Author Topic: Lista vastaamatta jättäneistä?  (Read 14730 times)

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25397
    • View Profile
    • Email
Lista vastaamatta jättäneistä?
« on: 13.03.08 - klo:17:49 »
Minua alkaa asia sen verran "pänniä", että olen jo ehdottamassa seuraavaa.

Olemme täysin reilusti ja nimellä, asiamme selkeästi ilmaisten, kohteliaasti, vuosien varrella lähettäneet lukemattomia tiedusteluja luomun puolesta kirjoittajille - saamatta vastausta. (Joskus - harvoin - vastaus on kyllä tullutkin.)

Minut kasvatettiin aikanaan sellaiseen tapakulttuuriin, että vilpittömiin yhteydenottoihin täytyy ainakin kerran reagoida, vaikka sitten ei asiassa jatkaisikaan keskustelua tai muuta.

Nyt meidän - kieltämättä kriittisiin, muta vilpittömiin - yhteydenottoihin on reagoitu lukemattomia kertoja sillä tavalla, että on jätetty yksinkertaisesti vastaamatta.

Minusta joku sellainenkin tyly viesti, että "ajattelutapamme ovat niin kaukana toisistaan, ettei keskustelu kannata" tms. olisi jo riittävä. Vastaamatta jättäminen on kehnoa.

Vaikka myös erilaiset "mustat listat" ovat tavallaan myös kehnoja, niin houkuttaisi tehdä näistä vastaamatta jättäneistä sellainen tänne. Siltä voisi päästä pois vaikka vain sellaisella viestillä, että "poistakaa firmamme nimi listalta"!

Ei, ehkä tämä ei ole kohtuullista, mutta tämä huono käytös, vastaamatta jättäminen, on harmittavaa.

***

Samoille tahoille voisi tietysti tehdä sellaisen "jäynän", että olisi ensin lähestyvinään kiinnostuneena, saisi kirjeenvaihdon aikaiseksi, ja sitten puolihuolimattomasti kertoisi asian todellisen laidan. Nuorempana tämän olisin tehnytkin, nyt en taida ... ei kun ehkä teenkin!

Olkaa siis kaikki luomuväki varustautuneina siihen, että Pirjo, 15, joka haluaa asiasta lisätietoa, "mä kun on miettiny, että tää luomu on ihan just mun juttu", saattaakin olla karmea minä!  ;D
« Last Edit: 13.03.08 - klo:18:09 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25397
    • View Profile
    • Email
Vs: Lista vastaamatta jättäneistä?
« Reply #1 on: 28.10.11 - klo:18:41 »

Nyt - asiaa pitkään mietittyäni - jos tällaisen listan tekisi, ja tässähän se alkaa syntyä, asia pitäisi luokitella vähintään seuraavaan kahteen luokkaan:

1. Koskaan vastaamattomat

2. Kerran (tai useammin) vastanneet, jotka kuitenkin jättävät asian (liian hankalan kysymyksen edessä) kesken

Kohdan 2 osalta tiettyä ymmärrystä minulta löytyy, varsinkin kansanedustajien kohdalla, jotka varmasti ovat aikamoisen kyselyjen ja yhteydenottojen pommituksessa. *)

Mutta ellei ole kiireinen, kuten tämä monen asian kansanedustaja, ja tulee itse julkisuuteen tavalla tai toisella, minusta silloin olisi velvollisuus vastata. Edes sen yhden kerran. 

Jos esim. me - tai kuka tahansa muu - esittää selkeää kritiikkiä johonkin väitteeseen, erityisesti sen totuudellisuuteen nähden - joka useimmiten tarkoittaa sen tieteellisiä perusteita - olisi nähdäkseni väitteen julkisuudessa - netissä tai sanomalehdessä - itse esittäneen haasteeseen vastattava. Siihen velvollinen.  Ainakin tosiasiaväitteiden osalta!

Onko meidän siis kuitenkin tehtävä tällainen "häpeäpenkki" tai "jalkapuu", näistä vastaamatta jättäneistä? Näyttää pahasti siltä.

Keskustelujamme selatessanne löydätte varmaan heti kaksi tuoretta tapausta, joita minä nimenomaan tarkoitan **). Vielä en aloita Listaa ...

Mutta viikon sisällä luultavasti aloitan. Tai katsotaan. Olen kuitenkin aika kiltti. Ja ymmärtäväinen. Vai olenko? En tiedä.

Siirrän kuitenkin tämän aiheen - ja sen mukana (ehkä) syntyvän Listan - nyt osastoon "Muut aiheet" (Eli tänne - täällä se nyt on).

______

*) ... toisaalta juuri heillä on avustajat ...

**) PS. 3.11.11: Heidän osaltaan lista lyheni.
« Last Edit: 03.11.11 - klo:19:07 by Heikki Jokipii »