Yleinen kategoria > Yleinen Keskustelualue

Minkä sosiaaliryhmän (taloudellista) etua luomun tukeminen lopulta edistää?

<< < (21/21)

Heikki Jokipii:
Tämä on jo vahvasti sinne toivomaamme päin:

Kestävämpään ja terveellisempään ruokavalioon siirtymisessä on huomioitava väestöryhmien väliset erot ruokaan liittyvissä motiiveissa

Sociodemographic differences in motives for food selection: results from the LoCard cross-sectional survey

Lisää on siis tulossa.

Heikki Jokipii:
Uskotaan nyt tämä Pro Luomun tieto:


--- Quote ---Luomuruokaa syö joka viikko 1,7 miljoonaa suomalaista.Tuore luomun kuluttajabarometri kertoo luomun kulutuksen kehityksestä ja kuluttajien asenteista. Tutkimuksen toteutti Kantar TNS Agri syyskuussa 2021 Pro Luomun toimeksiannosta.
--- End quote ---


Toisaalta tiedämme, että luomua myydään vuodessa n. 407 miljoonalla eurolla.

Viikossa siis noin 7,8 miljoonalla eurolla. Jos ei tällä kertaa jaetakaan koko väkiluvulla, vaan juuri niiden määrällä, jotka Kantarin mukaan ovat kertoneet ostaneensa.

Viikossa jokainen heistä käyttää asiaan n. 4,60 euroa. Päivässä n. 66 senttiä. Vähän yksinkertaistetuilla oletuksilla.

Kun tiedämme luomun hinnat, niin eipä tuo innokkain kolmanneskaan sitä keskimäärin paljon syö. Toisaalta voimme ironisesti todeta, että tuon verran on ehkä köyhälläkin Suomessa ylimääräistä varaa.  8)

***

Tuolta em. etukorttitutkimukselta toivoisi muun ohella tuloksia siitä, miten luomuostokset jakautuvat. Myös riippumatta asenteista. Jos jakauma yksinkertaisesti näytettäisiin toteutuneitten ostosten määrän mukaan kvintiileittäin (1/5) tai desiileittäin (1/10), se valistaisi paljon enemmän kuin nuo Kantarin haastattelujen tulokset. Jotka kuitenkin pääosin käsittelivät aikomuksia. Ja toteutuneesta sitä, mitä kukin muistaa tehneensä.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Go to full version