Yritetään muuttaa näitä vaihtoehtoja päiviksi vuodessa:
Useita kertoja viikossa:
vähintään 2*52 max 365 keskiarvo 234.5Noin kerran viikossa:
keskiarvo 522-3 kertaa kuukaudessa:
24-36 kertaa,
keskiarvo 30Noin kerran kuukaudessa:
keskiarvo 12Harvemmin kuin kerran kuukaudessa, mutta kuitenkin melko säännöllisesti:
vähintään 1 max 11,
keskiarvo 6Vain aivan satunnaisesti:
(päätös, valitsin tähän luvun, satunnaismenetelmällä) keskiarvo 4En osta/ei osteta lainkaan luomuelintarvikkeita:
keskiarvo 0Nuo siis Luomubarometrista. Sellaisella oletuksella, että jokainen joka kerta ostaa saman määrän, samalla rahalla, saamme ostoksista seuraavan jakauman.
Kunkin yllä olevan useusluokan osuudet 2019, barometrista:
11% 21% 15% 9% 6% 28% 10%
Kerrottuna tuolla oletetulla ostoskertojen keskiarvolla, saamme ostoksien jatkauman (euroa tms.) näille useusluokille:
2579.5 1092 450 108 36 112 0
Ostoksia oli siinä yhteensä 4377.5 (euroa tms.)
Ostosten euromääräiset osuudet kaikista luomuostoksista "aktiivikäyttäjillä" (2 ylintä ryhmää):
2579.5/4377.5
osuus 59%1092/4377.5
osuus 25%"Aktiivikäyttäjien" osuus
yhteensä 84%. Kaikille lopuille, "säännölliset käyttäjät" mukaan lukien, joita on siis
kuluttajista 68%, jää siis vain 16%. 16% prosenttia 2,4%:ista (luomun osuus kaikesta elintarvikekaupasta) on n. 0,4 prosenttia.
Tuo datan venytys oli tarpeen, koska ostosten määrää ei barometrissa kysytty. Se tulee tarpeettomaksi, kun etukorttitutkimus julkistetaan.
Onko tuo ostosmäärien pysyminen samana realistinen oletus? Ei tietenkään ole. Barometri antaa tämän hämärän vinkin siitä, että luomua usein ostavat ostaisivat myös paljon:
Aktiivikäyttäjistä 70 % on lisännyt luomutuotteiden käyttöä ja lähes 90 % arvioi lisäävänsä jatkossa. Säännöllisistä käyttäjistä käyttöä lisänneitä on 40 % ja lisäysaikomuksia on 70 prosentilla.
Mutta jo noinkin luettuna Luomubarometri itse antaa meille kuvan, että luomun ostaminen on keskittynyt pienehköön piiriin. Eikä vieläkään levinnyt suuriin kansanjoukkoihin.
Sen pienen piirin, joka luultavasti on pääasiassa korkeintaan tuo ensimmäinen 11%:n ryhmä, syömisiä me kaikki verorahoillamme tuemme.