Author Topic: Biopolttoaineiden itse aiheutettu "vaikea yhtälö"  (Read 32604 times)

Heikki Jokipii

• Ylläpitäjä
    • View Profile
    • Email
Vs: Biopolttoaineiden itse aiheutettu "vaikea yhtälö"
« Reply #120 on: 04.05.20 - klo:04:12 »
Näin saavutetaan asetetut tavoitteet:

In The Name Of Climate Protection: Deforesting The US To Make Europe Greener!

Tästä ajattelutavasta tuo lähtee:

Burned shows in a frightening way how more and more wood chip factories have have set up in the USA. They are all located near coasts, mainly in the east of the country and therefore near ports. These ports are important because there are massive exports to Europe, among others.

After all, the EU has also decided to give the energy blessing to wood-burning. As a result, the forests in the eastern part of the United States have also been massively destroyed since 2000.
« Last Edit: 04.05.20 - klo:06:55 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

• Ylläpitäjä
    • View Profile
    • Email
« Reply #121 on: 06.05.20 - klo:04:34 »
Tuohon äskeiseenkin tämä näkemys tai tutkimustulos:

Global Warming Solved! Scientists Find Reforestation Can Cool The Surface By 2-6°C Relative To Grassland Area

Onko asia pelkästään tuolla ratkaistu, jätetään se nyt auki. Mutta otetaan siitä kuitenkin se, että metsittäminen on tehokkaampi keino kuin vaikka biopolttoaineet. Tai peltomaan hiilensidonta.
« Last Edit: 06.05.20 - klo:04:41 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

• Ylläpitäjä
    • View Profile
    • Email
« Reply #122 on: 28.06.20 - klo:05:38 »
Suomessakin asetelma, että sutta pakoon ja tulee karhu vastaan:

Ilmastopaneelin puheenjohtaja ehdottaa puun poltolle veroa – Isot kaupungit rynnivät kivihiilestä ja turpeesta metsäenergiaan

Suomesta voi loppua ilmaston kannalta kestävästi tuotettu metsäbiomassa, sanoo professori Markku Ollikainen.

« Last Edit: 28.06.20 - klo:05:43 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

• Ylläpitäjä
    • View Profile
    • Email
« Reply #123 on: 20.11.20 - klo:05:21 »
Tähän asetettiin aikanaan suuria toiveita, mutta ei saavutettu sitä mitä tavoiteltiin:

Viewpoint: The failure of corn-powered cars – How America’s ethanol subsidies boosted food prices and carbon emissions

Vaan siis saatiin jotain mitä ei lainkaan haluttu.

Heikki Jokipii

• Ylläpitäjä
    • View Profile
    • Email
« Reply #124 on: 17.01.21 - klo:05:15 »
Guardianissa nähdään tilanne synkähkönä:

'Carbon-neutrality is a fairy tale': how the race for renewables is burning Europe's forests

Tästä siinä on edelleen kyse (lihav. HJ):

Sustainability goes to the heart of the European renewable energy debate. The drive to replace coal, one of the world’s biggest sources of carbon emissions, with cleaner sources of power, is a top priority in the fight against climate change globally.

A switch to burning wood in the form of pellets appears to offer a simple and in theory carbon-neutral alternative to coal-fired power stations because trees take up carbon dioxide from the air as they grow. As long as the burned trees are replaced with new plantings, there is no net addition to the stock of carbon in the atmosphere.

However, that process of carbon take-up can take many decades. And in the furnace, burning wood releases more carbon dioxide per unit of energy than burning gas, oil, or even coal. By accelerating carbon dioxide emissions in the short term, burning wood for electricity could be fatal for states’ ability to meet the Paris Agreement goal of keeping global heating to well below 2C by 2050.

Kuitenkin puu eli biopolttoaineet ovat mukana mm. Petteri Taalaksen paletissa (lihav. HJ):

Niiden sijasta on siirryttävä käyttämään uusiutuvia energialähteitä tuulta, aurinkoa, ydinvoimaa ja jossain mitassa myös bioenergiaa.

Siitä kai onkin kyse, missä mitassa. Nyt näyttää tältä (Guardianista):

Almost all European countries have recorded an increase in logging for energy. Nearly a quarter of the trees harvested in the EU in 2019 were for energy, up from 17% in 2000.

Biomass, of which wood from forests is the main source, now makes up almost 60% of the EU’s renewable energy supply, more than solar and wind combined, and a vast cross-borderindustry has emerged to meet this demand.

Heikki Jokipii

• Ylläpitäjä
    • View Profile
    • Email
« Reply #125 on: 29.06.21 - klo:06:21 »
Kahdessa äskettäin näkemassäni kirjoituksessa on puhuttu puun käyttöä vastaan:

Selvitys: Ei puuta energiantuotantoon – rajalliset bioresurssit tulisi ohjata mahdollisimman pitkälle jalostettuun käyttöön

Energian kalleus edistää metsätuhoa Zimbabwessa – Halvan sähkön puutteessa turvaudutaan puuhiileen

Asia näyttää selvästi muuttuneen. Aiemmin fossiilisen energian korvaaminen puulla tuntui olevan aina "otollista". Syntiä oli vain, jos poltettiin ruoaksi kelpaavaa? Vrt. triidin alku.
« Last Edit: 29.06.21 - klo:06:39 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

• Ylläpitäjä
    • View Profile
    • Email
« Reply #126 on: 30.06.21 - klo:06:13 »
MT jatkaa aiheesta. Energiakäyttö ei yksinkertaisesti kannata:

Selvitys: Vuonna 2050 biomassaa ei enää kannata juuri polttaa

Mutta tasaisesti tarjolla olevan energian tarve tietysti jatkuu:

Jotta biomassan energiakäyttöä pystyttäisiin vähentämään, pitäisi samaan aikaan kehittää muita ratkaisuja, kuten vetyteknologiaa.

Siitä ehdottomasti voi löytyä ratkaisu, mutta vielä on tilanne tällainen:

Puhtaalla tai vihreällä vedyllä tarkoitetaan uusiutuvien energialähteiden avulla tuotettua vetyä. Vetyä voi tuottaa hajottamalla sähkön avulla elektrolyysissä vesimolekyyli vedyksi ja hapeksi.

Pulmana on ollut kuitenkin se, että veden pilkkominen vaatii paljon sähköä, joten uusiutuvan energian laaja käyttö vedyntuotannossa vaatii lisää kehitystyötä.

EU-parlamentin mukaan EU:n energiantuotannossa vety kattaa tällä hetkellä noin kaksi prosenttia. Suurin osa siitä eli 95 prosenttia käytössä olevasta vedystä valmistetaan fossiilisten polttoaineiden avulla.
« Last Edit: 30.06.21 - klo:06:24 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

• Ylläpitäjä
    • View Profile
    • Email
« Reply #127 on: 06.07.21 - klo:04:21 »
Tämä oli epäiltävissä:

Järjestö: EU:n energia­politiikka on saattanut johtaa 4 miljoonan hehtaarin metsä­katoon: ”Politiikka, jonka piti pelastaa planeetta, tuhoaa sen”

Öljykasvien viljelyn lisäämisen myötä metsää on vuosi­kymmenen aikana kaadettu suunnilleen Alankomaiden kokoisen alueen verran, selviää tuoreesta raportista.

Alankomaiden kokoinen alue ei ehkä ole globaalisti ajatellen suuri. Mutta siis nettovaikutus ei ollut se, mitä tavoiteltiin.