Heli Saavalainen halusi tänään taas tavanomaiseen tapaansa meitä huolestuttaa:
Poikkeuksellinen viime talvi antoi esimakua tulevasta: Odotettavissa on leutoa, sateista ja etelässä lumetonta Ilmastonmuutos vaikuttaa Suomessa eniten talviin. Talvet ovat lämmenneet 1960-luvulta lähtien 2–3 astetta, paikoin jopa enemmän.
Mutta lähtökohta eli -aika vertailuun oli tuossa valittu tarkoituksenmukaisesti, jonka voi nähdä vaikka tästä tekemästäni kaaviosta:
http://violetit.tripod.com/Suomen_keskilampotilan_kehitys.jpg1960-luvulla käytiin hyvin matalissa lämpötiloissa. Käytiin, sitä ennen oli lämpimämpää.
Tätäkin väitettä voi tarkastella tuon kaavion pohjalta:
Kaiken kaikkiaan arktinen alue lämpenee kaksinkertaisella nopeudella muuhun maailmaan nähden. Suomikin on arktista aluetta: kun muu maailma on lämmennyt runsaan asteen 1800-luvun puolivälistä lähtien, Suomi on lämmennyt kaksi astetta.
Tuo lämpeneminen tapahtui siis ensimmäisen kerran 1930-lukuun mennessä. Jolloin hiilidioksidipitoisuus ei ollut vielä noussut. Ja huomatkaa, että kaavio on oikeasti Ilmatieteen laitoksen, ei minun. Ainoa, mitä minä olen tehnyt, on se, että jaoin kuvan kahtia, asian havainnollistamiseksi. Muutoin ihan kopioiden alkuperäisestä.