Author Topic: luomun sala- ja pakkomyynti ja MAATALOUSTUKI  (Read 40722 times)

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 27518
    • View Profile
    • Email
Vs: luomun sala- ja pakkomyynti ja MAATALOUSTUKI
« Reply #30 on: 13.08.17 - klo:05:46 »
Huomasin, että Itäkeskuksen Prismassa oli vihanneksissa palattu erilliseen luomuhyllykköön. En pysty tarkkaan ajoittamaan tuota muutosta.

Olisiko niin, että uskolliset luomun ostajat olivat vaatineet sitä? Kun luomutuotteiden löytäminen muiden seasta oli heille vaikeaa?

Ja/tai salamyynnin uhreilta olisi tullut kiukkuista palautetta, myös?

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 27518
    • View Profile
    • Email
Vs: luomun sala- ja pakkomyynti ja MAATALOUSTUKI
« Reply #31 on: 10.10.18 - klo:06:36 »
Foodiessa asiakas oli valitellut luomukasvisten vähentymistä eräässä liikkeessä.  Hänelle vastattiin:

Quote
kiitos palautteesta. Pirkkalan S-marketin luomuhedelmien ja -vihannesten valikoima ei ole supistunut lainkaan. Luomutuotteet on siirretty kukin omien rinnakkaistuotteidensa viereen, jotta aiempaa useampi asiakas hoksaisi tarttua luomuvaihtoehtoon. Aiemmin ostaminen edellytti sitä että asiakas oli jo ennalta päättänyt ostaa luomua, ja suuntasi askeleensa suoraan ”luomu-osastolle”.

Eli tuo uudempi sijoittelupolitiikka on monessa Prismassa yhä voimassa, vaikka "omassa" Prismassani palattiin vanhaan.

"Hoksaisi"? Kuten edellä todettu, meidän tulkintamme tuosta on se, että tosiasiassa toivotaan, että yhä useampi asiakas ei hoksaisi mitään. Ja tarttuisi siihen luomutuotteeseen, kilohintaakaan vilkaisematta.

« Last Edit: 10.10.18 - klo:07:21 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 27518
    • View Profile
    • Email
Vs: luomun sala- ja pakkomyynti ja MAATALOUSTUKI
« Reply #32 on: 23.11.20 - klo:07:02 »
Joskus yöllä ei tullut uni silmään, ja sain tällaisen idean, jonka voisi toteuttaa, sikäli kuinka resursseja on.

"Liitytään" uuteen Pro Luomun "Se on hyvä merkki" -kampanjaan! Meidän versiossamme tietysti

Se on hyvä varoitusmerkki!

Edessä on tolkkuttomia hintoja! Vaihda kaistaa... hyllyä! Pidä silmällä kilohintoja! Älä usko kaikkea/mitään, mitä myyjät yrittävät sinulle kertoa!


Meidän kampanjamme logon voisi tehdä varoitusmerkistä, liikennemerkistä, jonka keskelle sijoittaisimme EU:n luomumerkin.

***

Kerran aiemminkin ajattelimme "osallistua" mainoskampanjaan:

Luomua? Ole ilman.
« Last Edit: 23.11.20 - klo:07:41 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 27518
    • View Profile
    • Email
Vs: luomun sala- ja pakkomyynti ja MAATALOUSTUKI
« Reply #33 on: 01.12.22 - klo:05:01 »
Hesarikin oli huomannut ilmiön olemassaolon. Juttu siitä myös tänään torstailiitteessa:

Pieneneviä tuotteita entisellä hinnalla

Quote
Hinnankorotuksen voi tehdä monella tavalla. Ehkä viheliäisin tapa korottaa hintoja on niin sanottu shrinkflaatio eli tuotekoon pienentäminen vaivihkaa. Kun tuotteen koko pienenee ja hinta pysyy ennallaan, lopputulos on sama kuin hinnankorotus. Rahalle saa aiempaa vähemmän vastinetta.


Mutta ei tuonut kertaakaan esille, minkä tuotteiden myynnissä tuota on jo aivan perinteisesti harrastettu. Kukaan ei edes ihmettele enää, miksi luomukahvia myydään oudossa 450 gramman pakkauskoossa.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 27518
    • View Profile
    • Email
Vs: luomun sala- ja pakkomyynti ja MAATALOUSTUKI
« Reply #34 on: 10.07.23 - klo:05:39 »
Tähän, tuohon on täysin totuttu myös täällä, Tokmannilla:

Kulta Katriina Luomu 450 g SJ
5,49
12,20 €/KG


Kulta Katriina 500 g SJ
5,49
10,98 €/KG
« Last Edit: 10.07.23 - klo:05:42 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 27518
    • View Profile
    • Email
Vs: luomun sala- ja pakkomyynti ja MAATALOUSTUKI
« Reply #35 on: 21.07.23 - klo:04:20 »
Kuluttajaliitolla on nyt tällainen kartoituskampanja:

Nyt kuka vain voi ilmiantaa kutistuneita tuotteita – Kuluttajaliitto kerää yhteen havaintoja ”shrinkflaatiosta”

Mekin varmasti kerromme sinne havaintomme luomutuotteista. Joita meillä on täällä jo vuosien takaa. Sinänsä se ei ole hirveästi tarpeen, koska Kuluttaliitto ja suuri yleisö ovat varmasti jo huomanneet tämän jo vakiintuneen käytännön juuri niiden kohdalla.
« Last Edit: 28.07.23 - klo:04:32 by Heikki Jokipii »

Jarrumies

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 746
    • View Profile
Vs: luomun sala- ja pakkomyynti ja MAATALOUSTUKI
« Reply #36 on: 21.07.23 - klo:10:14 »
Kannattaa ilmoittaa luomutuotteiden pakkausten sisältömäärän kutistuksista Kuluttajaliittoon. Kuluttajaliitto on ollut ainakin aikaisemmin hyvin luomumyönteinen ihan jo lonkka-asetuksiltaan. Muuten saattaa olla niin, että Kuluttajaliito ei nosta luomun kutistuksia näkyvästi esiin.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 27518
    • View Profile
    • Email
Vs: luomun sala- ja pakkomyynti ja MAATALOUSTUKI
« Reply #37 on: 21.07.23 - klo:10:43 »
Kuluttajaliiton luomumyönteisyys on tiedossa.

Nyt lähti sinne kuitenkin kuvaus, "ilmianto" asiasta. Ja kun siellä voi sen tehdä, laitoin lisäksi linkin tähän keskusteluumme.

Luulenpa ettei siellä ihan noin vain voi tuota luomuhinnoittelua tässä yhteydessä unohtaa. Jos jonkinlainen kokonaiskuva luvataan.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 27518
    • View Profile
    • Email
« Last Edit: 27.09.23 - klo:11:38 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 27518
    • View Profile
    • Email
Vs: luomun sala- ja pakkomyynti ja MAATALOUSTUKI
« Reply #39 on: 21.01.24 - klo:06:03 »
Uudenlainen ongelma:

Korvaamisruletti tuo yllätyksiä ruuan verkko-ostajalle –keräilijä joutuu kiperien arvovalintojen äärelle

Quote
Ruokia laatikkooni noukkiva keräilijä joutuu korvaavien tuotteiden etsinnässä kiperien arvovalintojen eteen. Jos esimerkiksi kotimaisia luomukesäkurpitsoja ei ole, kumpi joustaa – luomu vai kotimaisuus? Vai voiko laatikkoon laittaa mitään, jos on vain ulkomaista ei-luomua tarjolla? Ehkä tilaukseen pitäisi laittaa lisäviesti: älä ota stressiä, kaikki korvaavakin otetaan ilolla vastaan ja käyttöä keksitään.

Eräälle läheiselle sukulaiselleni sattui juuri äskettäin, että tilaukseen oli laitettu luomumunia. Joita ei ollut tilattu. Valituksilla ei tehoa. Tilauksessa oli vapaan kanan munia. Kauppa vetosi siihen, että myös luomumunat ovat vapaista kanoista.

PS. "Shrinkfaatiokantelullame" Kuluttajaliitolle näytä olleen myöskään mitään vaikutusta.
« Last Edit: 21.01.24 - klo:07:43 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 27518
    • View Profile
    • Email
Vs: luomun sala- ja pakkomyynti ja MAATALOUSTUKI
« Reply #40 on: 23.01.25 - klo:06:10 »
Tässä Pro Luomun lehdistötiedotteessa tuodaan esille juuri ne keinot, joita edellä olemme jo yli vuosikymmenen ajan kritisoineet:

Luomun myyntiä lisättiin tuuppauksella - Luomuporkkanoiden myynti kasvoi 253 %

Luomuväki on löytänyt noille kieroiluilleen mukavan pehmeän ja kivalta kuulostavan sanan "tuuppaus". Ihan niinkuin vaikka lasta tai vanhusta ohjattaisiin määrätietoisesti mutta hellästi oikeaan paikkaan. Tuodaan tietysti esille, että se tapahtuu hyvässä tarkoituksessa:

Quote
Neljän EU-maan yhteisprojektissa toteutetut tuuppauskokeilut osoittavat, että kuluttajia voi tönäistä kestävämpiin valintoihin, esimerkiksi valitsemaan luomutuotteita ostoskoriinsa.

Tuuppauksella on mahdollista kasvattaa luomutuotteiden myyntiä, selviää tuoreesta raportista, jonka on julkaissut luomualan yhteistyöjärjestö Pro Luomu ry yhdessä kansainvälisten kumppaneiden kanssa. Esimerkiksi luomuporkkanoiden myynti kasvoi kahden viikon kokeilun aikana suomalaisessa hypermarketissa yli kolminkertaiseksi tuotteiden paikkaa vaihtamalla.

Tuuppausta kokeiltiin ruokakaupoissa osana kansainvälistä EU:n menekinedistämiskampanjaa, jota toteutettiin Suomen lisäksi Ruotsissa, Alankomaissa ja Belgian Flanderissa. Kokeilujen tavoitteena oli muotoilla päätöksentekotilannetta esimerkiksi tuotteiden sijoittelulla tai ohjaavilla myymälämateriaaleilla siten, että luomutuotteiden valinta olisi helppoa.
(lihav. HJ)

Tulokset kuulostavat näin vaikuttavilta:

Quote
Luomuporkkanan tuuppauskokeilu ajoitettiin Suomessa vuoden 2023 joulunalussesonkiin. Porkkanan menekki perinteisesti kasvaa kohti joulua, joten myyntiä verrattiin edellisvuoden samaan viikkoon, jotta tulokset olisivat vertailukelpoisia. Tulokset olivat vaikuttavia sekä tuotteiden strategisella sijoittelulla että lisäämällä viestintämateriaaleja:

    Vaihtamalla luomuporkkanoiden paikkaa myynti kasvoi 253 % verrattuna edellisvuoden vastaavaan viikkoon.
    Lisäämällä kohdennettua myymäläviestintää luomuporkkanoiden myynti kasvoi noin 190 % verrattuna edellisvuoden vastaavaan viikkoon.

Mutta ovatko ne sitä oikeasti? Porkkana on itsessään halpa tuote, josta toisessa triidissä jo todettiin:

Edellä verrattiin perunoita perunoihin ja porkkanoita porkkanoihin.

Kun kyse on perushalvoista tuotteista, voi tietysti sanoa, että ero ei ole senttimääräisesti suuri.

Kuinka olisi käynyt, jos olisi "tuupattu" kohti luomukinkkuja?

Luomuasioissa saa tottua siihen, että kasvuprosentit saattavat näyttää suurilta. Jos ennen menee kaupaksi yksi porkkanapussi ja sitten kolme, kasvua on 200 %.

Myös on niin, että tuollaisista löydetyistä nikseistä huolimatta luomun kysyntä ainakin Ruotsissa ja Suomessa edelleen laski! Belgian ja Alankomaiden luomumyynnin kokonaistilanteesta ei meillä ole nyt tietoja.


PS. 24.01.2025. Nykyisin omaksumansa tavan mukaan Pro Luomu julkaisi sitten pienellä viiveellä, tosin saman päivän aikana,  tiedotteensa myös omalla sivustollaan:

Luomun myyntiä lisättiin tuuppauksella – Luomuporkkanoiden myynti kasvoi 253 %

Ja siinähän oli myönnetty myös tämä (lihav. HJ)

Quote
”Luomumarkkinan tilanne Suomessa on ollut pari viime vuotta haastava, joten on tärkeää näyttää, että luomun myyntiä on mahdollista kasvattaa. Yhteistyö kauppojen kanssa on sujunut erinomaisesti, ja kokeilu sai positiivista palautetta sekä kaupoilta että yrityksiltä,” kertoo Pro Luomun asiantuntija Heidi Haavisto-Meier.

Minusta näyttää siltä, että "leikkaus" meni hyvin, mutta "potilas", ellei kuollut, on yhä henkitoreissaan. Pro Luomu voinee sitten ensi kuun alussa  kertoa "potilaan" nykyisestä voinnista.

Vaikka näin hellästi on "potilasta" hoidettu:

Quote
Mitä on tuuppaus?

Kuluttajat tekevät ruokakaupassa valintoja suurelta osin ilman aktiivista päätöksentekoa ja jopa ilman tietoista pohdintaa. Tuuppauksessa päätöksentekotilannetta muotoillaan siten, että kuluttajaa tönäistään lempeästi ja tehdään esimerkiksi vastuullisemmasta tai terveellisemmästä valinnasta helppoa.
« Last Edit: 24.01.25 - klo:03:46 by Heikki Jokipii »