Tässä koko haastattelu, auki kirjoitettuna, Jaakko Nuutilan vastaukset lihavoituina:
Moni kuluttaja valitsee luomuruuan eettisten syiden vuoksi, mutta myös moni sen takia että ajattelee että se on terveellisempää kuin ei-luomuruoka, onko näin ja millä perusteilla ja miten nää asiat määritellään, puhutaan siitä seuraavaksi, tervetuloa Tutkimuskoordinaattori Jaakko Nuutila Luomuinstituutista, hyvää huomenta.
”Kiitoksia, hyvää huomenta.”
Mitä sinä olet mieltä, onko luomu aina terveellistä?
”No, voidaan todeta että pidemmän päälle luomuruokavalio on suotuisampi ihmisen terveydelle kuin tavanomainen.”
Ravitsemustieteenprofessori Mikael Fogelholm tossa reilu kuukaus sitten kävi aamu TV:ssä keskustelemassa yleensäkin syömisestä, ja hän sanoi, että luomu ei oo terveyskysymys vaan että ravintoaineiltaan se ei poikkea tavanomaisista tuotteista, ja ettei oo mitään semmoisia tutkimustuloksia jotka osoittaisi että luomu on terveellisempää kuin ei-luomu, ja että nää jäämät on se ainoa ero, mitä mieltä sä olet tästä Fogelholmin näkemyksestä?
”No, mä voin siteerata ihan samoja tutkimuksia ja todeta että niissä on todettu eroja, erot on pieniä, ne on tapaus, tuotekohtaisia, tutkimuskohtaisia, mutta pääosin ne on luomun eduks, ja näitä on esimerkiks antioksidantit, näitä on parempi rasvahappokoostumus, näitä on erilaiset hivenaineet, kyl niit löytyy…”
Mutta periaatteessa kyse on enemmänkin siitä, että luomussa ei ole näitä epäterveellisiä jäämiä niin paljon kuin tavallisessa, mutta onko siinä ravintoaineiden sisällössä kuinka huomattavaa eroa ollenkaan?
”No jos me puhutaan terveellisestä ruoasta, niin tärkeintä on osata määritellä se oikein, hirveen usein puhutaan terveellisestä ruoasta ja ajatellaan et se on pelkästään niinkun tätä ravintoainekoostumusta, mutta näihin samoihin isoihin aineistokatsauksiin viitaten voidaan sanoa, että terveellinen ruoka on sitä edistävien, ylläpitävien raaka-aineiden nauttimista, eli juuri tää ravitsemuspuoli, mutta toisaalta myös sitä vaarantavien ruokien välttämistä, jolloin mennään juuri näihin Fogelholmin mainitsemiin erilaisiin jäämiin.
Jolloin voidaan todeta myös että tutkimuksiin viitaten sekä viranomaisen kantaan viitaten voidaan sanoa, että todennäköisyys siihen, että luomuruoka pitää sisällään torjunta-aine tai lääkejäämiä, geenimuuntelun tai lisäaineiden mahdollisia haittavaikutuksia on huomattavasti pienempi kuin tavanomaisessa ruoassa, ja tää paketti yhdessä näihin terveyttä edistäviin flavonoideihin esimerkiks, niin saa aikaseks sen, että voidaan todeta, että luomu on pitkällä niinku juoksulla, elikkä puhutaan ruokavaliosta, pitkällä juoksulla se suotuisampi vaihtoehto.”
Eli täs terveellisyyden määrittelyssä on kyse laajemmasta käsitteestä kuin siitä että mikä on se ravintosisältö?
”Kyllä”
Ihan ristiriidatonta tietoa ei hirveesti ole, kuinka paljon näitä asioita on tutkittu?
”Asioita on tutkittu hyvin paljon, ja tutkitaan jatkuvasti lisää, ja tutkittua tietoa tarvitaan koko ajan. Isoja aineistokatsauksia on paljon. Niistä merkittävimmät on Ranskan elintarviketurvallisuusviraston teettämä tutkimus. Löytyy myös Englannissa tehtyjä isoja katsauksia. Tärkeintä täs on tietenkin se, et ne tutkimukset joita otetaan katsauksiin tai tutkimukset joihin viitataan on tiedeyhteisön hyväksymiä tutkimuksia, meil on tota tutkimusta ja tutkittua tietoa, että tärkeintä on se että tiedetään mistä puhutaan.”
No millasta tutkimusta ja tietoa tarvittaisiin, että näitä asioita voitasiin vielä selkeämmin osoittaa, että näin on?
”Me tarvitaan pidemmän aikavälin tutkimusta. On tutkimuksia jotka on pystyny näyttämään toteen, että tämmöinen, sanotaan nyt epäedullinen ruokavalio vaikuttaa niin, että ihmisillä on kasvavassa määrin erilaisia allergioita, on ruoansulatuselimistön sairauksia, hedelmällisyys heikkenee ihmisillä ja eläimillä, eli pidemmän aikavälin tutkimusta, jossa myös näkyy se, että mitä tämmöinen mahdollisesti korkeampi ravintoainepitoisuus monissa tuotteissa, sekä alhaisemmat jäämäpitoisuudet vaikuttaa sitten myös seuraavaan sukupolveen.”
Itse oot tekemässä väitöskirjaa luomusta ja yks asia mitä sä tutkit siinä on asenteet, luomuun liittyvät asenteet, miten luomuun suhtaudutaan?
”Täs pitää muistaa se, ettei voida sanoa, että jos joku valitsee luomun sen ettisistä syistä, tai turvallisuussyistä, niin kaikki on mahdollisia. Luomuun liittyvät asenteet ne on kuitenkin niinkun arvopohjaisia, jokaisella on oma arvomaailma, ja mä itse valitsen luomun tänäpäivänä sen takia että se on turvallisempaa, vuosia sitten sen takia että se on maukkaampaa, minun mielestäni, eli nää on henkilökohtaisia syitä, ja tota on myös eroja, Etelä-Euroopassa ne on sisäsyntyisiä tekijöitä, aistinvarainen laatu, turvallisuus, terveellisyys. Meillä pohjoisessa hyvin paljon puhutaan ekologisuudesta ja eettisyydestä.”
Niin ettei pelkästään se, että ihmiset kuvittelee sen olevan, tai ajattelee sen olevan terveellisempää, vaan siin on hyvin monisyisiä…itse sanoit tosiaan sen makuasian olleen sulla se lähtökohta että innostuit luomusta, oot keittiömestaritaustainen, oot hienoissa ravintoloissa aloittanut ja sen maun takia ryhtynyt siihen luomuun. Vastaako tänä päivänä mielestäsi ravintolat ja teollisuus kuluttajien tarpeisiin?
”Jatkuvasti paremmin ja paremmin. Se että me saadaan erilaisia kanavia kuluttajille ostaa luomua, tulee näitten kauppaketjujen rinnalle tulee erikoismyymälöitä, torikauppa on elpymässä, meil on erilaista nettikauppaa, pystyy ostaa luomumausteita tai teetä netin kautta, meil on ruokapiirejä, ja tää on erittäin hyvä, tää on terve ilmiö, ja tota, jos ajatellaan ravintoloita, ni must on järjettömän upea asia se, että meillä kaksi luomua tarjoavaa ravintolaa Ask ja Chef & Sommelier sai Michelin tähden, tää on tunnustus oikeastaan koko luomulle.”
No hinta on edelleen aika kova monissa luomutuotteissa, ostaako kuluttajat itsellensä hyvää omaatuntoa käyttämällä luomua?
”No sanotaan ettei se kaikissa tuotteissa oo korkeampi, kyllä löytyy samaa hintaa, ja toki se että mistä halutaan maksaa.
Itse oon valmis maksamaan siitä että mun perheeni syö turvallista ruokaa, mun hevosetki saa luomukauraa, tähän esimerkkinä.
Mut tähän makuun nopeesti, tutkimukset osoittaa että jonkun mielestä, tää on mielipideasia, luomu saattaa olla täyteläisemmän makusta, ja se perustuu siihen että erityisesti kasvikunnan tuotteet, niissä on korkeampi kuiva-ainepitoisuus, jolloin ne on niinkuin voimakkaamman, täyteläisemmän makuisia, mut tätä on hyvin vaikee tutkia.”
No itse tosiaan oot Luomuinstituutin Tutkimuskoordinaattori, ja tää instituutti on siis tämän Jorma Ollilan johtaman maabrändivaltuuskunnan työn tulosta, elikkä silloin päätettiin tällainen perustaa, ja esimerkiksi asetettiin tavoitteeksi luomutuotannon kasvattaminen Suomessa puoleen kaikesta maataloustuotannosta. Miltä nyt näyttää, käykö näin?
”Vuoteen 2030 mennessä. Kasvua on koko ajan, mut tää vaatii koko ruokaketjun toiminnan kehittämistä, ja erityisesti valtion mukana oloa, valtiolla on mahdollisuus puuttua asioihin, verotuksen, tukipolitiikan, lainsäädännön keinoin, ja myös tätä odotetaan tapahtuvan.”
Ihan juuri parin viikon päästä tulee teiltä ensimmäinen….
”No meillä viikon kuluttua kuluttua luomuinstituutti julistaa eduskunnassa luomututkimusohjelman joka on tehty viideksi vuodeksi, ja siinä tuodaan esille tavallaan se, että mitä elinkeino toivoo että tutkitaan luomusta, jotta saadaan tutkitun tiedon avulla myös Suomalainen luomu kehittymään.”
Kiitoksia Jaakko Nuutila, näitä odotellessa.
”Kiitoksia”