MT:ssä tämmöistä:
http://sahti.mtk.fi/elibrary_MT/?hash=20099ACE15FC28D4D1FE631DA9E21E94&date=2008-07-21%2008:47 Varainhankinta taitaa olla hämäräperäistä?
Matti
Sen varalta, ettei linkki toimi, laitan sisällön tähän alle:
PÄIVÄN PUNKTI
Haluan
liittyä Greenpeaceen
Keskustelen usein Greenpeacen edustajien kanssa. Tänäänkin tapasin kaksi järjestön edustajaa kadulla.
Kumpikin halusi minulta rahaa. Paikka on sama, jossa myös Balkanilta tulleet onnettomat kerjäläiset pyytävät rukousasennossa almua.
Hyvä mesta siis. Siinä kannattaa kerjätä.
Greenpeacen erottaa rehellisistä kerjäläisistä kuitenkin helposti. Kunnon kerjäläinen on ihminen hädässä. Greenpeace on epäaito, puhdas väärennös.
Aina kun Greenpeacen rahankerjääjä pysäyttää minut, käymme keskustelun.
Sanon, että haluan auttaa köyhiä. Mielestäni kuitenkin Greenpeace, joka on yksityinen liikelaitos, ei ole köyhä.
Haluaisin kuitenkin itse liittyä Greenpeacen jäseneksi. Jos saisin äänioikeuden, maksaisin jäsenmaksun mielelläni.
Suorastaan palan halusta saada mennä järjestön yleiskokoukseen keskustelemaan metsäpolitiikasta ja energiapolitiikasta. Kun olisin jäsen, voisin kysyä mistä Greenpeace saa rahansa – eihän se nyt pelkällä kerjuulla voi elää.
Saisin tietää, miksi Greenpeace käy suomalaisen metsäteollisuuden kimppuun, muttei sano halaistua sanaa maailman saastuttavasta autoteollisuudesta tai korruptoituneesta lääketeollisuudesta.
Ymmärtäisin myös, miksi Greenpeacen tilit eivät ole julkisia. Kuulisin, mikä osuus tuloista on avustuksia yrityksiltä, mikä osuus koostuu jäsenmaksuista ja mikä osuus yksityishenkilöiden avustuksista.
Greenpeacen jäsenenä oppisin, miten bisnestä voi tehdä verovapaasti. Moni kaveriporukka ilahtuisi kun saisi tietää, miten kadulla voi kerätä rahaa Reiskan uuteen mersuun verottajan tietämättä.
Mutta mitään näistä tärkeistä asioista en saa tietää, koska Greenpeace syrjii minua. Se ei ota minua jäsenekseen.
Sillä kamelin on helpompi päästä neulansilmän läpi kuin köyhän Greenpeaceen.
Minua lohduttaakseen Greenpeacen tyttö kehottaa kuitenkin ottamaan yhteyttä Tukholmaan, firman pääkonttoriin. Ehkäpä siellä osattaisiin auttaa.
Suunnittelenkin nyt matkaa lahden taakse. Mistä sen tietää, että huolisivat vaikka ehdokasjäseneksi, kun oikein pyydän.