Elina Lappalainen kirjoittaa suorastaan vihaisesti Valion luomumaitokampanjasta:
Luomulehmä "tekee mitä tykkää" - Valio, älä viitsi!Valion maitopurkin kyljessä oleva kuva emolehmästä ja vasikasta on romantisoitua mielikuvamainontaa, jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Hänen silmiinsä eli korviinsa
ei näytä sattuneen yllä mainittu samanlainen MMM:n mielikuvamainonta. (Ainakaan vielä.)
Vaikka nyttemmin kaikkea mainontaa koskemaan on tehty eettiset ohjeet, jotka myös korostavat totuudessa pysymistä, minusta se vaatimus koskee
erityisen paljon MMM:n tapaista julkisorganisaatiota. Joka on
vastuussa kampanjastaan, vaikka sen yksityinen mainostoimisto toteuttaisikin.
Lappalainen itse tässä emolehmän ja vasikan asiassa muuten näyttää jopa kallistuvan sille kannalle, että tavanomaisen karjanhoidon menettely on - yhteensä - parempi:
Tavallisilla tiloilla vieroittaminen tapahtuu yleensä heti, luomutuotannossa vasikka saa usein olla emän kanssa muutamasta päivästä viikkoon. Lehmä leimaantuu vasikkaansa heti ja kärsii vierottamisen jälkeen stressistä. Vasikalla leimautumisessa kestää pari päivää. Mitä pidempään ne saavat olla yhdessä, sitä rankempaa ero on vasikalle.
Muutoinkin hänen tavanomaisen ja luomukarjanhoidon vertailussaan jää oikeastaan hyvin vähän asioita, jotka erityisesti puoltaisivat luomua - jos lopulta yhtään! Mm. tämä liikuntamahdollisuus on täysin mahdollistta hoitaa myös tavanomaisessa navetassa - ja niin myös tehdään (kuten itse olen saanut nähdä!):
Luomunavetat ovat lähes aina pihattoja, eli lehmät voivat kävellä navetan sisällä vapaasti. Myös pihattonavetoissa elävien luomulehmien pitää päästä kesällä laitumelle, kun tavallisesti laudunnuspakko koskee vain parsinavetoiden talvisin kiinni kytkettyjä lehmiä. Usein luomulehmillä on talvellakin ulkoilumahdollisuus.
(Muuten, onkohan tutkimusta siitä, paljonko lehmät sitten tosiasiassa pihattonavetoissa
käyttävät tätä ulkoilumahdollisuuttaan? Vrt. saksalaiset kanat, edellä 06.04.15.)
Silti hän edelleen kertoo ostavansa luomumaitoa:
Itse juon luomumaitoa, mutta minulle ratkaisevat kriteerit ovat laiduntaminen ja kivunlievityspakko vasikoiden nupouttamisessa. Luomu on silti hyvin epätäydellinen järjestelmä, eikä sitä ole luotu varsinaiseksi eläinten hyvinvointimerkiksi.
Mitään estettä ei liene sillekään, että kivunlievityspakko nupouttamisessa otettaisin vaikka yleiseen eläinsuojelulakiin? Vai olisiko?
Tämä on iskevästi sanottu:
Lopuksi Valio palaa härskille linjalle. Viimeinen argumentti lehmien suusta kuuluu: ”Niinpä luomumaito on juuri sellaista, millaiseksi olemme sen itse alun perin tarkoittaneet.”
Ei. Lehmä tuottaa maitoaan vasikalle. Lehmä ei ole tarkoittanut maitoaan elintarvikkeiden raaka-aineeksi.
Me olemme jo tuolla sanoneet, että lehmiä ei todellakaan hankitä lemmikeiksi. Vaikka ne saattavat monen silmissä söpöiltä ja hellyttäviltä näyttääkin (jopa minun!

).