Tätä Pro Luomun teettämää selvitystä (sitä koskevaa uutista) vuodelta 2016 on nyt kiva tarkastella:
Luomun kysyntä kasvaa lähivuosina Kun ne lähivuodet voi 6-7 vuodessa katsoa kuluneiksi.
Luomun markkinapotentiaalien selvitys on tehty osana Täsmäluomu-hanketta, jota maa- ja metsätalousministeriö rahoittaa.
Kovin täsmällisesti se ei osunut. Joitakin esimerkkejä. Aloitetaan tästä:
Luomun kulutuksen odotetaan lisääntyvän Suomessa reippaasti lähivuosina. Kaupan asiantuntijat arvioivat, että vuonna 2020 luomutuotteiden myynti on noin 410 miljoonaa euroa. Luomulla olisi tuolloin noin kolmen prosentin markkinaosuus.
Tuo euromäärä lähes saavutettiin. Markkinaosuus on edelleen vain 2,5%.
Asiantuntijat ennakoivat luomun myynnin kasvavan kaikissa tuoteryhmissä, mutta euromääräisesti suurinta kasvua odotetaan luomuhedelmien ja -vihannesten, tuoreen luomulihan ja luomuleipomotuotteiden myyntiin.
(lihav. HJ)
Lihavoitu on jäänyt toteutumatta.
Myös tuoreiden lihavalmisteiden, nestemäisten maitotaloustuotteiden ja välipalatuotteiden sekä juustojen kysynnän arvioidaan lisääntyvän luomuna paljon.
Lihavoimani on jäänyt toteutumatta. Juustoista
oli edellä. Jos piirakat ym. lasketaan välipalatuotteisiin,
niistäkin oli edellä. Se ennuste ei takuulla ole toteutunut, että niitä menisi luomuna lisää
paljon. Tuoreita lihavalmisteita ovat luomukinkutkin, niistä meillä on
tämä. Alamäkeä.
Myös luomuvihannesten ja -juurikkaiden myynti on nousussa, mutta luomun suosio näissä tuoteryhmissä ei ole vielä kovin korkea. Juurikkaissa lisääntyy etenkin luomuperunan ja -porkkanan myynti ja vihanneksissa luomutomaatti, -paprika ja -salaatit.
Ennuste ei tuossa ole oikeastaan toteutunut sen vuoksi, että niitä tuotetaan luomuna niin vähän. Siihen sopii hyväksi esimerkiksi
luomuperuna. Tai
porkkana tai mikä tahansa. Luomun suosio noissa tuotteissa ei edelleenkään ole korkea, koska se ei voi olla.
Teollisten elintarvikkeiden osalta luomulle odotetaan reipasta kasvua etenkin panimojuomissa, lastenruoissa, pakasteissa sekä kuivissa hedelmissä, marjoissa ja pähkinöissä.
Luomuoluita on jo markkinoilla useita, mutta niiden tarjonta painottuu erikoisoluisiin. [..]
Luomuoluessa
näyttää yhä tältä. Jos pizza on sopiva esimerkki pakasteesta, siinä
näyttää tältä. Ei mennyt noissakaan oikein nappiin.
Myös aiempaa edullisempien luomutuotteiden tulo markkinoille kasvattaa luomun myyntiä. Luomutuotteita pidetään yleisesti melko kalliina. Hintaa painottavat eniten ne kuluttajat, jotka ostavat luomua vähiten.
Luomutuotteet eivät ole halventuneet. Siitä meillä on
koko triidi.