Author Topic: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla  (Read 310631 times)

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 21451
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #990 on: 21.01.23 - klo:14:08 »
Mennään välillä vähän kauemmaksi. Otetaan Intia. Siitä jo toisaalta tiedämme:

Käännökseni:

"Jokaisessa kadunkulmassa tarjotaan herkullista liharuokaa. 3000 vuotta hindulaisuutta ei ole kyennyt uudelleenkasvattamaan [intialaisia] ihmisiä vegetaristeiksi."

Mutta kuinka on käynyt luomuruoan kanssa? Otetaan täältä selvää:

https://www.statista.com/statistics/793563/india-organic-food-market-size/

Sen syövereistä löytyy luku, että luomutuotteita v. 2021 olisi myyty 22 miljardin Intian rupian edestä. No, maa on iso, jaetaan tuo luo väestöllä eli 1,4 miljardilla. Henkeä kohti siis 15,7 rupialla.

Paljonko se olisi Suomen (euro)rahassa? Valuuttamuunnin kertoo: 18 senttiä.

Kiinasta, toisesta suuresta maasta, laskimme sentään kolme vuotta sitten tällaisen luvun:

Ne ovat rikkaita mainita, paitsi ehkä henkeä kohti laskettuna Kiina. Kun sen myynnin 8 087 miljoonaa jakaa Wikipediasta saatavalla väkiluvulla, keskimääräinen kiinalainen ostaa luomua 5,77 eurolla vuodessa.
« Last Edit: 21.01.23 - klo:14:12 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 21451
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #991 on: 21.01.23 - klo:18:41 »
Tätä Pro Luomun teettämää selvitystä (sitä koskevaa uutista) vuodelta 2016 on nyt kiva tarkastella:

Luomun kysyntä kasvaa lähivuosina

Kun ne lähivuodet voi 6-7 vuodessa katsoa kuluneiksi.

Quote
Luomun markkinapotentiaalien selvitys on tehty osana Täsmäluomu-hanketta, jota maa- ja metsätalousministeriö rahoittaa.

Kovin täsmällisesti se ei osunut. Joitakin esimerkkejä. Aloitetaan tästä:

Quote
Luomun kulutuksen odotetaan lisääntyvän Suomessa reippaasti lähivuosina. Kaupan asiantuntijat arvioivat, että vuonna 2020 luomutuotteiden myynti on noin 410 miljoonaa euroa. Luomulla olisi tuolloin noin kolmen prosentin markkinaosuus.

Tuo euromäärä lähes saavutettiin. Markkinaosuus on edelleen vain 2,5%.

Quote
Asiantuntijat ennakoivat luomun myynnin kasvavan kaikissa tuoteryhmissä, mutta euromääräisesti suurinta kasvua odotetaan luomuhedelmien ja -vihannesten, tuoreen luomulihan ja luomuleipomotuotteiden myyntiin.
(lihav. HJ)

Lihavoitu on jäänyt toteutumatta.

Quote
Myös tuoreiden lihavalmisteiden, nestemäisten maitotaloustuotteiden ja välipalatuotteiden sekä juustojen kysynnän arvioidaan lisääntyvän luomuna paljon.

Lihavoimani on jäänyt toteutumatta. Juustoista oli edellä. Jos piirakat ym. lasketaan välipalatuotteisiin, niistäkin oli edellä. Se ennuste ei takuulla ole toteutunut, että niitä menisi luomuna lisää paljon. Tuoreita lihavalmisteita ovat luomukinkutkin, niistä meillä on tämä. Alamäkeä.

Quote
Myös luomuvihannesten ja -juurikkaiden myynti on nousussa, mutta luomun suosio näissä tuoteryhmissä ei ole vielä kovin korkea. Juurikkaissa lisääntyy etenkin luomuperunan ja -porkkanan myynti ja vihanneksissa luomutomaatti, -paprika ja -salaatit.

Ennuste ei tuossa ole oikeastaan toteutunut sen vuoksi, että niitä tuotetaan luomuna niin vähän. Siihen sopii hyväksi esimerkiksi luomuperuna. Tai porkkana tai mikä tahansa. Luomun suosio noissa tuotteissa ei edelleenkään ole korkea, koska se ei voi olla.

Quote
Teollisten elintarvikkeiden osalta luomulle odotetaan reipasta kasvua etenkin panimojuomissa, lastenruoissa, pakasteissa sekä kuivissa hedelmissä, marjoissa ja pähkinöissä.

Luomuoluita on jo markkinoilla useita, mutta niiden tarjonta painottuu erikoisoluisiin. [..]

Luomuoluessa näyttää yhä tältä. Jos pizza on sopiva esimerkki pakasteesta, siinä näyttää tältä. Ei mennyt noissakaan oikein nappiin.

Quote
Myös aiempaa edullisempien luomutuotteiden tulo markkinoille kasvattaa luomun myyntiä. Luomutuotteita pidetään yleisesti melko kalliina. Hintaa painottavat eniten ne kuluttajat, jotka ostavat luomua vähiten.

Luomutuotteet eivät ole halventuneet. Siitä meillä on koko triidi.
« Last Edit: 22.01.23 - klo:12:43 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 21451
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #992 on: 22.01.23 - klo:05:15 »
Vielä pari lisäystä edelliseen läpikäyntiin.

Quote
Luomuleipomotuotteiden tarjonta puolestaan keskittyy tällä hetkellä pieniin paikallisiin tuotteisiin.

Rivien välissä sanotaan, että toisella hetkellä, vaikka lähivuosina, olisi toisin. Niin ei ole kuitenkaan käynyt. Päinvastoin nämä pienetkin luomuleipomot ovat lopettaneet tai sinnittelevät.

Pro Luomun leipätekstejä analysoidessa huomasimme päinvastoin päinvastaisen pyrkimyksen, joka selvästi on taustalla: luomuväen jonkinlainen hiljainen ajatus on, että leivän tulisi syntyä vielä pienimuotoisemmin ja paikallisemmin. Eli leivottaisiin luomujauhoista kotona.

Quote
Luomupakasteiden myyntiä on vauhdittanut mm. luomulihan, -broilerin ja -jäätelön valikoimien laajeneminen.
(lihav. HJ)

Vuonna 2016 luomubroileri saattoi näyttää lupaavalta tuotteelta. Tai tuskinpa enää silloinkaan. Meillä on siitä ihan oma triidinsä.

Luomujäätelöstä odotettiin tuolloin paljon.  Mutta omaan pieneen lokeroonsa (niche) se markkinoilla jäi. Jo hintansa vuoksi (kuten broilerikin). Siitä on sittemmin kuulunut paljon vähemmän. Kyllä tuolla läheisessä Prismassa sitä hyllyllä hiukan on (kuten luomubroileriakin).

Kumpikaan ei siis vauhdittanut.

Vaikuttaisiko myös jäätelössä tämä pienimuotoisuuden ihanne luomukuluttajiin:

Artesaanijäätelöt pientuottajilta

Oikeastaan jäätelökin pitäisi loppujen lopuksi tehdä kotona?

***

Miksi me olemme "huolissamme" tuollaisista, jos emme luomutuotteita osta? Koska meistä ollaan huolissaan, kun emme luomutuotteita osta! Koska emme hyväksy koko asiaa, olemme nähneet läpi sen, miten tuota luomumyynnin mukama jatkuvaa kasvua (ja kuluttajien loputonta kiinnostusta) käytetään a) myyntipuheessa ja b) luomun tukemisen perusteena. Niin, yhdellä lauseella: meille (kansalaisille) valehdellaan. Ja meidän ministeriömme maksaa niin tekeville.  8)
« Last Edit: 22.01.23 - klo:13:14 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 21451
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #993 on: 23.01.23 - klo:06:31 »
Tuon jälkeen ei ole Pro Luomun sivuilla luomujuustoista puhuttu. On vaikea löytää kaupallistakaan saittia, josta tarjonta kokonaisuudessaan ilmenisi. Siis ihan ruokakaupassa. On kyllä yksittäisiä valmistajia, jotka tarjoavat luomujuustojaan.

– klips –

Uskaltanemme tuon pohjalta kuitenkin sanoa, että tilanne ei 10 vuodessa ole todennäköisesti muuttunut siitä, mitä Pro Luomu tuolloin kertoi.

Muultakaan ei tuoretta tietoa löydy. Tämäkin niukka uutinen on vuodelta 2012:

Vilskettä juusto- ja maitomarkkinoilla

Quote
Juuston kulutus kasvaa Suomessa tasaista tahtia. Syömme vuosittain lähes 20 kiloa juustoa henkeä kohti.
[..]
Luomujuustojen osuus kulutuksesta on luonnollisesti kasvanut, mutta varsinaisena veturina ovat olleet nestemäiset maitotuotteet.

MT kertoi juuri, että syömme yhteensä jo 25 kiloa juustoa henkeä kohti. Maksumuurin edessä ei ollut tietoa luomujuustoista.

Jos vielä kerran käyttäisimme luomumaidon arvoketjuryhmän pöytäkirjaa, päivämäärältä 13.1.2020, niin heidän havaintonsa tuolloin oli:

Quote
Markkina- ja tuotantokatsaus
• Kaupan näkökulmasta luomumaidon kulutus pysynyt joko samana tai
hieman laskenut.
• Mahdollisesti kasvipohjaiset juomat osittain korvaavat luomumaidon
käyttöä.
• Muissa luomumaitotuotteissa, kuten juustoissa, rasvoissa ja
välipalatuotteissa positiivista kehitystä.
(lihav. HJ)

Mitään lukuja ei siinä kuitenkaan tarjottu.

Luomuväen yleinen hiljaisuus asiasta kyllä puhuu.
« Last Edit: 23.01.23 - klo:07:02 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 21451
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #994 on: 24.01.23 - klo:05:13 »
Yli kuukauden on Pro Luomu etusivullaan tyrkyttänyt meille luomukahvia. Mutta täytyisi siinä jotain kastettavaakin olla, eikö totta? Pullaa tai keksiä?

Käydäänpä ihan pienellä otoksella (mukana nyt vain K- ja S-kauppa) tutkimassa, minkälaista on luomutarjonta niissä tuotteissa. Edelleen uskoen, että se tarjonta jollakin tavalla heijastaa kysyntää. Käyttäen siis tarjontaa puuttuvien myyntilukujen "proxyna".

Pullapitkojen osalta asia näyttää selvältä. Niitä ei ole luomuna saatavissa:

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/leivat-keksit-ja-leivonnaiset-1/leivonnaiset/pitkot-ja-taytepitkot

https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuotehaku/leivat-keksit-ja-leivonnaiset/leivonnaiset/pullat-ja-kakut

Keksien osalta tilanne ei ole ihan yhtä selvä. Kun tuon tuoteryhmän rajoilla ovat odottamassa jo erilaiset makeispatukat, rajataan haku tässä vähän vähemmän makeisiin keksityyppeihin. Ensin K-ryhmä:

https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuotehaku/leivat-keksit-ja-leivonnaiset/keksit-ja-pikkuleivat/suola--ja-valipalakeksit

38 tuotteen joukossa 2 luomutuotetta. Sitten S-ryhmä:

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/leivat-keksit-ja-leivonnaiset-1/keksit/valipalakeksit

75 tuotetta. Ei yhtään luomutuotetta.

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/leivat-keksit-ja-leivonnaiset-1/keksit/digestivet

Digestiivejä 9, yksi luomutuote.

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/leivat-keksit-ja-leivonnaiset-1/keksit/suolakeksit

Niitä 24, mutta ei yhtään luomua.

Kyllä sekä keksejä että pullaa luomuna Suomesta löytyy. Mutta hyvin niukasti niitä on tarjolla. Normaalilla kauppareissulla. Helpompaa on löytää isojen kauppaketjujenkin sivustoilta leivontaresepti, jossa kerrotaan, miten jokin luomuleivonnainen kotona syntyy.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 21451
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #995 on: 31.01.23 - klo:05:12 »
Saksan luomumarkkinoista vielä tämä:

Germany’s organic food market is shrinking. Farmers blame outdated regulations

Quote
Some 35,000 farms in Germany are organically run. But they have been hit particularly hard by record inflation as a fallout of the Russian invasion of Ukraine. For the first time in history, Germany’s market for organic produce has shrunk, with sales down 4.1% by the end of October, according to the German Farmers’ Association (DBV).

Consumers have to pay substantially more for organic produce due to the more labor-intensive production and the requirements of animal-friendly and environmentally-friendly farming. But they have been cutting back for months, giving organic supermarkets a wide berth. Sustainably produced foodstuffs are now mostly bought from discount supermarkets.

Linkki alkuperäiseen:

Germany's organic farmers are in despair

Suomen luomumarkkinoista ei mitään uutta.  Tai eihän tuo Saksastakaan meille enää uutta ollut. Mutta tiedämme siis asiassa nyt paremmin ulkomaisen tilanteen kuin kotimaisen.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 21451
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #996 on: 31.01.23 - klo:08:00 »
Olemme siis pikkuhiljaa päätymässä siihen, että puutteellinen sortimentti on kuin onkin luomumyynnin kasvun esteenä. Edellä on läpikäyty eri tuoteryhmiä. Vähän toistaen:

Luomukalaa ei saa ensinkään. Mutta se ei juuri eroa luomulihan 1% tuotanto-osuudesta. Mutta siinä olivatkin ne kaksi tuoteryhmää, joiden ympärille suomalaiset yleensä päivän ateriansa rakentavat. Ainakin lehtien ruokamainosten mukaan. Mutta kyllä muutenkin.

Mutta kyllä me yhä tässäkin kysymyksessämme pysymme:

Ratkaiseva kysymys on, miksei luomusorttimenttia löydy (vaikka kiinnnostuneita on noin valtavasti). Vaikka asiaa on jo vuosikausia, vuosikymmeniä ajettu? Tuon linkatun esimerkin lisäksi netistä löytyy lukuisia — mieli tekisi sanoa lukemattomia — hankkeita ja seminaareja, joissa tavoitteena on ollut luomun jalostusasteen nosto. Se on tavoitteena myös valtiovallan Luomu 2.0 -ohjelmassa. Niin, se on yhä tavoitteena.

Eikä luomulla näytä olevan syntymässä mitään positiivista kierrettäkään, jossa sortimenttia kasvu lisäsi kysyntää, joka taas lisäisi sortimenttia. Vaan yhä jurnutetaan tässä:

Maistelin lisää tätä lausetta Pro Luomun koosteessa 2021, s.27:

Quote
Haasteena luomumyynnin
kehitykselle vuonna 2021
oli erityisesti valmisruokien
myynnin voimakas kasvu
koronapandemian aikana,
sillä tuoteryhmässä
ei ole juurikaan
luomuvaihtoehtoja.

Miksi siellä ei ole? Voiko niiden puute voinut tulla yllätyksenä?

Vai onko luomuväki propagandassaan todella astunut omaan ansaansa? Kun on vuosikaudet vastustettu kaikkea "teollista" ja "prosessoitua" jne., on siinä sitten täysin unohtunut tuollainen tuoteryhmä?

Otin asian ihan samaan tapaan esille jo kesällä. Mutta siihen voi lisätä, että oikeastaan tuo heijastaa luomutarjonnan yleistä kroonista kyvyttömyyttä reagoida kysyntään. Mieluummin valitellaan asiasta, vaikka julkisuudessa, että sitäjasitä tarvittaisiin luomuna lisää. Tuossa se on valmisruoka, se on ollut mm. luomuliha yleensä, ja luomubroileri erikseen.

Vai onko se muka-kysyntään? Onko sitä kysyntää aidosti? Vai onko ihmiset vain "gallupeissa" totutettu vastaamaan tähän tapaan? Vaikka "sisimmässään" tietävät, etteivät aio luomua ostaa? Siitähän tavallaan koko tämä triidi.

Eli olemme päätymässä siihen, että Pro Luomu ja valtiovalta (ja EU), jotka ovat ottaneet tavoitteekseen myös lisätä luomun kysyntää, eli ostamista kaupassa, ovat ottaneet itselleen kutakuinkin toivottoman tehtävän.

Sen, kuka on oikeassa, saamme ehkä tietää piankin. Tämän EU-rahoitteisen kampanjan pitäisi jossain ajassa näkyä luomun myyntiluvuissakin. Sikäli mikäli Pro Luomu meille niistä kertoo.  8)
« Last Edit: 31.01.23 - klo:16:23 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 21451
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #997 on: 01.02.23 - klo:06:39 »
Tämä täytyy vetää osin takaisin:

Sitten ovat tuossa ryhmässä myös ne yhä suositummiksi tulleet paistopisteet:

IS testasi markettien paistotuotteet: Voittajapiirakka löytyi halpaketjusta – myytiin viime vuonna 25 miljoonaa kappaletta (2019)

Mutta voi huomata, että ainakaan tuossa otoksessa ei ollut yhtään luomutuotetta mukana. Joka muuten voi olla myös seuraus luomusääntöjen tiukkuudesta (lihan myynnissä on ainakin sellaisia): luomuraaka-aineet täytyy pitää tiukasti erillään? Jolloin luomulle pitäisi paistopisteessäkin olla ihan erillinen linja? Joka ei kaupalle kannata?

Tänään mainoksessa Hesarissa Lidl kertoi, että tarjolla on luomukaurasydämiä kitaan 1,50 paistopisteestä.

Mainoksessa ei luonnollisesti kerrota, miten asia on organisoitu.


PS. 7.2.23: Myös täältä huomaan olleeni väärässä:

https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuotehaku/leivat-keksit-ja-leivonnaiset/leivat/paistopisteen-leivat

Siellä on mukana myös yksi kallis luomutuote. Mutta sieltä saamme nyt kuitenkin yhden suhdeluvun: 1 luomuleipä 14 tarjotusta. Ja se oli vasta tarjonta: emme tiedä, miten se menee kaupaksi.
« Last Edit: 07.02.23 - klo:05:17 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 21451
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #998 on: 04.02.23 - klo:06:10 »
Suomen luomumarkkinoista ei mitään uutta.  Tai eihän tuo Saksastakaan meille enää uutta ollut. Mutta tiedämme siis asiassa nyt paremmin ulkomaisen tilanteen kuin kotimaisen.

Kieltämättä tuo jo on alkanut kovastikin harmittaa.

Kun Ruotsin tilanteestakin jo saimme hyvin täsmällisen ja seikkaperäisen raportin.

Miten se Suomessa  voi olla niin vaikeaa? Varmasti valtiovallan ja Pro Luomun välillä on jotenkin sovittu työnjaosta tuon asian raportoinnissa. Mutta kun Pro Luomu kuitenkaan ei ole virasto, ei sitä saa liriin asioiden salaamisesta.

Aikaa asiaan Pro Luomulla olisi kyllä ollut. Siellä on nyt harvinaisen pitkä väli tiedotteiden julkaisemisessa: yli kuusi viikkoa. Mutta nyt siellä vallitsee muutoinkin ilmeinen haluttomuuus tiedottamiseen. Toivottavasti kuitenkin tietoa on jotenkin "vuodettu" virkakoneistolle. Tämän takia:

Silläkin tiedolla olisi muutakin merkitystä kuin vain meidän uteliaisuutemme tyydyttäminen. Nyt keväällä tehdään uudet luomusopimukset. Minkälaisen luomun kysynnän pohjalta niiden määrä mitoitetaan? Jopa EU:n luomuistamispolitiikassa tulee silloin tällöin esille, että sitä olisi sovitettava luomun myyntiin.

Vai onko tässä kuitenkin liian hätäinen? Viime vuonna tämä ilmestyi 14.02.22:

Luomun myynti pysyi vuonna 2021 lähellä edellisen vuoden tasoa

Mutta sen varassa on nyt turhan päiten jouduttu olemaan kohta vuoden ajan!
« Last Edit: 07.02.23 - klo:03:15 by Heikki Jokipii »