Author Topic: Ennätysmäärä uusia kansanedustajia  (Read 3135 times)

Heikki Jokipii

• Ylläpitäjä
    • View Profile
    • Email
Ennätysmäärä uusia kansanedustajia
« on: 13.04.11 - klo:17:10 »

- Minä ennustan, että nyt vaaleissa tulee ennätysmäärä uusia, ensimmäisen kauden kansanedustajia!
- Ei tule.
- Miten voi olla niin varma? Vanhat konkarit Niinistöstä lähtien eivät ole enää mukana ja persutkin saavat varmaan suuren vaalivoiton.
- Ennätystä ei synny.
- Älä nyt. Et voi sitä etukäteen tietää.
- Voin. Ennätystä ei voi rikkoa. Vuonna 1907 kaikki 200 olivat uusia, ensimmäisen kauden kansanedustajia.
« Last Edit: 13.04.11 - klo:18:21 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

• Ylläpitäjä
    • View Profile
    • Email
Vs: Ennätysmäärä uusia kansanedustajia
« Reply #1 on: 18.04.11 - klo:06:45 »
Vaalivalvojaisissa jännitettiin myös, tuleeko eduskuntaan "ensimmäinen maahanmuuttajataustainen kansanedustaja".

Ei olisi tullut, korkeintaan toinen, koska jo v. 1945 valittiin se ensimmäinen.

Heikki Jokipii

• Ylläpitäjä
    • View Profile
    • Email
Vs: Ennätysmäärä uusia kansanedustajia
« Reply #2 on: 18.04.11 - klo:17:15 »
Pöh. Luulin olevani jotenkin ”fiksu” ja tietäväinen. Mutta eihän Hella Wuolijoki suinkaan ollut ensimmäinen ”maahanmuuttajataustainen” kansanedustaja, häntä ennen on ollut ainakin Reinhold Svento. Puolailaistaustainen, Venäjällä syntynyt. Ja lopulta suomalainen. Ja sitten jopa ministerikin.

Ja ties kuinka monta muuta on, luultavasti.

Miksi muuten sanotaan ”maahanmuuttajataustainen”, kun tarkoitetaan ”maahanmuuttaja”? Minua eräässä tekstissä kritisoitiin siitä, että olin käyttänyt sanaa ”naispuolinen” kun on erittäin selvä ilmaisu samaa asiaa varten: nainen. Muutin ilmaisun näin.

Minusta voitaisiin ehkä Erkki Tuomiojasta sanoa – isoäitinsä Hellan pohjalta – että Erkki on ”maahanmuuttajataustainen”, mutta Hella oli taas ”maahanmuuttaja”?

Nyt meni vähän huumorin ulkopuolelle. Tai ainakin mahdollinen huumori tuli rutikuivaksi ...
« Last Edit: 18.04.11 - klo:18:45 by Heikki Jokipii »