Tässä Pro Luomun lehdistötiedotteessa tuodaan esille juuri ne keinot, joita edellä olemme jo yli vuosikymmenen ajan kritisoineet:
Luomun myyntiä lisättiin tuuppauksella - Luomuporkkanoiden myynti kasvoi 253 %Luomuväki on löytänyt noille kieroiluilleen mukavan pehmeän ja kivalta kuulostavan sanan "tuuppaus". Ihan niinkuin vaikka lasta tai vanhusta ohjattaisiin määrätietoisesti mutta hellästi oikeaan paikkaan. Tuodaan tietysti esille, että se tapahtuu hyvässä tarkoituksessa:
Neljän EU-maan yhteisprojektissa toteutetut tuuppauskokeilut osoittavat, että kuluttajia voi tönäistä kestävämpiin valintoihin, esimerkiksi valitsemaan luomutuotteita ostoskoriinsa.
Tuuppauksella on mahdollista kasvattaa luomutuotteiden myyntiä, selviää tuoreesta raportista, jonka on julkaissut luomualan yhteistyöjärjestö Pro Luomu ry yhdessä kansainvälisten kumppaneiden kanssa. Esimerkiksi luomuporkkanoiden myynti kasvoi kahden viikon kokeilun aikana suomalaisessa hypermarketissa yli kolminkertaiseksi tuotteiden paikkaa vaihtamalla.
Tuuppausta kokeiltiin ruokakaupoissa osana kansainvälistä EU:n menekinedistämiskampanjaa, jota toteutettiin Suomen lisäksi Ruotsissa, Alankomaissa ja Belgian Flanderissa. Kokeilujen tavoitteena oli muotoilla päätöksentekotilannetta esimerkiksi tuotteiden sijoittelulla tai ohjaavilla myymälämateriaaleilla siten, että luomutuotteiden valinta olisi helppoa.
(lihav. HJ)
Tulokset kuulostavat näin vaikuttavilta:
Luomuporkkanan tuuppauskokeilu ajoitettiin Suomessa vuoden 2023 joulunalussesonkiin. Porkkanan menekki perinteisesti kasvaa kohti joulua, joten myyntiä verrattiin edellisvuoden samaan viikkoon, jotta tulokset olisivat vertailukelpoisia. Tulokset olivat vaikuttavia sekä tuotteiden strategisella sijoittelulla että lisäämällä viestintämateriaaleja:
Vaihtamalla luomuporkkanoiden paikkaa myynti kasvoi 253 % verrattuna edellisvuoden vastaavaan viikkoon.
Lisäämällä kohdennettua myymäläviestintää luomuporkkanoiden myynti kasvoi noin 190 % verrattuna edellisvuoden vastaavaan viikkoon.
Mutta ovatko ne sitä oikeasti? Porkkana on itsessään halpa tuote, josta toisessa triidissä jo todettiin:
Edellä verrattiin perunoita perunoihin ja porkkanoita porkkanoihin.
Kun kyse on perushalvoista tuotteista, voi tietysti sanoa, että ero ei ole senttimääräisesti suuri.
Kuinka olisi käynyt, jos olisi "tuupattu" kohti
luomukinkkuja?
Luomuasioissa saa tottua siihen, että kasvuprosentit saattavat näyttää suurilta. Jos ennen menee kaupaksi yksi porkkanapussi ja sitten kolme, kasvua on 200 %.
Myös on niin, että tuollaisista löydetyistä nikseistä huolimatta luomun kysyntä ainakin Ruotsissa ja Suomessa edelleen
laski! Belgian ja Alankomaiden luomumyynnin kokonaistilanteesta ei meillä ole nyt tietoja.
PS. 24.01.2025. Nykyisin omaksumansa tavan mukaan Pro Luomu julkaisi sitten pienellä viiveellä, tosin saman päivän aikana, tiedotteensa myös omalla sivustollaan:
Luomun myyntiä lisättiin tuuppauksella – Luomuporkkanoiden myynti kasvoi 253 % Ja siinähän oli myönnetty myös tämä (lihav. HJ)
”Luomumarkkinan tilanne Suomessa on ollut pari viime vuotta haastava, joten on tärkeää näyttää, että luomun myyntiä on mahdollista kasvattaa. Yhteistyö kauppojen kanssa on sujunut erinomaisesti, ja kokeilu sai positiivista palautetta sekä kaupoilta että yrityksiltä,” kertoo Pro Luomun asiantuntija Heidi Haavisto-Meier.
Minusta näyttää siltä, että "leikkaus" meni hyvin, mutta "potilas", ellei kuollut, on yhä henkitoreissaan. Pro Luomu
voinee sitten ensi kuun alussa kertoa "potilaan" nykyisestä voinnista.
Vaikka näin hellästi on "potilasta" hoidettu:
Mitä on tuuppaus?
Kuluttajat tekevät ruokakaupassa valintoja suurelta osin ilman aktiivista päätöksentekoa ja jopa ilman tietoista pohdintaa. Tuuppauksessa päätöksentekotilannetta muotoillaan siten, että kuluttajaa tönäistään lempeästi ja tehdään esimerkiksi vastuullisemmasta tai terveellisemmästä valinnasta helppoa.