• Welcome to Tuottava Maa Turvattu Luonto.
 

Recent posts

#81
Oikeastaan tulee sääli luomuihmistä, ja varsinkin fanaattista luomuihmstä. Hyvin momesta makunautinnosta hän joutuu olemaan paitsi. Koska riittävää määrää toisia luomuihmisiä ei löydy.

Edellä on niitä käsitelty.

Kala ja merenelävät tietysti ensmmäisenä.
#82
Juhlista ehkä viis. Mutta järkyttävin puute luomun kysynnässä ja tarjonnassa on kyllä yhä arkinen tuote leipa.

Joka jo ehkä yli 100 vuotta on kuulunut ainakin kaupunkilaiskaupan valmisruokavalikoimaan.
#83
Menee nyt softan oikkuilun takia väärässä järjestyksessa.

Riohonkuuri tarjosi, ja vielä alennushintaan, kuivattua luomumangoa 38,67 / kg.

S-kauppa taas hintaan 22,90 /kg.

Ruohonjuuri kehuu tutettaaan:

QuoteMojovan makoisa, kevyesti kuivattu luomumango on taltuttaa ankarimmankin makeanhimon terveellisemmällä tavalla. Kirpeän makeat mangonpalaset sopivat oikein oivallisesti naposteltavaksi sellaisenaan tai vaikkapa viskattavaksi pataruokia ryydittämään! Ellet pidä varaasi, tämä herkku vie kielesi mennessään! Maista, jos uskallat!

Uskallamme sanoa, että kaikki tuo pätee myös S-kaupan tavanomaiseen tuotteeseen!

#84
Kärkkäinen lähti mangokisaan:

Urtekram Luomu 90 g Mango
Urtekram Food
2,99


Siis 33,22 /kg.
#85
Muut aiheet / Re: Ydinvoima versus merituuli...
Last post by Heikki Jokipii - 11.06.26 - klo:04:21
Tässä on tyypillinen amerikkalainen teksti:

Yhdysvaltain ydinvoiman kiihdytysponnistukset saavuttivat virstanpylvään Antaresin kriittisyystestillä

QuoteIdahon kansallisessa laboratoriossa Antares Nuclearin Mark-0-mikroreaktori saavutti nollatehokriittisyyden energiaministeriön (DOE) reaktoripilottiohjelman (RPP) puitteissa. Tästä tuli ensimmäinen edistynyt reaktori, joka täytti presidentti Trumpin vuonna 2025 antaman toimeenpanomääräyksen asettaman kunnianhimoisen 4. heinäkuuta 2026 määräajan, jolla pyrittiin nopeuttamaan seuraavan sukupolven ydinvoiman käyttöönottoa .

Edistynyt. Ja seuraavan sukupolven. Mutta ei kerrota, mikä se on. Onko se breederi?
#86
Muut aiheet / Re: Hiilidioksidin nappaaminen...
Last post by Heikki Jokipii - 11.06.26 - klo:02:22
Tässäkín artikkelissa se on sanottu:

QuoteWilenius ihmettelee, miksi ei yleisesti ymmärretä sitä aivan selvää tosiasiaa, että tarvitsemme laajan keinon päästöjen hillitsemiseksi ja lopulta kasvihuonekaasupitoisuuksien alentamiseksi. Wileniuksen mielestä kyse ei ole vain päästöjen radikaalista vähentämisestä, vaan myös hiilidioksidin sitomisesta.

Wilenius toteaa, että maaperä on hiilidioksidin merkittävin varasto heti valtamerten jälkeen. Hiilidioksidin riittävä sitominen vaatii hänen mielestään perusteellisen muutoksen maatalouden tuotantomenetelmissä. Lisäksi tarvitaan valtavia metsitysprojekteja.

Hän ei tuossa täsmennä, mitä muutoksia maatalouden menetelmiltä vaaditaan.

Mutta monesta paikasta täältä löytyy perustelu sille, että luomumenetelmiä ei voi ajatellakaan!

Vaikka Markku Wilenius siihen suuntaan flirttailee:

https://luomuinstituutti.fi/wp-content/uploads/2023/06/Markku-Wilenius_Luomutiedon-rooli-muuttuvassa-maailmassa.pdf
#87
Muuten:

Hyvää Juhannusta kaikille luikijoille!
#88
Muut aiheet / Re: "Faktalietsonta" ym. - ilm...
Last post by Heikki Jokipii - 11.06.26 - klo:02:07
Hän sen tuossa edellisessä artikkelissa sanoo:

QuoteWilenius toteaa, että huolimatta ilmastotutkimuksesta ja kansainvälisestä ilmastosopimusprosessista ilmakehän hiilidioksidipitoisuudet yhä vain nousevat.

Näom Kulmalakin:

QuoteKulmala vahvistaa Anttosen näkemyksen siitä, että ilmastonmuutoksen hallinnassa ainoa oikea näkökulma on maailmanlaajuinen.

Ilman muuta tämä on globaalia hommaa. Kun saamme Suomessa jonkun tuloksen, niin se pitäisi saada skaalattua globaaliksi. Suomesta voi tulla ilmastoneutraali, Euroopastakin, mutta oleellista on saada maapallon hiilidioksidipitoisuus putoamaan, sanoo Kulmala.

Ihmiskunnan täydellinen epäonnistminen tuossa itse ottamassaan tehtävässä on nähtävissä yhdellä silmäyksellä:

https://gml.noaa.gov/ccgg/trends/

Koko tuon vasemman puoleisessa kaaviossa kuvatun ajan on Pariisin ilmastosopimus ollut voimassa.

***

Mutta tämäkään ennustus ei ole vielä toteutunut. Niinpä:

Täältä tulee Super Mega Ultimate Hyper Giga Godzilla El Niño

QuoteOlen mielelläni väärässä, jos vuosi 2026-27 osoittautuu kaikkien aikojen pahimmaksi El Niñoksi. Rehellinen vastaus on, ettei kukaan tiedä vielä, ja pätevimmät tietäjät sanovat niin avoimesti. NOAA:n oma keskustelu kertoo 37 %. Lehdistö myy 90 %.

Godzilla 2026 on nyt elokuvateattereissa. Marraskuussa näemme, tarvitsiko elokuvasarja jatko-osaa.

Suomen mediassa:

Forecan meteorologi: Super-El Niño uhkaa: Tilanne on kriittinen
Meteorologi pitää lähes varmana, että tulemme todistamaan historiallista voimaa hakevan El Niñon kehittymistä.

#89
Juhannuskaan ei siis ole luomujuhla. Perustelut tässä triidissä, edellä, siitä ja  muista juhlista.
#90
96 tuotetta. Paitsi luomuna, jollaisina ei S-kaupasta löydy yhtään.

QuoteVoi harmi, tällä haulla ei löytynyt tuotteita!