Muut > Muut aiheet

"Faktalietsonta" ym. - ilmastokeskustelua halutaan rajoittaa?

<< < (2/43) > >>

Heikki Jokipii:
En ole millään tavalla uskovainen, saati sitten fundamentalisti. Mutta siitä huolimatta tulee mieleen, olisiko Jeesus tai evankeliumin kirjoittaja parisen tuhatta vuotta sitten aavistanut hyötöreaktorien tulon.  ;D

Matteus 25:24 eteenpäin:

--- Quote ---Viimeksi tuli se palvelija, joka oli saanut vain yhden talentin, ja sanoi: ’Herra, minä tiesin, että sinä olet ankara mies. Sinä leikkaat sieltä, minne et ole kylvänyt, ja kokoat sieltä, minne et ole siementä viskannut. 25 Minä pelkäsin ja kaivoin talenttisi maahan. Tässä on omasi.’ 26 Isäntä vastasi hänelle: ’Sinä kelvoton ja laiska palvelija! Sinä tiesit, että minä leikkaan sieltä, minne en ole kylvänyt, ja kokoan sieltä, minne en ole siementä viskannut. 27 Silloinhan sinun olisi pitänyt viedä minun rahani pankkiin, niin että olisin palatessani saanut omani takaisin korkoineen. 28 – Ottakaa pois hänen talenttinsa ja antakaa se sille, jolla on kymmenen talenttia.

29 Jokaiselle, jolla on, annetaan, ja hän on saava yltäkyllin, mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin mitä hänellä on.

Heittäkää tuo kelvoton palvelija ulos pimeyteen. Siellä itketään ja kiristellään hampaita.’
--- End quote ---

PS. Jos sanonnan mukaan Pirukin lukee Raamattua, niin on siihen lupa minullakin!

Heikki Jokipii:
Sain käsiini Hans Roslingin kirjan (jonka hänen poikansa ja miniänsä hänen kuolemansa jälkeen toimittivat julkaisukuntoon). Oikein raikasta tekstiä.

Ja on muuten niin, ettei myöskään Rosling ole luokiteltavissa ilmastoskeptikoksi (kuten ei Lomborgkaan). Ei ainakaan noin puoleenväliin mennessä, jossa kohdassa nyt olen.

Sen sijaan Lomborgin lailla hän asettuu jyrkästi kritisoimaan sitä rikkaiden maiden eri sortin "vihreiden" linjaa, jossa kehitysmaiden asukkaat laitetaan luonnon takia tyytymään osaansa, ja oletetaan, etteivät he halua tai voi koskaan saavuttaa meidän hyvinvointiamme.

PS. 19.2.19: Nyt kun olen lukenut kirjan loppuun, Rosling kyllä kiinnitti huomiota ilmastoaktivistien piintyneeseen tapaan liioitella reippaasti. Ihan kirjan otsikon ja aiheen mukaisesti. Näin hän teki mm. Al Goren kohdalla. Jonka kertoi tavanneensa ja jota - kuitenkin - kertoi arvostavansa.

Heikki Jokipii:
Tässä Lomborg harjoittaa sitten rauhoittelua, taustalla hänen vaarallinen optimisminsa:

Overheating About Global Warming

Siinäkin mainittu, Nobelin palkinnon saajaksi esitetty teini Greta Thurnberg taas kehottaa, että vastuullisesti menisimme paniikkiin.

Mutta tämäkään saksalainen kirjoittaja ei pelko- ja paniikki-ideasta tykkää:

WIDER DIE ANGSTPOLITIK

Heikki Jokipii:
Matti Virtasen kirja  ...

Ilmastopaniikin hoito-opas ehdottaa ilmastonmuutokseen sopeutumista sen hillitsemisen sijaan

... on kaiken lisäksi hyvin hauska, kirjoitettu hilpeällä tyylillä. Se on minulla nyt lukemisen alla.

Ja aivan varmasti se täyttää Riikka Suomisen tuolla alussa määrittelemät vaarallisuuskriteerit!

Heikki Jokipii:
Vihreä Lanka:

Ilmastojarruttajat ja hillitön huoli tunteista

--- Quote ---Vääränlaisia ilmastotunteita ovat muun muassa innostus, hysteria, paniikki, pelko, pelon lietsonta, hädän tunne, hädän lietsonta, kärsimys, syyllistyminen sekä halu uhrautua. Nämä tunteet ovat jarruttajien mielestä haitallisia ja vaarallisia:

”Ilmastopaniikki tappaa köyhiä”, kirjoittaa toimittaja Matti Virtanen tuoressa Ilmastopaniikki-nimisessä teoksessaan.
--- End quote ---

Niin. Eikö se sitten tapa? Ks. edellä myös Lomborg ja Rosling.

Lomborgilta erityisesti tämä retorinen kysymys. Lomborgille on selvää, että sähköttömyydestä johtuva huono sisäilma kehitysmaissa todella tappaa.

Mutta näin nyt näyttää tässäkin asiassa olevan (Johanneksen ilmestys 3. luku, usein myös tulkittu Paavalin lausumaksi):

--- Quote ---15 Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava! 16 Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos.
--- End quote ---

Tuon penseä on englanninkielisessä Raamatussa usein "lukewarm", haalea. Ja samaa sanaa käyttää Virtanen itsestään, omasta positiostaan.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Go to full version