Author Topic: Eräs luomuilluusio: asia on kiinni vain markkinoinnista  (Read 8741 times)

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 26688
    • View Profile
    • Email
Eräs luomuilluusio: asia on kiinni vain markkinoinnista

Kun luomu ei mene kaupaksi, ei luomuväki millään pysty hyväksymään sitä tosiasiaa, että luomua ostetaan niin vähän, koska se on kallista, ja käytännössä ylivoimainen enemmistö ei siitä katso saavansa rahoilleen vastinetta. *)

Ei, yritetään kertoa, että vika on markkinoinnissa, ”ketjussa”, toimijoiden yhteistyön puutteessa. Ja kun ongelmat saadaan – nyt – ratkaistua, johan asia alkaa toimia.

Jopa hintakysymys kuulemma ratkeaa, kun markkinointi saadaan toimimaan.

Tyypillinen esimerkki tästä on uutisessamme viitattu Ruokatiedon tarina:

Luomuruuan tuotannon riittävyys puhuttaa viljelijöitä ja kauppaa

Siinä on hyvin tyypillisesti esitetty, otsikoissa ja/tai teksteissä nämä ajatukset.

Quote
”Toimiva ketju tuo kilpailukykyä”

[...]

”Maan keskiarvoa selvästi suurempi osuus on saavutettu paitsi markkinoinnilla, ennen muuta yhteistyöllä viljelijöiden kanssa.”

[...]

"Alarotu uskoo myös, että kun ruokaketju toimii, se lähtee tuottamaan kilpailukykyä. Ruotsissa tämä on jo todettu porkkananviljelyssä: aluksi kalliina erikoistuotteena oppirahat maksettuaan luomuporkkananviljely on saatu sellaiseen iskuun, että hintaero tavanomaiseen on vähäinen. Myös Suomessa juuri porkkanan kilohinnassa hintaero **) on parhaimmillaan olematon."

Eli tässä tapauksessa porkkana esitetään ”porkkanana” …  ;)

Eräs uusi niksi luomun kysynnän lisäämiseksi esitetään:

Quote
Saastuttaja maksaa –periaate ruokaan?

[…]

- 51 prosentin osuus luomua ruokamarkkinoista voi riittää siihen, että tavanomaisten tuotteiden hinta nousee, kun tuotantokustannuksiin lisätään saastuttaja maksaa –periaatteen mukainen vero, Robertsson visioi.

Onneksi …

Quote
Suomessa markkinoinnissa ei ole haluttu tehdä vastakkainasettelua luomun ja tavanomaisen ruuan välille.

… ja ainakaan tässä verotuksessa tai ainakaan tällä tavalla. Suomessa poliitikot ovat olleet kyllä valmiita poistamaan tai vähentämään luomun veroja, mutta eivät sentään pistämään rangaistusveroja tavanomaiselle ruoalle.

(Tuo Robertssonin ajatus on hiukan epäselvä. Auttaako rangaistusvero luomun kysynnän nostamiseen, vai laitetaanko se vasta sitten, kun kysyntä olisi jo noussut? Jos tällainen vero laitettaisiin, on kyllä vaikeata kuvitella, mitä ”saastutusta” siinä sitten verotettaisiin. Jos vaikka käytettäisiin luomulle hyvin ystävällisiä arvioita esim. co2-päästöistä, ero tavanomaiseen jäisi joka tapauksessa tämän ”saastutuksen” osalta hyvin pieneksi. Sama pätee ravinnepäästöihin. Jos niihin tulisi vero, suorakylvöhän siinä voittaisi)

Nyt Ruokatiedon uutisanti on muutaman viikon ajan tarjonnut useitakin luomumarkkinointiin liittyviä artikkeleita, eli ”jatkuu huomenna” - mutta tervetuloa vaan kommentoimaan väliin.

Näissä muissa artikkeleissa ollaan yleisesti optimistisia sen suhteen, miten markkinoinnilla Suomessakin päästään tuloksiin.

Mutta mitä tässä sanotaan:

Quote
Suomen elintarvikemarkkinoista nyt noin 1,2 prosenttia on luomuruokaa. Ruotsissa osuus on 3,5 prosenttia, ja viime vuonna luomumyynnin arvo kasvoi 10 prosenttia. Ruotsissa nimenomaan kauppa on ollut aktiivinen luomuviljelyn edistäjä jo parin vuosikymmenen ajan.

Siinä sanotaan se, että vaikka kauppa olisi ”parinkymmenen vuoden ajan” aktiivinen asiassa – niin odotettavissa on korkeintaan tuollainen 3,5 prosentin osuus?
_________

*) tai katsoo ehkä haastattelussa - mutta ei ostotilanteessa!

**) PS. 29.4.2011: Porkkanan osalta luomuväen taistelu hinta-asiassa on nyt tässä vaiheessa Suomessa.

Itäkeskuksen Prisman ”bongaukset” tänään (molempia oli tarjolla kaksi tuotetta):

Luomuporkkana (Italia) 1,68 euroa/kg
Luomuporkkana (Suomi) 2,98 euroa/kg

Tavanomainen porkkana (Suomi) 1,15 euroa/kg
Tavanomainen porkkana (Suomi) 1,80 euroa/kg
« Last Edit: 29.04.11 - klo:11:39 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 26688
    • View Profile
    • Email
Vs: Eräs luomuilluusio: asia on kiinni vain markkinoinnista
« Reply #1 on: 27.04.11 - klo:07:51 »
Tässä uutisessa …

Pro Luomu ry kokoaa osaajat kehittämään luomualaa

… tulee ilmi mainittu sama peruskäsitys:

Quote
[…]luomutarjonnan lisääminen vaatii koko ketjun yhteistyötä, sitoutumista ja osaajia.

Quote
[…]tavoitteena on tunnistaa ja ratkoa pullonkauloja, jotka estävät luomutuotteiden kysynnän ja tarjonnan kohtaamista.

Ja tässä uutisessa …

Joka kolmas suomalaistalous ostaa säännöllisesti luomuruokaa

…. myös:

Quote
Kuluttajapalautteissa on jo pitkään tullut esiin, että ihmiset eivät tahdo löytää luomuruokaa kaupasta. Helsingin yliopiston Ruralia-Instituutti on nyt julkaissut Kuule Oy:n tuottaman Luomun brändioppaan *), jonka tavoitteena on antaa kaupalle ja luomutuotteiden valmistajille työkaluja, jotka auttavat kuluttajia löytämään luomun ja ostamaan sitä enemmän.

Oppaassa on koottu niin säädöksiä kuin suosituksiakin. Oppaan suositukset ovat syntyneet yhteistyössä luomualan yritysten ja järjestöjen kanssa. Ne rakentavat luomualalle yhteistä viestiä ja merkintätapoja.

Mutta tuloksena voi myös olla, että ”yhtenäisten merkintätapojen” jälkeen luomua ei enää ostetakaan vahingossa ja …  ;D

_____________

*) entäpä jos mekin tekisimme oman "brandioppaamme" levitettäväksi kauppoihin, esim. asiakasilmoitustauluille: "Älä mene kalliiseen - luomu on lumetta" jne.?
« Last Edit: 27.04.11 - klo:08:53 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 26688
    • View Profile
    • Email
Vs: Eräs luomuilluusio: asia on kiinni vain markkinoinnista
« Reply #2 on: 19.05.11 - klo:18:30 »
Aiheesta oli tällaisessa paikassa kuin "AALTO FUTURE STORE" aika äskettäin esitetty puheenvuoro:

Määrittääkö kysyntä todella tarjonnan?

Sinne sai kommentin, ja jatkan keskustelua siellä, jos vastauksia tulee. Ellei niitä tule, täytyy sitten ruotia ko. puheenvuoro täällä.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 26688
    • View Profile
    • Email
Vs: Eräs luomuilluusio: asia on kiinni vain markkinoinnista
« Reply #3 on: 20.05.11 - klo:17:01 »
Helsingin Sanomien Vieraskynä-artikkelissa "Pienet jäävät yhä jalkoihin elintarvikeketjussa" Pekka Lehtonen kyllä jossakin välissä sentään myöntää, että

Quote
Viime kädessä elintarvikeketjun valtias on kuluttaja.

… mutta on varma, että …

Quote
Kuluttajien ekologinen tietoisuus ja halu maksaa laadusta ovat nostamassa esiin pientuottajat. Heidän liiketoimintaosaamistaan on kehitettävä vastaamaan uuden, kehitteillä olevan jakelujärjestelmän tarpeita.

Ja näinhän hän oli jo ongelman asettanut:

Quote
Pienimuotoisen tuotepaletin käsittelyyn näiden ryhmittymien liiketoimintamalli käy huonosti. Tila- ja luomumyyntiä onkin Suomessa vähän verrattuna moniin EU-maihin. Luomuelintarvikkeiden myynti on Suomessa prosentin luokkaa, kun EU:n vastaava osuus on arviolta 7 prosenttia.

Tuo 7% luomun osuus EU:ssa on sitten rutkasti yliarvioitu, ainakin kaksinkertainen todelliseen osuuteen nähden. *)

Lehtonenkin miettii sitten sitä ”elintarvikeketjua” ja sen ongelmien ratkaisemista. Varmaan hänelläkin on alitajunnassaan sama käsitys, kuin Juho Ullakonojalla (ks. edellinen viesti), että luomun osuuden täytyisi olla sama Suomessa kuin muuallakin, joten vian täytyy olla jossain tällaisessa asiassa kuin ”elintarvikeketju”. **)
_________________

*) Juho Ullakonojan arviot ovat realistisia, vaikka hänkin tietysti on poiminut esiin Tanskan, jossa luomua jostain syystä myydään paljon. Eli sen 7% edestä!

**) ajatus on ehkä, että luomun kysynnällä olisi joku luonnollinen, ellei jopa - luonnonmukainen taso ...? :)



_________

PS. 21.5.2011: Pekka Lehtoselle on nyt lähetetty maili, jossa tiedustellaan hänen mielipidettään hänen ehdotustensa hyödyistä. Suomen kansalle ja luonnolle.

PS2. 26.5.2011: Että tuo 7 prosenttia on aivan liian suuri luku, näkyy jo näistä FiBL:in tilastoista: jos luomuala on koko Euroopassa n. 2% ja EU:ssakin noin 5%, luomun alhaisempi tuottavuus huomioon ottaen, kulutettu määrä on varmasti noiden prosenttilukujen alle (Suomessahan alaa on 7% - kulutusta siis se pyöreä 1%). Luomua tuodaan EU:n alueelle tietysti myös EU:n ulkopuolelta, mutta käsittääkseni aika vähän.

« Last Edit: 26.05.11 - klo:03:06 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 26688
    • View Profile
    • Email
Vs: Eräs luomuilluusio: asia on kiinni vain markkinoinnista
« Reply #4 on: 21.05.11 - klo:16:04 »
Tuli tässä mieleen:

paitsi, että me toivomme, että tämä tarjontavetoinen luomukampanja menee pieleen

me myös ennustamme, että se menee pieleen. Mönkään. Susille.

Tuossa se nyt on. Sitten aikanaan ei voi sanoa, ettei sitä kukaan etukäteen voinut tietää.

Jos toisin käy, olemme täysin piilottelematta noloina. Ja analysoimme reilusti syyt.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 26688
    • View Profile
    • Email
Vs: Eräs luomuilluusio: asia on kiinni vain markkinoinnista
« Reply #5 on: 24.05.11 - klo:18:44 »
PS. 21.5.2011: Pekka Lehtoselle on nyt lähetetty maili, jossa tiedustellaan hänen mielipidettään hänen ehdotustensa hyödyistä. Suomen kansalle ja luonnolle.

Vastauksessaan Lehtonen korosti tarkastelleensa asiaa vain liiketaloudellisesta näkökulmasta.

No niin, no. Toisaalta Lehtosta voi pitää tässä asiassa siinä mielessä vilpittömänä, että sehän oli hän - josta asiasta hän muistutti - joka kutsui minut aikanaan Helsingin yliopiston järjestämään paneelikeskusteluun luomusta 2000-luvun alussa, tiedettynä toisinajattelijana.

Mutta toisaalta - sanokaamme - huumeiden markkinoinnin kehittämisnäkymiä ei voisi tarkastella Helsingin Sanomissa puhtaasti liiketaloudellisesta näkökulmasta ...
« Last Edit: 24.05.11 - klo:18:55 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 26688
    • View Profile
    • Email
Vs: Eräs luomuilluusio: asia on kiinni vain markkinoinnista
« Reply #6 on: 24.09.11 - klo:07:36 »

Näyttävät K-kaupatkin olevan Pro Luomun kampanjassa mukana:

K-supermarket Hyvätuuli avattiin uudistettuna Kotkassa

Ja uskotaan varmaan, että tämä auttaa:

Quote
Erityistä huomiota olemme kiinnittäneet luomu- ja Reilun Kaupan tuotteiden tarjontaan, joita lisäsimme valikoimaamme runsaasti. Aikaisemmin luomu- ja Reilun kaupan tuotteet oli sijoiteltu hyllyihin muiden tuotteiden rinnalle, nyt ne on koottu yhteen omaksi kolmen hyllymoduulin kokonaisuudeksi. Näin tuotteet on helpompi löytää, kertoo K-supermarket Hyvätuulen kauppias Mika Salminen.

Vastaavasti, vaimoni kertomuksen mukaan, läheisessä Alarotun omaan S-ryhmään kuuluvassa kaupassa oli näyttävästi esillä luomuleipien kasa. Niitä oli paljon – mutta minne ne siitä menivät?

(Nyt alkaa muuten näyttää siltä, että järkisyöjänkin on ryhdyttävä tuijottamaan selosteita lisäaineista. Nimittäin varmistaakseen, että niitä on. Luomuleipien lisäksi kun tarjotaan nyt innokkaasti muitakin lisäaineettomia leipiä, ja jos haluaa löytää sellaisen leivän, joka ei heti seuraavana päivänä ole homeessa, täytyy jo nähdä vaivaa …)


Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 26688
    • View Profile
    • Email
Vs: Eräs luomuilluusio: asia on kiinni vain markkinoinnista
« Reply #7 on: 01.10.11 - klo:11:36 »

Tähän näytetään yhä uskovan:

Luomu esille kaupoissa

Se saattaa hetkellisesti jopa onnistua.

Tämä on jopa jännittävää, kuinka tässä käy. Ja miten pitkäksi aikaa, tietysti ...

Kun tällainen massiivinen kampanja on menossa, niin luultavasti (asiasta vähän tietävän, tavallisen) kuluttajan luonnollinen reaktio varmaan on, että pitänee tuota ainakin kokeilla.

(Ja vaimon mukaan juuri S-kaupoissa pitää nyt olla tarkkana, ettei ota luomutuotetta vahingossa, juuri tuosta tyrkyttämisestä johtuen)
« Last Edit: 01.10.11 - klo:12:15 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 26688
    • View Profile
    • Email
Vs: Eräs luomuilluusio: asia on kiinni vain markkinoinnista
« Reply #8 on: 03.10.11 - klo:17:40 »

Hyvä, että tuli sanottua, että …

Se saattaa hetkellisesti jopa onnistua.

Muutoinhan sitä olisi melkein joutunut myöntämään olleensa väärässä!  ;D

Tällainen uutinen on nimitäin ilmestynyt:

Läpimurto: Luomumyynti kasvoi S-ryhmässä peräti puolella

Eli siis 50% (suomenkieli on tässä asiassa monitulkintainen) Ja siinä vedotaan juuri lisääntyneeseen tarjontaan, myös valikoimissa.

Sen osalta kuitenkin – ei anneta niin helposti periksi – voidaan kysyä ainakin seuraavat kysymykset:


a) mikä oli ja on juuri S-ryhmän osuus luomutuotteista? Mikä oli siis tämän nousun vaikutus koko kysyntään?

b)   jos massiivisella kampanjalla on pystytty lisäämään kysyntää, miten kestävää ( :D) tämä on kahdessa suhteessa


b1) tarjontakampanjan kustannukset? Paljonko jää hyllyyn? (Paljonko heitetään pilaantuneena/myyntikelvottomana pois?) Ja miinustetaanko tämä luomun tuloksesta?

b2) kauanko tämä ”buumi” kestää? Muodin vaihtuminen, mahdollinen talouden notkahdus? Vuotta 2011 on myös vielä jäljellä.


Eli katsotaan asiaa kuitenkin sitten vuositasolla. lopulta toteutuneena myyntinä. Tämän vuoden lopulla ja ensi vuoden lopulla. Kaikesta myynnistä, koko maassa, kaikissa kaupparyhmissä.

Matti Pekkarinen

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 499
  • Moi
    • View Profile
    • Masan Maaseutu
    • Email
Vs: Eräs luomuilluusio: asia on kiinni vain markkinoinnista
« Reply #9 on: 03.10.11 - klo:19:51 »
"Markkinoinnissa" olisi reilua nostaa esiin piilohinta. Se, mikä tulee maksetuksi lisääntyneenä maataloustukena. Se ei tunnu paljoa ostajan kukkarossa, koska se jakaantuu niitten muitten 99%:n maksettavaksi myös.
Sen näkee kun tarkkailee luomutuottajan tulojen koostumusta. Leipäkiloa kohden tulee viisinkertaisesti "verohintaa"
ks täältä       
Hyvin menee, mutta menköön.
http://mattipekkarinen.net

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 26688
    • View Profile
    • Email
Vs: Eräs luomuilluusio: asia on kiinni vain markkinoinnista
« Reply #10 on: 30.01.14 - klo:15:39 »

Tässä tapauksessa puhutaan ehkä enemmän logistiikasta, mutta sama perusajatus eli -illuusio on takana:

Missä on lähin ruoka?

Eli tätä kamaa menisi vaikka kuinka, kunhan se vaan tuodaan ihmisten saataville.

Tuo tutkimusprojekti ei ehkä paljon maksa, mutta yhtä kaikki joutaisi kyllä luomu- ja lähiruokabisneksen itsensä kustannettavaksi