Muut > Muut aiheet

Mikä estää siirtymästä hyötöreaktoreihin?

<< < (9/9)

Heikki Jokipii:
Tämä on varmaan insinöörien mielestä hurmaavaa teknologiaa:

Seinissä 130 senttiä betonia ja ilmatiivis haponkestävä teräslevy: Suomeen rakennetaan täysin ainutlaatuista laitosta, jossa käytetty ydinpolttoaine kapseloidaan – Tältä siellä näyttää
Eeva Törmänen 29.6.2022 08:02
Olkiluotoon rakennetaan ydinpolttoaineen kapselointilaitosta. Rakentaminen on pysynyt budjetissa ja aikataulussa – suomalaisin voimin.

Minä jään täällä jupisemaan, että samantien tulisi suunnitella, miten kapselit aikanaan avataan.

Heikki Jokipii:
Eräänlainen "breeder"?

Thorizon raises €12,5 million to turn Nuclear waste into CO2-free energy

--- Quote ---Thorizon’s technology can play an important role in the global energy system, especially considering the increase in worldwide energy demand while at the same time phasing out fossil fuels. Thorizon’s first system uses a mixture of existing long-lived waste and the abundant metal Thorium, whereby a large amount of the long-lived waste can be turned into short-lived waste and CO2-free energy.

For the development of this technology, Thorizon will collaborate closely with several parties, such as the French company Orano, world leader in the recycling of nuclear materials, and NRG, the Dutch producer of medical isotopes and operator of nuclear research infrastructure.
--- End quote ---
(lihav. HJ)

Thorium on jo ostan syystä vähäksi aikaa jotenkin hävinnyt julkisesta keskustelusta. Aikanaan puhuttiin, että löydetyistä varoista suurimmat olisivat Intialla ja Norjalla.

Heikki Jokipii:
Paremman puutteessa tämäkin on jo jotain:

USU: Pyhäjoelle havitellaan uutta ydinvoimalaa, kunta hakee rahoitusta ministeriöstä
Fennovoiman kariutuneen hankkeen tilalle pohditaan myös pienydinvoimaloita.

Mutta ei tätä unelmaani. Ellei sitten (ks. puheenvuoron alaosa)...

Heikki Jokipii:
Kyllä minä tulkitsen tämän kohdan...

Tästäkin energiakriisistä jää pysyvät jäljet, sanoo tutkija.

--- Quote ---Ydinvoima kokee renessanssin Euroopassa, Tagliapietra ennustaa, kuten käy kaikelle fossiilittomalle energialle.

Hän toivoo, ettei niin sanottuun pienydinvoimaan kuitenkaan lastattaisi liikaa odotuksia. Nykyiset prototyypit ovat hänestä vielä ongelmallisia muun muassa ydinjätekysymyksen takia.

”Vasta näiden voimaloiden seuraava sukupolvi paljon vuoden 2030 jälkeen vaikuttaa lupaavammalta. Älä kerro tätä ranskalaisille, sillä he ajavat pienydinvoimaa nyt lujaa.”
--- End quote ---
(lihav. HJ)

.... selväksi vihjaukseksi siitä, mistä minä olen edellä ilmoittanut pitäväni.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Go to full version