Luomun markkinointi tapahtuu tällä hetkellä sosiaalisessa mediassa, eli erilaisissa suosituissa blogeissa, facebookissa ja vastaavissa tämän aikakauden mainosvälineissä.
Virallinen luomuväki mainoksineen, jonka mainostyötä rajoittavat erilaiset säädökset, eivät taatusti pane tätä pahakseen, sillä sosiaalista mediaa ei kahlitse turhat säännökset mainonnan suhteen ja kun tarpeeksi kauan jauhaa asiastaan, alkaa suuri yleisö pitää sitä totena ennemmin tai myöhemmin.
Luomusta innostuneen blogaajan kirjoituksissa vilahtaa säännöllisesti mm. seuraavia sanoja tai fraaseja: kasvuhormoni, antibiootti, torjunta-aineet, emme voi olla varmoja, suomalaisen ruuan puhtaus on myytti ja niin edelleen. Annetaan kuluttajalle selkeä viesti siitä, että tavallisesti tuotettu suomalainen ruoka sisältää hormoneja, antibiootteja, se on epäeettisesti tuotettua, kammottavaa tehotuotantoa ja lisukkeena Youtubesta löytynyt video, joka on kuvattu Yhdysvalloissa tai vaikkapa Afrikassa jollakin jättimäisellä tilalla vuosia sitten, jossa lähes orjatyön kaltaisessa tilanteessa laittomat siirtolaiset työskentelevät maatilalla, jossa kohtelevat eläimiä kuten maatilan isäntä kohtelee heitä.
Tai sitten näytetään täysin tavallista tilannetta teurastamisesta, mutta kun on vieraannuttu ruokatuotannon todellisuudesta, nähdään se kammottavana ja epäeettisenä toimintana. Ihan kuin ne luomueläimet tainnutettaisiin eläinsatuja kertomalla ja sitten taikahaltija vain taikasauvaa heilauttamalla vie elämän hengen luomunaudalta.
Jossain hyvin kaukana Suomesta kuvatulla videolla näkyvät kauheudet linkitetään yhteen suomalaisen maatalouden kanssa ja blogiin hairahtunut kuluttaja nielee koukun, etenkin kun blogi toisensa perään tarjoaa samaa viestiä, saman videon kera. Pakko sen on olla totta, kun se on kerran internetissä!
Pienenä esimerkkinä suuressa suosiossa oleva Kemikaalicocktailin blogi, joka tätä nykyä toimii jopa Yleisradion suojeluksessa, joten kuluttaja joka lukee kyseistä blogia, myös luottanee saamaansa informaatioon juurikin Yleisradion logon myötä. Tässä
esimerkki vanhalta sivustolta, jota ei enää päivitetä.
Kommenttiosassa Nooran logiikan sisäistäneet tulevaisuuden päättäjät tuovat esiin tuntonsa noiden kuvien myötä, jotka ilmeisesti on valittu kertomaan suomalaisesta maataloudesta:
"Vasta nykyinen tehotuotanto saa eläimet kärsimään järkyttävästi ... Suomalaisten tulisi vaatia kauppoihin luomukanaa ja -lihaa."
Ja esimerkki Yleisradion alaisuudessa olevalta
uudelta sivulta:
"Tietenkin kotimainen työllistää ja se on hieno asia, kuten myös on se, että meillä ylipäänsä on omaa ruoantuotantoa, mutta puhtaus on asia erikseen. Suomalainen ruoka tarkoittaa Suomessa EU standardein tuotettua ruokaa. Se ei ole millään tavalla luomua tai luomumpaa, kuin muiden EU-maiden safkat."
Virallinen luomumainonta ei mainonnan eettisten eikä muiden sääntöjen mukaan saisi luomua tällä tavoin edistää, mutta sosiaalista mediaa, jopa Yleisradion alaisuudessa, eivät turha säännöt rajoita, vaan blogien pitäjät saavat luoda oman mainontansa avulla kuluttajille sellaisia mielikuvia kuin ikinä kehtaavat.
Kyseinen Uusi Musta -sivusto, jonka alaisuudessa kemikaalicocktail nykyisin toimii, tuotti Yleisradiolle myös radio-ohjelmaa, jonka yksi aihe oli "onko luomu parempaa?". Tosin ohjelma vääntyi lähetyksen jälkeen muotoon "luomu on parempaa", vaikka ohjelmassa ollut makutestikin päätyi tavallisen appelsiinimehun voittoon ja luomumehu arvioitiin selkeästi huonommaksi. Studioon oli tuotu keskustelemaan mm. huippukokki Markus Maulavirta, joka kertoi, että hän kykenee haistamaan ravintolan ovella, onko ravintolan tarjoilema liha peräisin tehotuotannosta vai luomusta, sillä tehotuotetun eläimen liha haisee ravintolassa pelolle ja epämiellyttävälle. Ja Uuden Mustan toimittajat olivat tietenkin innoissaan saamastaan vieraasta ja tämäkin Markuksen heitto pyörii nyt pitkin nettiä tosiasiana, koska se on sanottu radiossa.
Vähähiilihydraattista ruokavaliotaan mainostamalla supersuosituksi tullut lääkäri
Antti Heikkilä on yksi suurimmista luomun markkinamiehistä suomessa ja hän esiintyy erittäin usein myös TV:ssä laukomassa teesejään.
Ilon pisara on erittäin suosittu blogi, lukijamäärältään suosituimman top kympin blogeja koko ajan ja siellä Miia Saastamoinen, joka on ravitsemustieteeseen, terveelliseen ravitsemukseen, ruoka-aineisiin, kemikaalien vaikutuksiin ja ruuan valmistukseen perehtynyt
ravintoneuvoja jakelee samoin ajattelevalle laumalleen neuvoja ja muistaa joka välissä mainita, että hän on opiskellut myös yliopistossa, joten häneen voit luottaa, vaikka hän ei luota yliopistoon.
Tuolta Aito Terveys -sivustolta kannattaa hiukan lueskella tekstejä, esimerkiksi
Artikkelit 1 ja
Artikkelit 2 valikon alta, jotta pääsee hiukan käsiksi siihen, millaisia ovat nämä ravintoneuvojat, joita he kouluttavat.
Miian oma lähestymistapansa tulee ilmi
kirjoituksistaan:
Pidän itseopiskelua erittäin tärkeänä osana, sillä vain siten kykenee laajentamaan näkökantaansa. Usein kaikkien koulutusten ongelma on se, että ne painottuvat tiettyjen ravitsemussuuntausten esiintuomiseen riippuen siitä, mikä koulutuksen järjestäjätahon oma katsomus on terveyteen ja ravitsemukseen. On siis hyvä repäistä pakka osittain auki ja haalia mahdollisimman paljon eri tietoa, jotka voi kaikki kyseenalaistaa ja ottaa sitten itselleen sen, mikä tuntuu omasta mielestään loogisimmalta ja järkevimmältä.
Samat metodit kuin Noora Shinglerillä, eli kun kirjoitetaan ruokatuotannosta, tuodaan esiin kasvuhormonit, antibiootit, torjunta-ainejäämät ja linkitetään ne yhteen suomalaisen maatalouden kanssa ja sitten tuodaan vaihtoehtona esiin luomu tai biodynaaminen viljely, jossa ei ole antibiootteja, ei hormoneja ja joka on kaikin tavoin ihmisen terveyden kannalta ylivertainen tuotantotapa.
"On erittäin surullista huomata, kuinka korruptoitunutta kaikki on nykymaailmassa ... On hyvin yleistä, ettei tieteellisiin tutkimuksiin ole enää luottamista ... Luomu- ja biodynaamisesti viljellyt tuotteet ovat todellakin rahansa arvoisia, jos vaakakupissamme on oma terveytemme."
Vaikkapa vain näillä muutamalla blogilla on kymmeniä tuhansia näyttöjä joka viikko, jopa 50 000-100 000 näyttöä per kuukausi ja lisäksi blogit linkittyvät toisiinsa, joten viesti leviää äärettömän tehokkaasti, täysin toisella tapaa kuin vaikkapa eilisen Hesarin (12.5 sivu c10) mielipideosastolla ollut asiallinen ja hyvä kirjoitus suomalaisen kotieläintuotannon eettisyydestä, jonka luki ehkä kourallinen ihmisiä, suurin osa vain otsikon, jos sitäkään.
Luomun mainonta toimii lähes kokonaan sosiaalisen median alueella, koska siellä saat kertoa luomun olevan puhtaampi, terveellisempi, vapaa antibiooteista (ja tavallisesta niitä saa mainita mahdollisesti löytyvän), saat kertoa että luomussa ei ole kasvuhormoneja ja vastaavasti saat mainita, että tavanomaisesti tuotetusta kotimaisesta lihasta kasvuhormonia saattaa löytyä ja niin edelleen.
Useissa blogeissa, kuten Antti Heikkilän blogissa, kommentointiosio on kokonaan suljettu. Hyvin usein jokainen kriittinen sana häviää kommentoinnista muutamassa minuutissa. Jos asiallisen kriittinen kommentti jostain syystä jätetään näkymään, se pelataan ulos perinteisillä vastaväiteillä, eli "voitko olla 100 prosenttisen varma?", ja sosiaalisen median sääntöjen mukaan kun riittävän moni on kriittistä mielipidettä vastaan, niin se jolla on suurempi lukumäärä kannattajia, on sosiaalisessa mediassa lopulta oikeassa.
Myös
Ravitsemusuutiset käsitteli asiaa uutisessaan.