Käsittääkseni huippulämpimän kesän odotettiin tuottavan varsin toisenlaisen tuloksen:
Sinilevätilanne rauhallinen järvillä ja merialueilla
Tiedote 19.8.2021 klo 12.59 Eli tuo oli todellinen yllätys. Mm. Annaleena Ylhäinen twiittasi:
Annaleena Ylhäinen
@AYlhainen·23t
Minä odotin näin kuumana kesänä kaikkien aikojen #sinilevä -kukintaa, mutta väärässä olin.
Hesari pääkirjoituksessaan tänään
26.08.21 kertoi:
Itämeren suojelu on helppoa Ympäristöhaasteiden joukossa Itämeren suojelu on siitä miellyttävä hanke, että jokainen voi tehdä osansa – ja myös nauttia tekojensa seurauksista.
Mutta ei sitten siitä, kuinka täynnä yllätyksiä asia on. Eikä oikeastaan samassa lehden numerossa olevassa laajemmassa artikkelissaan (siinä toki vähän). Kuten tuo tämä kesä. Tai sitten se, kuinka sen Venäjän forforilannoitetehtaan asioiden paneminen kuntoon ei olekaan poistanut ongelmia, jotka sen syyksi oli kerrottu jne. Selkeät syy-yhteydet tuntuvat olevan aina hakusessa. Kun on lakattu tekemästä syntiä yhdellä tavalla, synniksi julistetaankin jokin toinen tapa ja asia.
Joskus tekee mieli verrata Itämeren suojelua poliisitoimen. Vaikka poliisitoimessakin jokainen periaatteessa voisi ottaa omaa vastuuta ja tehdä jotakin, siten
ei saa tehdä. Kyllä Itämeren suojelussakin vastuun säilyttäminen yksilön niskaan tuntuu usein liialliselta. Tehokkaat (ja usein teknologiset) keinot ovat useimmiten niitä, joita yksilö
ei voi tehdä.
Radio Suomi on tietysti tänä aamuna pauhannut juuri siitä, mitä
yksilö, itse kukin meistä voi tehdä Itämeren hyväksi. Kun on sellainen päivä ja viikko, jota nyt pitää viettää. Tällaisia olivat Hesarinkin ohjeet, Googlen kautta poimittuina:
https://www.hs.fi › paakirjoitukset › art-2000008217570
16 tuntia sitten — Kannattaa esimerkiksi syödä kasviksia tai luonnonkaloja, kierrättää, kerätä roskia sekä välttää veneilyssä myrkkymaaleja ja jätevesien laskemista mereen.
Monet lopulta hiukan kiistanalaisia. Eri syistä, mutta kaikissa myös se, että asiat voisi hoitaa yhteiskunnan toimesta, yksilöä erityisesti asiassa häiritsemättä. Eli syyllistämättä.