Author Topic: Luomun piilomainonta - A Collection  (Read 192484 times)

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun piilomainonta - A Collection
« Reply #15 on: 18.11.07 - klo:15:49 »
Tänään 18.11.07 HS, jotta "Huippukokki Henri Alén kauhistelee suomalaista eineskulttuuria" ja siellä hän:

"Tehomaatalouden tuottamat ruoat maistuvat penisilliiniltä [...]"


Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun piilomainonta - A Collection
« Reply #16 on: 28.11.07 - klo:18:00 »
Tänään 28.11.2007 Hesari ”Hinta & Laatu”-sivuillaan ylisti sitä autuutta, kun voi tilata ”Luomua tilalta kotiovelle”.

Tämä on kuulemma taas niitä asioita, jotka muualla maailmassa ovat hyvin yleisiä, vaikka ”Suomessa nettiluomu [on] vasta idullaan”.

Kuitenkin toimittaja Kati Kelola löytää jotain moitittavaakin:

”Vihannesten ja hedelmien laatu ilahdutti, mutta hitaus on nettitilausten ongelma”

Hintaan toimittaja ei kiinnittänyt huomiota. Kolme tilausta hän oli tehnyt, kaikkien kustannukset yli 20 euroa plus vielä maksu kuljetuksestakin. Yksi ei ollut tullut perille mennessä painoon, toisessa perille tulleessa lähetyksessä luetellaan tuotteiden lukumääriä (joka tekee vertailun vaikeaksi), mutta otetaanpa kolmas, jossa on grammamäärät. 

Svarfvarsin luomutilalta, Karjaalta

Quote
”Tilattiin: kilo omenia, 500 g tomaattia, 500 g maa-artisokkaa, 500 g hunajaa, 10 g kuivattua persiljaa, 400 g rasia valkosipulihapankaalia

Hinta: 23,50 euroa + kuljetus 10 euroa.”

Menin ruokatunnilla K-kauppaan Helsingin Kruununhaassa ja ostin ”leikisti” samat määrät samoja tuotteita, mutta tavanomaisena (kuivattua persiljaa ei ollut, vertaan ”reilusti” hintaa 100 g tuorepersiljaan):

kilo omenia 2,55
500 g tomaattia   1,80
500 g maa-artisokkaa 3,95
500 g hunajaa 3,00
persilja 1,90
400 g  valkosipulihapankaalia 2,00
__________________________

Yhteensä      15,20

Kuljetuskulut tavallaan jo ovat noissa hinnoissa, jotain kuluja ehkä tulee, kun kuljettaa saaliinsa K-kaupasta kotiin: sanotaan nyt vaikka 1-2 euroa, eli yhteensä 16,20-17,20. Erotukseksi jää 16-17 euroa. Eli ruokakustannukset kutakuinkin tuplaantuivat.

***

Kruununhaassakin nopeammin , ilman tätä mainittua kiusallista odottamista, taitaisi päästä rahoistaan eroon vaikka esim. repimällä ja/tai vessasta alas vetämällä tai heittämällä parvekkeelta tms.

On merkillistä, miten Hesarin palsta "Hinta & Laatu" on suorastaan keskittynyt luomun kauppaamiseen - ja unohtaa asiassa oikeastaan käsitellä molemmat, kun ei puhu hinnasta eikä laadusta yhdessä ja kunnolla vertailemalla.

« Last Edit: 29.11.07 - klo:07:10 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun piilomainonta - A Collection
« Reply #17 on: 09.12.07 - klo:13:45 »
Kyseinen Hesarin "Hinta & Laatu"-palsta "kunnostautui" taas, julkaisemalla 5.12.2007 saman uutisen kuin Turun Sanomat. Sinne on lähtetty vastine, joten odotetaan, josko se julkaistaisiin, palataan sitten asiaan.

***

Mutta seuraavana päivänä "Ruoka & Juoma" -palsta julkaisu artikkelin "Kansa ostaa tahtomattaan einestä". Siitä nämä lainaukset.

Kun oli kerrottu, että asenteet eivät aina kerro todellisesta käyttäytymisestä, niin sitten:

Quote
Sama on huomattu luomun kohdalla. Moni tahtoo sitä, mutta harva ostaa.

"Halutaan laadukasta, lähellä tuotettua, puhdasta ja maukasta ruokaa, mutta siitä ei olla valmiita maksamaan", Lindholm tulkitsee.
(Lihav. HJ)

Tällä tekstin asettelulla pyritään vaikutelmaan, että luomu olisi muka sitä "laadukasta". Kauppakorkeakoulun professori Arto Lindholm ei edes välttämättä sitä väittänyt.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun piilomainonta - A Collection
« Reply #18 on: 11.12.07 - klo:19:56 »
Tämän uuden Hesarin jutun olisi tietysti voinut kuitata yhtenä eksemplaarina tässä albumissamme, mutta kun se oli niin erityisen epämiellyttävä, niin tein siitä oman uutisensa.

Ja siinä viitattiin tuohon edelliseen (ks. yllä) HS:n uutiseen.

Näyttäisi siltä, että

a) luvattu luomustrategia on tehty, ja toteuttaminen täydessä käynnissä
b) lehtimiehiä on saatu rekrytoitua roimasti mukaan (miten se sitten on tapahtunutkaan)
c) Helsingin Sanomat on kovasti juonessa mukana (edes vastineet eivät mene läpi nykyisin) ja
d) sen palsta "Hinta & Laatu" on nyt se, jolla tätä "hyökkäystä" voimaperäisimmin käydään. "Ruokatorstai" keskittyy ihan oikeasti hyvään ruokaan.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun piilomainonta - A Collection
« Reply #19 on: 23.12.07 - klo:16:31 »
Huomionarvoista on - tässä yleisessä nykyisessä ilonpilaamisessa, jossa Joulussakin käsketään kiinnittämään huomiota lähinnä vain siihen, ettei luontoa rasiteta - että tämän päivän Hesarissa asiaa koskevassa artikkelissa ei väitetty, että luomusika olisi ekologisempi. Luultavasti toimittajat lukevat myös toisia lehtiä, ja Matti Pekkarisen KU:n artikkeli on ilmeisesti luettu. Matin artikkeli mitä ilmeisemmin esti luomun piilomainonnan.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun piilomainonta - A Collection
« Reply #20 on: 09.01.08 - klo:07:30 »
Hesarin "Hinta & Laatu"-palstalla näyttää asiassa kyllä olevan ihan ohjelma. Tänään se pikku-uutisessa kertoi, mistä pääkaupunkiseudulla on saatavissa luomulihaa. Siis mistä on saatavissa, ei mitään analyysiä, hinnasta ja laadusta.

Mitä tällainen uutinen ko. palstalla tekee? Saman lehden ruokapalstalla se olisi ehkä ollut ymmärrettävä.

Ironista on, että ko. palstan pääjuttu oli siinä, että ruokaa heitetään turhan paljon pois, Englannissa tutkimuksen mukaan jopa kolmannes, meillä pääkaupunkiseudulla YTV:n arvion mukaan n. 10 prosenttia. Ironista siksi, että juuri luomusta päätyy tavanomiasta suurempi osa roskiin, jo kaupan hyllyltä.

Mutta toisaalta ko. lista luomulihaa tarjoavista kaupoista oli kuitenkin sen verran pitkä, että tässä kritiikissä mainitun helsinkiläisen kirjoittajan valistus siitä, ettei sitä olisi saatavissa, on turha.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun piilomainonta - A Collection
« Reply #21 on: 24.02.08 - klo:13:20 »
Mitä tämä supermarketien vastustaminen nyt oikein on? Tämä on nyt sitten EU-tasolla asti. Näin asiasta Vihreä Lanka: "Supermarkettien polkuhinnat ja pikkukauppojen kuolema huolestuttavat Euroopan parlamenttia." Jne.

Paljonko tässä on takana ajatus, että ruoka ei saa olla niin halpaa, että kaikki pienimuotoinen ja tuottamaton, kuten luomu, häviäisi kilpailussa?

Paljonko tässäkin pyrkimyksessä on sitä ruokasnobismia, johon viittasimme uutisessamme? Ja luomuaatteen piiloedistämistä?

Quote
Vihreiden europarlamentaarikko Satu Hassi uskoo, että parlamentin lausuma voi parantaa kuluttajien valinnanvapautta.

Jota valinnanvapautta  ei sitten mukama supermarketissa olisi? Ei, tavoitteena, utopistisena, on mitä ilmeisimmin paikallinen pikkumyymälä, joka myy paikallista luomutuotantoa, paikallisen monopolinsa turvin ja kalliilla, kun supermarketit on saatu kiellettyä pois lähistöltä, kilpailulla uhkaamasta. Tältä se vähän tuntuu. Korjatkaa, jos olen väärässä.

(Minun epäluuloni - osin kyllä toisesta näkökulmasta - jakaa Spiked!-lehti)

Anssi Sahlberg

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 7
    • View Profile
Vs: Luomun piilomainonta - A Collection
« Reply #22 on: 28.02.08 - klo:10:52 »
Uudessa Pirkassa oli oikein pääkirjoituksena, että vain luomu on ekologista ja mainostettiin artikkelia jossa yritettiin sanoa että tehokas viljely ei ole sama asia kuin tehoviljely. Artikkelissa ei kuitenkaan mainittu luomusta. Mainittiin myös montako luomutuotetta Pirkka-sarjassa on.
Anssi Sahlberg
Luonnonsuojeluyhdistys Tuottava Maa-Turvattu Luonto ry:n sihteeri

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun piilomainonta - A Collection
« Reply #23 on: 28.02.08 - klo:18:41 »
Myös edellisessä Me-lehdessä oli iso artikkeli, joka reilun kaupan ohella tai varjolla käytännössä, sanaa mainitsematta, ajoi luomua.

Näiden lehtien kohdalla on se ongelma, että niillä ei ole muunlaisia yleisöpalstoja, kuin "Kysykää meiltä [siitä ja siitä]"-tyyppisiä. Miten ihmeessä niissä esitettyjä mielipiteitä protestoi? Tämä alkaa olla jo sananvapausongelma, kun ko. lehtien levikki ylittää reippaasti vaikka tavalliset aikakauslehdet. Eikö Pirkka ole levikiltään Suomen suurin n. kerran kk ilmestyvä lehti?

Lähetänpä yhdistyksemme puolesta kyselyn molempien lehtien päätoimittajille asiasta!

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun piilomainonta - A Collection
« Reply #24 on: 27.07.08 - klo:07:09 »
Hesarin kaksi toimittajaa ei näe sisäistä ristiriitaa kahdessa samalla sivulla olevassa jutussaan tänään. Ensin kerrotaan, että

"Polttoaineen hinnan nousu voi lisätä lähiruokakauppojen myyntiä"

ja jutussa tietysti kerrotaan, miten kuluttajat laskevat kustannuksia, kannattaako ajaa kauemmaksi ostoksille, säästääkö siinä lainkaan, halvemmista hinnoista ja tarjouksista huolimatta.

Jutussa on iso kuva kaupasta, jossa luomumerkki on näkyvästi esillä. Sen alapuolella on sitten toinen otsikko ja pienempi juttu:

"Kaisaniemen kauppias houkuttelee lukutoukkia luomulla"

… eli kustannukset eivät sitten merkitsekään mitään, ainakaan näille ”lukutoukille”?

Edelleenkin nimittäin luomutavarat (tarkistin äskettäin kaupassa) ovat siinä 50-100% kalliimpia, jolloin ko. "lukutoukkienkin" (??? - eivät ole lukeneet tarpeeksi!) kannattasi periaatteessa ajaa Kaisaniemestä melkoinen matka poispäin ko. kaupasta, jos hinta jotain heille merkitsee.

Tämän piilomainonnan ydin on yritys häivyttää mielestä luomun hävyttömät hinnat.

PS. klo 15:45: Jos luomutuotanto, kuten sen kannattajat aina väittävät, ei käyttäisi yhtä paljon fossiilisia polttoaineita, luomun suhteellisten hintojen olisi pitänyt nyt, ellei rajusti, niin ainakin selvästi laskea. Näin kuitenkaan ei ole käynyt - sikäli miten olen saanut asiasta tietoa - sen enempää Suomessa kuin muuallakaan maailmassa!
« Last Edit: 27.07.08 - klo:14:57 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun piilomainonta - A Collection
« Reply #25 on: 29.08.08 - klo:21:07 »
Pitkään aikaan en ole jaksanut lisätä tähän kokoelmaan uusia, mutta niitä näyttää koko ajan olevan.

Mm. Metro-lehdessä on sarja ruoanlaitosta - ja aika usein siinä sitten luomua mainostetaan. Mitäpä siihen sitten kritisoisi, jos joku puoli- tai täysjulkkis ilmoittaa saavansa juuri luomusta "kicksejä".

Tällainen haastattelu ei aiheuta paljon kustannuksia lehdelle, mutta vaihtoehto, että kakki nämä luomujulkkikset osallistuisivat tieteelliseen kaksoissokkotestiin, se olisi hyvin kallista. 

Halpa, muta kyllä oikeastaan sanan "halpa" molemmissaikin merkityksissä, niksi olisi houkutella ko. julkkikset - kokkeja myöten! - valetesteihin, joissa he olisivat erotavinaan suuria eroja samasta tavarasta - joka olisi vain eri tavalla esitelty ja esille pantu.

***

Jos olisi rahaa, niin mitä olisi tällainen vastamainos (vai aukenisiko ironia?):

Quote
"Luomussa ei viljaa pakoteta väkisin ja pakolla tuottamaan! Me emme rääkkää viljaa, vaan annamme sille tilaa ja mahdollisuuden elää ja hengittää, omilla ehdoillaan! Jopa kaksi kertaa enemmän hehtaareja on varattu luomuviljan hyvinvoinnille! Väljissä olosuhteissa varttunut jauhopussi kertoo sinulle kauniita tarinoita."
« Last Edit: 29.08.08 - klo:21:22 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun piilomainonta - A Collection
« Reply #26 on: 01.10.08 - klo:18:07 »
Luultavasti - ohjelmakuvauksesta päätellen, ehkä vähän arvaten - tämä Ulkolinjan ohjelma ...

Paljon pulaa ruoasta

... ei tulle olemaan objektiivinen, vaan luomun puolirankkaa mainontaa. En jaksa katsoa sitä tänään, koska huomenna on aikainen herätys. Ehkä se tulee YLE Arenaan, jollon voin katsoa sen myöhemmin.

Tässä esimerkissä ei ole edes jossitelua:


Norjan armeija kouluttaa sotilaista luomuruokailijoita


Näin agressiivista myynninedistämistä, ja vielä henkilöille, joiden on vaikea asiasta edes kieltäytyä, ei kyllä minkään muun asian kanssa Norjassakaan varmaan sallittaisi! Mutta kyllä sitä kohta joku ehdottaa Suomessakin ...

Horizontal

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 186
    • View Profile
Vs: Luomun piilomainonta - A Collection
« Reply #27 on: 02.10.08 - klo:07:25 »
Yksi maailman suurimmista ruokajäteistä - siis ateriapuolella, ruoka-asiakkaista - eli Sodexo (oli Sodexho) vetää jenkkilässä linjaa, jonka voi katsoa olevan luomun piilomainontaa ...

Santa Rosa County School District - food services
Lyhyt lainaus
Every day, we make choices in the food we buy and the food we eat. This directly impacts our lives- not just what we eat, but the water we drink, the air we breathe and the health of our communities. Our Food Alliance guiding principles are:

  • Protecting and conserving water resources
  • Protecting and enhancing soil resources
  • Conserving and recycling nutrients
  • Reducing the environmental and health impacts of pesticides by practicing Integrated Pest Management (IPM)
  • Conserving and enhancing wildlife habitat
  • Providing safe and fair working conditions for our employees and our families
  • Producing Food Alliance certified crops without the use of genetically modified organisms (GMO's)
  • Provide healthy and humane care for livestock
  • Continually improving farming/ranching practices

Sodexo is committed to social responsibility, especially those surrounding our food supply. Everyday we make food choices. And, whenever possible, we will select foods that meet or exceed the standards set forth with the Food Alliance. So, be sure to look for the Food Alliance seal. It's better for you; better for the environment and better for our farmers. Please help us to improve the quality of daily life for the communities we serve.

Samantapaisen tekstin löytää aika monelta saitilta, muutamia esimerkkejä:
Illinois Institute of Technology
Nortwood University
University of New Haven
Franklin & Marshall College
University of Mary Washington
University of Massachusetts
University of Texas at El Paso

Sodexho wins Food Alliance
"In order for farmers to meet Food Alliance standards for production of sustainable items, they must agree not to use genetically modified products, cannot utilize hormones or fee additive antibiotics in livestock production and must continually seek to improve various other management and production practices designed to reduce pesticides, conserve water and protect the soil, operate in a manner that protects adjacent wildlife habits, and offer safe and fair working conditions for their employees."

Food Alliance

Suomessa eikä EU:ssa asia ei ole vielä riittävästi tapetilla, mutta sylttytehtaalla eli jenkkilässä jo tiedetään mistä puhutaan. Koska jenkkilässä omat markkinat tyrehtyvät, on gm-tuotteita syydettävä maailmalle, Eurooppaan, Afrikkaan, Aasiaan ... kaikkialle on yritettävä mahdollisimman nopeasti, keinoja kaihtamatta - ennen kuin kuluttajat ja päättäjät heräävät ja markkinat tyrehtyvät.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun piilomainonta - A Collection
« Reply #28 on: 02.10.08 - klo:19:19 »
Mielenkiintoinen luomun piilomainonnan tapaus löytyi äskettäin täältä, ikäänkuin vain keskusteluun osallistumisena ...

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun piilomainonta - A Collection
« Reply #29 on: 08.10.08 - klo:17:02 »
Tavallaan myös tässä Finfoodin uutisessa ...

Terveellinen ruokavalio ja eettiset kysymykset tapetilla EFSAssa

... on luomun piilomainontaa. Nimittäin kyllä, eettiset kysymykset tuotiin EFSA:n strategialuonnoksessa kyllä esiin, mutta tarkistakaapa vaikka itse (linkki uutisessa), niin tämä Finfoodin lause ...

Quote
Viranomaisten on vastattava kasvaviin odotuksiin keskustelussa ruuan ympäristövaikutuksista, eläinsuojelusta ja muista eettisistä aiheista, kuten luomu- ja lähiruuasta.

... ei kyllä siinä mielessä pidä paikkaansa, että "luomu- ja lähiruokaa" ei kertakaan luonnoksessa mainita!