Tämä selvitys ...
Pelkkä luomu ei myy leipää... viittaa siihen, että näitä muita mielikuvia - nyttemmin? - todella tarvitaan. Tämäkin raja alkaa tulla vastaan:
Markkinoinnin kliseet ärsyttävät kuluttajaa
Kuluttajia kuitenkin ärsyttävät markkinoinnin kliseet, epätäsmällisyys ja liialliset terveysväittämät. Kuudes Kerros suosittaakin, että luomuleivän valmistusketjusta viestitään avoimesti ja annetaan kuluttajan tehdä itse johtopäätökset tuotteen hyödyistä.
Jossa on tietysti taas sitten se riski, että kun kuluttaja - todella tiedon ja tieteen pohjalta - nuo johtopäätökset tekee, ne eivät kyllä sitten luultavimmin päädy luomutuotteen ostamista tukemaan. Eli mitä tuossa sitten teet, luomun myyjänä?
Niinpä mielikuvilla tuokin konsulttitoimisto edelleen kehotti ratsastamaan:
Kyselyssä nousivat esiin hyvien viljojen ravinnepitoisuus, luomuviljelyn ympäristöystävällisyys etenkin Itämeren suojeluun liittyvinä mielikuvina sekä kotimaisuus, aitous ja alkuperäisyys. Designtoimisto Kuudes Kerros suosittaa, että näitä mielikuvia hyödynnettäisiin luomuleivän markkinoinnissa.
Vaikka tietysti
jokainen noista mielikuvista on hyvin kyseenalainen, lievästi sanoen, linkeillä meidän näkemystämme perustellen:
a) hyvien viljojen
ravinnepitoisuus,
b) luomuviljelyn ympäristöystävällisyys etenkin
Itämeren suojeluun liittyvinä mielikuvina c) sekä
kotimaisuus, aitous ja alkuperäisyys.
No, ihan juuri leivässä tuo kotimaisuus voisi jotenkin pitää paikkansakin, jos valtaosa luomuviljasta viedään ulkomaille? Eli voisi
kuvitella, että sitä viljaa riittäisi kotimaankin luomuleipiin? Jotka eivät kuitenkaan tähän asti ole menneet oikein kaupaksi - siitähän tämä koko Pro Luomun toimeksianto.
Mutta kyllä sitä luomuleipää - ja leipäaineksia, eli jauhoja - silti Suomeen tuodaankin, paljasti lyhyt nettisurffaus.
"Aitous" ja "alkuperäisyys" taas ovat juuri niitä erittäin epämääräisiä kliseita. Oletteko koskaan törmänneet kaupan tiskillä
epäaitoon (väärennettyyn?) tavanomaiseen leipään? Ja jos taas leipä on kovin "alkuperäinen", niin eiköhän se ole jo kuiva ja/tai homeessa ...
PS. klo 21 (ja vähän aiheesta sivuun): Tämä sitten taas ihmetyttää ...
Tutkimustulosten perusteella luomu erottuu leipähyllyissä huonosti, eikä luomua aktiivisesti käyttävä kuluttajakaan aina hahmota koko tarjontaa.
... että leipien nyt sitten pitääkin näkyä, kun taas muut luomutuotteet (esim. vihannekset) suorastaan
tietoisesti kätketään tavanomaisten joukkoon.
Ja jos on näin ...
Kysytyimpiä, arkisia leipätyyppejä ei ole tarjolla luomuna, mikä vahvistaa kuvaa luomuleivän huonosta saatavuudesta.
... niin miksi ihmeessä niin on:
miksei noita arkisia leipätyyppejä sitten tehdä? Jos niitä siis kysytään? No, vastaavastihan kysyimme, että jos luomukinkkujen kotimainen tuotanto ei kuulemma riitä kysyntään,
miksi niitä ei sitten tuoda?