaa ole kun kiinnitimme huomiota Ruotsiin.
« Last Edit: 25.12.22 - klo:11:31 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25017
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #962 on: 25.12.22 - klo:13:05 »
Kun satuin kävelemään ohi ja läpi, tällainen välitarkastustulos Prismasta:

Nyt päätin pienimuotoisesta ratsiasta. Kerran täytyy käydä laskemassa Tammisen luomukinkut pakastealtaissa nyt ennen joulua. Isoista kaupoista Itäkeskuksessa. Kun ne ovat molemmat myös joulupäivänä ja tapanina auki, silloin käyn laskemassa taas. Ei toki kovin edustava otos, mutta jotain näin kumminkin.

Työtä käskettyä (olen nykyisin itseni esimies  ;D):

Prisma 13

Easton 10

Kiitos itselleni ripeästä suorituksesta!

Jäljellä oli 7, pakastettuja luomukinkkuja. Kuusi oli myyty.

Kun tiedämme olevan näin...

Muista valmistella joulukinkku ajoissa – sulatus voi kestää päiviä

... uskaltanemme jo sanoa, että nuo 7 luomukinkkua jäivät ajoissa ostamatta. Eli jouluksi.

Teen silti "tapaninajelun".

Tilanne tänään 25.12.22: Prisma 0 kpl, Easton 0 kpl. Tai vaikea sanoa, koska koko palvelutiski, missä ne Eastonissa olivat, oli nyt suljettu. Eli kaikki altaat tyhjinä.

Nyt saa tämä luomukinkkuasia olla tältä joululta käsitelty. Ja ehkä siinä on syytä pitää jonkun vuoden taukokin. Ellei mitään isompaa tapahdu.

Kokonaisarvio joulusta 2022. Jo Pro Luomu totesi tarjonnan vähentyneen. Me huomasimme lisäksi tarjoajien vähentyneen. Ynnä luomukinkkujen piilomainostamisen – jopa mainitsemisen – radikaalin vähenemisen mediassa.

Hintataso oli noussut suurin piirtein sillä samalla prosentilla kuin muissakin kinkuissa. Koska jo lähtötaso oli korkea, se oli euroissa hyvin paljon. Vaikuttiko hintataso kysyntään, siitä voi olla aavistuksia. Mutta tietoa ei ole. Koska luomun kysyntä on hyvin merkillinen juttu.

Erittäin pieni otoksemme "ratsioiden" kautta saattaisi antaa viitteitä, "heikkoja signaaleja" siitä, että se vähentynyt luomukinkkujen määrä on sittenkin mennyt kokonaan kaupaksi. Em. pakastekinkut kylläkin myöhästyneinä.

Yleinen etiäisemme on kuitenkin, että Suomessa "inflaation" seuraukset ovat samansuuntaiset kuin eräissä muissakin maissa (ks. juuri edellä). Eikä luomun kysyntä tänäkään vuonna ole kääntymässä nousuun.


PS. 27.12.22: Tämän verran vielä. Noin 1% sai siis ehkä luomukinkkunsa. Mutta ne 2%, jotka olisivat halunneet ulkomaisen kinkun, jäivät ilman.

PS. 3.1.23: Tämän verran vielä. Olin väärässä. Tänään sain tiedon, että Lidlin Columbus-myymälässä (Helsinki, Vuosaari) oli ollut tarjolla ruotsalaista joulukinkkua.
« Last Edit: 03.01.23 - klo:15:41 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25017
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #963 on: 26.12.22 - klo:16:09 »
Näin MMM:

Quote
Luomu 2.0 -ohjelman tavoitteet vuoteen 2030 mennessä ovat:

1. Luomun kulutuskysyntä kasvaa – luomun markkinaosuus viiteen prosenttiin 2030. Luomutuotteiden kulutuskysyntää, vientiä ja luomutuotantoa on kasvatettava tasapainoisesti.[..]

Mennään nyt ohi sen, voiko valtiovalta vaatia kansalaisiltaan tuollaista (eli siis taloudellisia uhrauksia. Ks. hintatriidiämme). Vaan kysytään: näyttääkö nyt siltä, että tuo voisi onnistua?

Ja vastataan: eipä taida siltä näyttää.

Ennen annettiin jo loppuvuodesta, kesken vuotta tämän tyyppisiä arvioita:

Luomun myynti kasvaa noin neljänneksen tänä vuonna
14.12.2012


Nyt ei. Koska nyt ei ilmeisesti ole vastaavaa kerrottavaa. Niinpä ei kerrota mitään.

Mutta tuossa nyt on numeraalinen tavoite, jonka toteutumista voi seurata. Sille annettiin aikaa 8 vuotta. Tasaisen vauhdin taulukolla osuudessa pitäisi olla nousua n. 0,3 prosenttiyksikköä vuosittain. Vuoden 2021 kaltaiseen pysähdykseen ei olisi oikein varaa. Mutta sellainen taitaa olla tulossa tänäkin vuonna.

Vielä Pro Luomu säästelee meitä viralliselta tiedolta. Ehkä — kuten tänä vuonna viime vuoden tiedoilta — ensi kesäkuuhun asti? Myyntikysymyksessä olemme käytännössä täysin riippuvaisia Pro Luomun meille hyväntahtoisesti suomista tiedoista.
« Last Edit: 10.01.23 - klo:01:45 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25017
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #964 on: 27.12.22 - klo:05:31 »
Me täältä sivusta seuraten olemme saaneet vaikutelman, että luomuruoka jää hissukseen yhä enemmän syrjään liikkeen valikoimista. Itäkeskuksen liikkeen ohi kävellen, Hesarin mainontaa satunnaisesti seuraten. Toki kosmetiikkaa, nautintoaineita, ravintolisiä, ns. terveystuotteita yms. voi myydä luomuna.

Mainos:

Ruohonjuuri Oy - Iloa ja elinvoimaa!
Ruohonjuuri on luomuruokaan, luonnonkosmetiikkaan ja terveystuotteisiin erikoistunut vähittäiskauppaketju. Ruohonjuuressa me uskomme, että hyvinvointi kumpuaa rehellisestä ruuasta ja hyvän olon oivalluksista.
(lihav. HJ)

Eivätkä usko. Viimeksi sen alennusmyyntituotteiden listasta näkyi, miten vähäinen merkitys ruoalla nykyisin on sen myynnissä. Ja sen rehellisyyden kanssa on vähän niin ja näin.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25017
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #965 on: 28.12.22 - klo:05:12 »
Tämän suuntainen oli myös Keskon 20.10.2022 tutkimustulos:

Kysely: suomalaiset seuraavat ostoskorin sisältöä ja tuotehintoja aiempaa tarkemmin – tuotteiden tuoreus ja laatu kiilasi silti tärkeydessä kaupan hintatason edelle

Quote
Nykyisessä maailmantilanteessa joka toinen suomalainen on kiinnittänyt aiempaa enemmän huomiota siihen, mitä päivittäistavaroita ostaa ja mitä tuotteet maksavat. Tuotteiden tuoreutta ja laatua pidettiin kuitenkin hintatasoa tärkeämpänä asiana omassa kaupassa. Tiukassa tilanteessa suomalaiset luopuisivat viimeisenä hedelmistä ja vihanneksista, mutta myös esimerkiksi ruoan suomalaisuudesta halutaan pitää kiinni. Tiedot selviävät K-Citymarketin teettämästä tutkimuksesta*, jossa selvitettiin maailmantilanteen vaikutusta ostokäyttäytymiseen päivittäistavarakaupassa.
(lihav. HJ)

Viittaisi luomun osalta em. kansainväliseen trendiin.

Mutta siellä voi olla myös tämä ryhmä:

Quote
”Ilmiö näkyy tällä hetkellä myös käytännössä K-ruokakaupoissa, sillä asiakkaat seuraavat nyt esimerkiksi tarjouksia tarkasti. Tarjousten määrää varsinkin pääraaka-aineissa onkin jo lisätty. Ostokäyttäytymisessä mielenkiintoista on, että vaikka hinnan merkitys asiakkaiden parissa korostuu, myös laatua arvostavien ja premiumia ostavien talouksien osuus on pysynyt vakaana”, sanoo Keskon päivittäistavaratoimialan johtaja Ari Akseli.

Usein sillä "premiumilla" tarkoitetetaan luomua. Eli luomunkin osalta saattaa noin olla. Kuvasimme asiaa eräässä uutisessamme (2009) näin:

Quote
Miten tämä voisi olla totta? Sen on ymmärrettävissä, kun muistaa, miten luomun kuluttajien perusjoukko koostuu kahdesta ryhmästä:

niista joilla ON ideologia ja niistä, joilla EI OLE puutetta rahasta.

Molemmilla ryhmillä nk. hintajousto on suuri, kysyntä pysyy lähes samana hinnannousuista huolimatta. Ideologinen ostaja vilpittömästi uskoo luomun ylivoimaisiin etuihin, koskivat uskomukset sitten terveellisyyttä tai luontoystävällisyyttä. Toinen ryhmä taas on lähes iloinen siitä, että voi ostaa jotakin "yksinkertaista", mutta samalla niin kallista, ettei ”rahvaalla” ole siihen varaa, ja siten voi erottua joukosta. - Thomas DeGregori on kuvannut tätä ilmiötä artikkelissaan, erityisesti kappaleessa “Inferiority as a Luxury Item”.

Keskon luomun kysyntäkartan 2016 päivitystä olemme täällä kovasti kaivanneet.

Sitten Keskolta tämä (alunperin vuodelta 2021) on kyllä juuttunut Googlen mainoksiin, näine näkemyksineen:

4 asiaa luomusta: tiesitkö nämä?

Quote
Luomua pidetään Suomessa vielä vähän kalliina, mutta hinnat ovat jo laskeneet, kun tuotetarjonta on monipuolistunut , sanoo Harri Hovi, K-ryhmän päivittäistavarakaupan tavarakaupasta vastaava johtaja ja Pro Luomu ry:n hallituksen puheenjohtaja. Tanskassa ja Ruotsissa luomun suosio on Suomeen verrattuna kaksinkertainen. Suomessa luomun suosio kasvaa noin 10 prosenttia vuodessa.
(lihav. HJ)

Mutta niinhän ei v. 2021 käynyt. Kasvu pysähtyi.

Totta on, että luomua pidetään yhä kalliina. Se ei luultavasti ole, että hinnat olisivat laskeneet. Ei ainakaan meidän tarkkailumme mukaan. Ja virallista seurantaahan ei asiassa ole 20 vuoteen ollut. Jolloin tuollaisten väitteiden heittäminen ilmaan on hyvin turvallista. Turvallista juksausta.

Onko muuten edes tuotetarjonta oikeastaan kovastikaan monipuolistunut? Valitaan kyllä Vuoden Luomutuotteita, mutta ne vaipuvat aika nopeasti unohduksiin. Ja vuodesta toiseen luomukulutuksen rakenne näyttää säilyvän hyvin samanlaisena. Kuten sen pullonkaulatkin.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25017
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #966 on: 31.12.22 - klo:08:35 »
Vielä on tietysti MT:llä viikko aikaa tänä vuonnakin luomukinkuista kirjoittaa. Mutta veikkaan, ettei se kirjoita. Koska se ei kehtaa, tuollaisia jouluruoasta säästämisjuttuja julkaistuaan.


Sen verran asiaan vielä*) palaan, että tässäkään MT:n 30.12.22 uutisessa...

Korona ei jouluostoksilla huolettanut ‒ näitä ruokia koriin valittiin
Hintojen nousu näkyi kuluttajien ostokäyttäytymisessä.


... ei luomukinkku saanut osakseen yhtään mainintaa.

_____

*) kyllä, lupaukseni vastaisesti! Mutta nyt se on ihan varma, ei enempää! Ainakaan tänä vuonna. Ja/tai ennenkuin jotain todella merkittävää asiassa tapahtuu tai tulee tietoon.
« Last Edit: 31.12.22 - klo:09:13 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25017
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #967 on: 01.01.23 - klo:14:38 »
Oikeastaan alkoi jälkikäteen todella kismittää tämä Janne Vuorisen esitys 5.10.22 Luomuelintarvikepäivänä:

https://proluomu.fi/wp-content/uploads/2022/10/janne-vuorinen_kesko.pdf

Ihan omalla diallaan väitetään:

Quote
LUOMUN KYSYNTÄ KASVAA
EDELLEEN


Mutta yhtään lukua ei anneta kasvaneesta myynnistä! Tällaisilla luvuilla sitten yritetään väitettä jotenkin tukea:

Quote
YLI 60 M
Myytyä luomutuotetta
K-kaupoissa viimeisen 12kk:n aikana
5 850
K-kauppojen luomuvalikoima
viimeisten 12kk:n aikana
+1 250
Luomuvalikoiman kasvu
vuoteen 2019 verrattuna


Mutta eihän noilla yhtään kerrota myynnin oikeasta rahallisesta määrästä! Tuo kaikki on siis — silkkaa hämäystä!!!

***

Kismittää sekin, että samaa aihetta käsittelevästä Merja Lintusen esityksestä miniseminaarista ei ole kuulunut jälkikäteen yhtikäs mitään! — Minä tulkitsen asian niin, että Pro Luomu on niin symbioottisessa suhteessa valtiovallan kanssa, että kyllä asiakirjojen julkisuuslaki sitäkin koskee!

Jos luomuväki ja Pro Luomu kuitenkin joutuu myöhemmin tästä vuodesta raportoimaan, että luomumyynti laski, se on tuon kaiken jälkeen noloa.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25017
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #968 on: 02.01.23 - klo:13:08 »
Radio Suomi Kokkola väittää näin:

Quote
Luomun kysyntä ei ole juuri muuttunut kokkolalaismarketissa ruuan hinnan noustua

(Julkaistu: klo 09.00
Kuunneltavissa toistaiseksi
19 kuuntelukertaa)

Luomutuotettu ruoka on pääosin hieman kallimpaa kuin muu ruoka kaupassa. Mitään merkittäviä heittelyjä luomutuotteiden kysynnässä ei kokkolalainen ruokamarketkauppias Rami Appelgren ole havainnut, vaikka hinnat kaiken ruuan osalta kokonaisuutena ovat viime aikoina nousseet. Raila Paavola kävi tapaamassa niin asiakkaita kuin kauppiasta K-Supermarket Kokkolassa.
(lihav. HJ)

Siinä sitten kauppias saa kertoa. Ja varmasti myös esittämättä yhtään enempää lukuja kuin nuo Pro Luomun tilaisuuksissa esiintyneet.

Lihavoimani ilmaisu on yleensä ollut varma merkki toimittajan puollosta asiasta. Ainakin hieman.  8)

***

Mitä se "hieman" Kokkolassa*) on? Nopea esimerkki:

Pirkka luomu suomalainen pikkukurkku 150g 1lk
2,69
17,93/kg


Kannuksen kauppapuutarhan kurkku
1,75
4,99/kg


Eli 3,6-kertaisesta hinnasta sopii ilmeisesti tuon toimittajan mielestä käyttää ilmaisua "hieman kalliimpaa"?

_____

*) tuo esimerkki juuri siitä kaupungista! Onnistuin löytämään.
« Last Edit: 09.01.23 - klo:04:20 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25017
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #969 on: 03.01.23 - klo:15:52 »
Oho. Näinkin, ja tämä uutinen on Suomesta:

Luomumaitoa on markkinoilla liikaa – osa luomutiloista harkitsee jopa siirtymistä tavanomaiseen maidontuotantoon

Quote
Luomumaitotilojen kannattavuus on heikentynyt nopeasti. Tuotanto on kehittynyt, ja luomumaitoa on tullut aiempaa enemmän markkinoille. Samaan aikaan kuluttaja jättää yhä useammin luomutuotteen kaupan hyllylle.

Uutisotsikon tiedon lisäksi näin:

Quote
Muukin luomutuotanto puristuksissa

Luomun tukala markkinatilanne ei koske pelkästään luomumaitotiloja. Luomuliiton lehtimäkeläinen varapuheenjohtaja Tiina Peltonen kertoo, että myös luomulihamarkkinat ovat haastavat.

– Naudanliha on kauttaaltaan jo kallista. Myös luomukananmunien tuotannossa tilanne on hyvin samanlainen kuin maidontuotannossa: rehut ovat kallistuneet ja pakkaamot ovat laskeneet tuottajille maksettavaa hintaa, Tiina Peltonen selvittää.
(väliotsikon lihav. alkup.)
« Last Edit: 03.01.23 - klo:15:57 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25017
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #970 on: 07.01.23 - klo:05:20 »
Jatkoa tähän syksyiseen tarkasteluun. Pizzasta ja leivästä.

Aivan pieni otos siitä, mitä luomuleivästä Pro Luomu artikkeleissa on kerrottu. Mm. näin:

MT yliö: Laatuerot esille ja lisäarvoa ruokapöytään (2020):

Quote
Kasvua rajoittaa tarjonnan puute erityisesti isoissa tuoteryhmissä, kuten makkaroissa ja leikke­leissä. Myöskään luomuleipää ei tahdo löytyä, vaikka luomuviljaa meillä riittäisi hyvin.

Pelkkä luomu ei myy leipää (2017):

Quote
Tutkimustulosten perusteella luomu erottuu leipähyllyissä huonosti, eikä luomua aktiivisesti käyttävä kuluttajakaan aina hahmota koko tarjontaa. Kysytyimpiä, arkisia leipätyyppejä ei ole tarjolla luomuna, mikä vahvistaa kuvaa luomuleivän huonosta saatavuudesta.

Luomuviljatuotteiden vienti vetää (2014):

Quote
Suomalaisten luomuviljatuotteiden tärkein vientimaa lienee Saksa, johon viedään paljon etenkin luomuleipää. Luomuviljatuotteita viedään  useisiin muihinkin Euroopan maihin ja Venäjälle sekä Yhdysvaltoihin, Etelä-Amerikkaan, Australiaan ja Aasiaan.

Saksaan saatiin toimitettua, mutta ei Suomen kauppoihin?

Asiaa sivuavasti seuraavassa.

Luomun myynti pysyi vuonna 2021 lähellä edellisen vuoden tasoa (2022):

Quote
Vuoden 2021 luomun myyntiluvut vertautuvat koronapandemian ensimmäiseen vuoteen eli päivittäistavarakaupan myyntien ennätysvuoteen, jonka takia luomun kasvu jäi monissa tuoteryhmissä vähäiseksi tai kääntyi jopa laskuun.

”Vuonna 2020 leivontabuumi näkyi selkeästi muun muassa luomujauhojen myynnissä, joka kasvoi tuolloin lähes 30 prosentin vauhtia, viime vuonna jauhojen myynti taas laski noin 10 prosenttia. Tästä voisi päätellä, että isoin innostus leipomiseen on laantunut ja ihmiset ovat ehkä vuonna 2021 liikkuneet jo enemmän myös kotiympyröiden ulkopuolella”, pohtii Pro Luomun toiminnanjohtaja Aura Lamminparras.

Sen artikkelin alussa:

Quote
Haasteena luomumyynnin kehitykselle oli erityisesti valmisruokien myynnin voimakas kasvu, sillä tuoteryhmässä ei juurikaan ole luomuvaihtoehtoja.

Nyt kuitenkin leivän saaminen valmiina kaupasta on kaikkien valmisruokien alkulähtökohta. Väinö Tanner lapsuudenmuistelmissaan kertoi, miten 1800-luvulla Helsingin keskustassa oli umpikorttelin keskellä suuri leivintupa, jossa sitten koko kortteli leipoi vuoden leivät. Tästä päästiin eroon, mm. Tannerin "oma" Elanto auttoi siinä. Tuskinpa siihen tai sen tyyppisiin käytäntöihin on paluuta. Jos luomun kysyntä on kiinni "leivontabuumeista" niin huonolta näyttää. Sitä ei tarvitse ryhtyä ulkona syömään, jos haluaa eroon velvollisuudesta leipoa kotona.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25017
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #971 on: 07.01.23 - klo:06:29 »
Otsikkotietokin melkein riittäisi:

LIVSMEDELSFÖRÄDLING 7 DECEMBER
Kris för franska ekobönd


Quote
Försäljningen av ekologiska livsmedel har minskat märkbart i Frankrike under det senaste året. Inflationen, men också brister i information och stöd från offentliga institutioner är orsakerna, enligt mjölkbon [..]


Ilta-Sanomat kertoi samasta syyskuussa.

Tämmöisenä asia on nyt siellä jatkunut:

Zu viel Biomilch in Frankreich: 40 % Biomilch konventionell vermarktet

Eli noin suuri osuus luomumaidosta myydäänkin Ranskassa nyt tavanomaisena.

Pitäisikö nyt kiljaista: tuoteväärennös!!!  8)
« Last Edit: 10.01.23 - klo:01:54 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25017
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #972 on: 08.01.23 - klo:05:07 »
Tässä puheenvuorossa pohdittiin myös, mitä tuotteita ei saa tai on vaikeaa löytää luomuna. Sitä on sellaisenaan vaikea jatkaa.

Tässä tämä tuoteryhmäjako (3 kk myynti):

Quote
Elintarvikkeiden 2 971 milj. € myynnin jakautuminen pääluokittain
• Maitotuotteet 586,9 milj. € (19,8 %)
• Viljatuotteet ja leipä 492,8 milj. € (16,5 %)
• Liha 475,5 milj. € (16,0 %)
• Vihannekset 322,8 milj. € (10,9 %)
• Hedelmät ja marjat 264,9 milj. € (8,9 %)
• Muut 791,4 milj. € (27,9 %)
• Alkoholijuomien myynti yhteensä 337 milj. €

Lähde:

Elintarvikkeiden pt-myynnin kehitys (Päivittäistavarakauppa ry 2020, pdf)

Kaikissa ryhmissä on luomutarjonnassa  puutteita. Mutta mistään ei voi sanoa, etteikö jotain tarjottaisi.

Noin isoissa ryhmissä tilanne voi olla kahtalainen:

- luomumaitoa riiittää, mutta luomujuustoa ym. jalosteita ei
- viljatuotteita löytyy puuroihin, mutta leipää ei
- lihaa (hiukan) löytyy, mutta kalaa ei (olettaen, että se on tuossa mukana?)
- vihanneksia löytyy, mutta hyvin niukasti
- hedelmiä ja marjoja löytyy, mutta lähinnä vain tuotuina (banaani on vuodesta toiseen luomukaupan suosituin tuote)
- tuossa ryhmässä "Muut" ovat luultavasti valmisruoat.  Niistä luomuna edellä jo moneen kertaan.
- päivittäistavarakaupassa alkoholi on kaiketi pääosin keppanaa. Löytyy luomuna mutta vain vähän.

Tuossa linkit (syyt) viittaavat usein tarjontapuolelle, tuotantoon. Mutta siitä tulee se (filosofinen, looginen) kysymys, miksei mahdollinen kysyntä heijastu sinne? Maassahan on vapaa markkinatalous.

Kuluttajille on siis syynsä olla kiinnostumatta riittävästi luomusta. Hinta vaikuttaa siihen varmasti. Mutta muitakin syitä täytynee olla (mehän tosin emme tässä ole olleet vain puolueettomia tarkkailijoita, vaan kohta 20 vuotta aktiivisesti tuoneet eslle tuollaisia syitä).

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25017
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #973 on: 08.01.23 - klo:06:35 »
Päsähti jälkeenpäin päähän, että luomumaidon kohdalla näyttää nyt samanlaiselta Suomessa ja Ranskassa. Sattumaa, joku yhteinen selitys?

Vaikka luomumaito luultavasti on kummassakin maassa ollut se luomumyynnin eräänlainen (kotimainen) selkäranka. Vaikka luomumaito suhteellisen halpana tuotteena onkin Pro Luomun suosittujen luomutuotteiden listassa vasta viimeisenä 4% turvin. Kuitenkin näin:

Quote
Luomumaidon tuotanto kasvoi noin
2,4 % edellisvuodesta ja osuus koko
maidontuotannosta on 3,7 %.

Mutta nuo tiedot siis v. 2021 raportista.

Tietoa vuodelta 2013:

Quote
Juustojen, jogurttien, voin ja ruuanvalmistustuotteiden myynti luomuna on vielä melko vähäistä. Luomumaidon osuudeksi maidonmyynnistä arvioitiin vuoden 2012 lopussa lähes neljä prosenttia, kun esimerkiksi juustoissa vastaava osuus oli vain noin yksi prosentti.


Olisiko yhä suurinpiirtein noin? Muunlaista ei ole rummutettu. Eikä kaupan hyllyköillä luomujuustoja juuri näe. Sen sijaan luomumaitotölkit siellä tulevat oikein hyvin esille.
« Last Edit: 08.01.23 - klo:13:24 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25017
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #974 on: 08.01.23 - klo:13:20 »
Tästä on 22 vuotta:

SAARIOINEN KEHITTI MARKKINOIDEN ENSIMMÄISEN LUOMUPIZZAN

Mutta kuinka siinä on sittemmin käynyt? Tuntumani on, että ei paljon mitenkään.

Luomupitsasta ei mitään myyntimenestystä ole tullut. Äskeisellä haulla S-ryhmän kaupoista sain 82 erilaista tavanomaista pitsaa. Yhtään luomupitsaa ei niistä kaupoista löytynyt. Vain luomupitsajauhoja kotileipojalle.

Vaikka tällaisia olivat odotukset parikymmentä vuotta sitten:

Quote
Saarioisten myyntitavoitteet luomu-uutuudelle ovat kovat, sillä yhtiö odottaa sen nousevan maamme kymmenen myydyimmän valmispizzan joukkoon.


Haku 'luomupizza Saarioinen' ei anna tänään tuloksia. Saarioisten omastakaan pitsalistasta ei luomupitsaa löydy.

Tässä olisi K-kaupan pizzavalikoimaa:

https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuotehaku/pakasteet/pizzat-ja-pizzapohjat/pizzat

Hinnasta voi sanoa aika tarkkaan, että sellaisen lähes aina saa alle 11 euroa kilo. 56 erilaista pizzaa tarjolla. Joista yksikään ei luomupizza. Mutta sellainen löytyi erikseen etsimällä täältä:

Pirkka Luomu pizza vegetariana 422g pakaste
3,99
9,45/kg


Hinta ei kyllä pompsahda. Mutta kasvispizzaa myydään kilpailevassa ketjussa Rainbow-tuotteena hintaan 5,83 €/kg. Mutta nyt oikeastaan hinnasta viis. Vaan todetaan tämä: se säilyy vankasti tosiasiana, että tuota hyvin suosittua valmisruokaa on luomuversiona tarjolla hyvin niukasti. Mistä se sitten johtuukin.

Kyllä tämä oikean otsikon alla on. Tarjonta lopulta aina heijastaa kysyntää. Luomupizzalle sellaista ei ole 20 vuoden aikana löytynyt.

***

Tämä on sitten eri asia kuin marketeista ostettavat valmisruoat:

LUOMU ON MYÖS ASIAKKAASTA VÄLITTÄMISTÄ (20.5.2014)

Quote
Eilinen oli suuri päivä Kotipizzalle. Annoimme kestävän kehityksen sitoumuksen, jossa sitouduimme ruuan alkuperän läpinäkyvyyteen, kestävään kalastukseen sekä ennen kaikkea luomuun.
[..]
Lupaukset ja tavoitteet ovat tietysti vain lupauksia ja tavoitteita ilman konkreettisia tekoja. Jo muutama viikko sitten Kotipizza siirtyi käyttämään luomukananmunia. Todisteeksi siitä, että otamme sitoumuksemme vakavasti, toimme eilen myös markkinoille kolme ensimmäistä luomupizzaamme. Aivan ensiksi pizzat ovat kampanjatuotteita, mutta ne tulevat myös pysyvästi ruokalistoille syksyyn mennessä.

Muutama vuosi sitten Jorma Ollilan johtama maabrändivaltuuskunta antoi Suomelle tehtävän, jonka mukaan puolet Suomen maataloustuotannosta tulisi olla luomua vuoteen 2030 menessä. Me haluamme pistää vielä Ollilankin tehtäviä paremmaksi. Olemme asettaneet tavoitteeksemme, että joka toinen myymämme pizza on luomua jo vuonna 2020.
(lihav. HJ)

Mutta vaikuttaa siltä, että hekin tuon alkuinnostuksen jälkeen ovat unohtaneet koko jutun:

https://www.kotipizza.fi/franchise/raaka-aineet

Luomua ei lainkaan mainita, edes optiona.

Mutta kysyntää tuokin on. Jota he päättivät yrittää tuolla tavalla ohjailla. Arvaus ihan pimeässä: sen sijaan, että he myisivät joka toisen pizzan luomuna, he eivät nykyisin (2023) myy yhtään luomupizzaa. Haun tulos yhden vuoden aikarajauksella:

Quote
Hakusi - kotipizza luomupizza - ei vastaa yhtään sivua.

Rohkea teoriani, että mitä ei nykymaailmassa ole netissä, sitä ei ole olemassa reaalimaailmassakaan, on tähän asti hyvin pitänyt paikkansa.   8)
« Last Edit: 08.01.23 - klo:15:29 by Heikki Jokipii »