Vähän myöhemmin eilen MT kuitenkin julkaisi Pro Luomun uutisen/tiedotteen tänäkin vuonna:
Tänä vuonna tarjolle 62 000 kiloa kotimaista luomukinkkua Uutinen ei ollut viimevuotisen tapaan räväkkä. Netissä uusi uutinen linkattiin vanhan, ja vielä vanhempaan (2018):
Luomukinkkujen kysyntä painottuu suuriin kaupunkeihin, mutta niitä on nyt saatavilla koko maassaJonka ennusteet kysynnän suhteen ovat hyvin huonosti toteutuneet, esimerkiksi:
Kauppa odottaa luomujoulukinkuille hyvää menekkiä.
[..]
"Mikäli luomukinkun haluaa saada omaan joulupöytään, kannattaa varmistaa saatavuus tilaamalla kinkku hyvissä ajoin omalta kauppiaalta", valikoimapäällikkö Anna Kettula Keskolta kehottaa.
Ja tälllainen oli vielä kuusi vuotta sitten asetelma:
Kotimaisia luomukinkkuja myyvät sekä K- että S-ryhmän kaupat ja Lidl-myymälät kautta maan. K- ja S-ryhmässä ne markkinoidaan Tammisen ja Talman Luomun tuotemerkeillä, Lidlissä kauppaketjun omalla Deluxe-tuotemerkillä.
Pian tuon jälkeen ei ollut enää Talman Luomua eikä Deluxe-kinkkua.
Tämä ei ole muuttunut luomun kannalta parempaan suuntaan:
Suomessa on vain 13 luomusikatilaa. Viime vuonna ne tuottivat puoli prosenttia kaikesta meillä tuotetusta sianlihasta.
Vuonna 2023 Suomessa oli 7 tilaa, jotka kasvattivat luomulihasikoja. Jotka tuottivat 0,37 % kaikesta meillä tuotetusta sianlihasta.
Myös oikeastaan kaikki arviot tässä 3 vuotta sitten ilmestyneessä Aamusetin artikkelissa menivät pieleen:
Pienet luomukinkut tämän joulun suosikkiLuomukinkkujen kysynnässä ei näy laskua, ja etenkin pienemmät luomukinkut ovat kasvattaneet suosiotaan.
[..]
Luomukinkkujen myymäläsaatavuus on edelleen hyvä, mutta enemmänkin menisi, kertoo Lihatukku Harri Tammisen kaupallinen johtaja Tero Oinonen.
[..]
Luonnonvarakeskuksen tilaston mukaan sianlihan kokonaiskulutus on laskenut. Tämä ei kuitenkaan näy luomukinkkujen kysynnässä.
[..]
Kysynnän laskua ei ole luomukinkuissa nähtävissä, kertoo osto- ja myyntipäällikkö Kirsi Väistö K-ryhmästä.
[..]
Tapola Oy:n toimitusjohtajan Kristian Tapolan mukaan viime vuonna lanseerattu luomukinkkujen verkkokauppa oli positiivinen yllätys.
– Viime vuoden suuren suosion perusteella varasimme omaan verkkokauppaamme tänä vuonna kaksinkertaisen määrän luomukinkkuja, sanoo Tapola.
Tapola lopetti sittemmin
kaikkien luomutuotteiden valmistamisen. Myös luomukinkkujen.
Ainoastaan pienten luomukinkkujen suosion kasvun voi jotenkin nähdä. Mutta senkin sellaisesta syystä, että isommat luomukinkut katosivat pakastealtaista. Se ei Tapolan kinkkua auttanut. Sekin oli pieni.
Olemme kieltämättä piehtaroineet nyt pitkään luomukinkkujen ympärillä. Mutta ne ovat symbolisestikin tärkeitä tuotteita luomumyyttien levittämisessä ja ylläpitämisessä. – Luulen, että Pro Luomukin mieltää asian samalla tavalla!