Vallan oivallinen ehdotus:
Vaaliasiantuntija Sami Borg lyö pöytään ehdotuksen, jotta suomalaiset äänestäisivät enemmän – iso muutosVaaliasiantuntija Sami Borg ehdottaa isoa muutosta Suomen vaalijärjestelmään. Hän toivoo, että vaaleissa olisi mahdollisuus äänestää pelkkää puoluetta. Taustalla on huoli äänestysprosentin laskusta.
[..]
Borgin ehdottamassa mallissa äänestäjä voisi valita, äänestääkö hän entiseen tapaan ehdokasta ja samalla tämän edustamaa puoluetta vai pelkkää puoluetta.
– Etenkin tällaisten kaksien vaalien kohdalla ehdokkaan löytäminen voi olla vähemmän politiikkaa seuraavalle hankalaa. Jos sellaisen löytää kuntavaaleissa, muttei aluevaalissa, voi äänestäminen jäädä kokonaan, Borg sanoo.
Eikä se lopulta ole edes iso muutos.
D'hontin menetelmä taipuu tuohon helposti. Jokaiselle puolueelle/vaaliliitolle tehdään vain "ehdokas", jonka nimi on "Pelkälle puolueelle" tms., ja sitten lasketaan äänet entiseen tapaan.
Media voisi sitten vapaasti repiä oman ilonsa/ihmettelynsä siitä, jos jonkun puolueen kohdalla kävisi niin, että ko. "ehdokkaasta" tulisi nk. ääniharava. Eikä siitä, joka on mediassa ollut eniten esillä.
Hyviä puolia ja perusteluja tuolle järjestelmälle voi esittää useita. Mm. sellaisen, että asuinpaikkaansa muutaessaan ei välttämättä tunne vielä uuden paikkakuntansa ehdokkaita. Minulle kävi niin, että opiskelemaan tullessani jouduin kysymään puoluetovereiltani neuvoa, ketä olisi hyvä äänestää
vanhalla paikkakunnallani, jossa olin vielä kirjoilla. Sittemmin olen äänestänyt
jokaikisissä valtiollisissa ja kunnallisissa vaaleissa. Iän kertyessä on sitten tullut ongelma, että en enää tunne ja tiedä nuorempia ehdokkaita kovin hyvin.