Tuottava Maa Turvattu Luonto navi
20.03.19 - klo:03:44 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tuottava maa turvattu luonto ry - tervetuloa!
 
   Etusivu   Ohjeet Haku Jäsenet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 2 3 [4]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Miksi luomu (kuitenkin) on niinkin suosittua kuin se on?  (Luettu 10874 kertaa)
Jarrumies
Konkari
*****
Viestejä: 631


Profiili
« Vastaus #45 : 20.08.18 - klo:20:52 »

Tässä tarinassa ja sen kaltaisten suosion selitysmallissa on runsaasti samankaltaisuuksia "luomun tarinan" kanssa:

Valheenpaljastaja: Juttu festareille karanneista vanhuksista ei ollutkaan totta – varo liian täydellistä tarinaa
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/08/19/valheenpaljastaja-juttu-festareille-karanneista-vanhuksista-ei-ollutkaan-totta?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=ylefi&utm_content=2018-08-19

Ja tässä meneillään oleva projekti Kertomuksen vaarat, jossa tämänkaltaisia tarinoita oikein tutkitaan:
https://www.facebook.com/KertomuksenVaarat/

Tuonne voi ilmoittaa kyseisiä tarinoita.

Ylläpitäjä Jokipii voisi ilmoittaa luomun tarinan tuonne perustelevan saatekirjelmän kera.
tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 11218



Profiili Sähköposti
« Vastaus #46 : 21.09.18 - klo:07:19 »

Tässä kerrotaan Saksassa tehdystä tutkimuksesta, ja lupaillaan vähän seltyksiäkin asialle:

Survey on organic food: What’s behind the hype?

Vaan mahtaako niitä kuitenkaan tuossakaan tutkimuksessa tulla?

Hypestä puheenollen. Artikkeli luo kuvaa mm. väliotsikoillaan, että luomun kysyntä olisi rajusti kasvamassa. Kuitenkin luvut tuovat esille aika lailla vakaana pysyvän tilanteen.

Sivuasiana. Olisi kiva tietää tarkemmin, miten ihmeessä saksalaiset on saatu tällä tavalla peloteltua:

Lainaus
Up to 80% of Germans do not want genetic engineering to be used in the fields or on their food.

Ja ehkä kytkeytyykö tuo asia luomun suosioon siellä, ja kuinka vahvasti.
« Viimeksi muokattu: 21.09.18 - klo:07:40 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 11218



Profiili Sähköposti
« Vastaus #47 : 13.02.19 - klo:08:07 »

Tätä aihetta on juuri Vaasassa pyöritelty jo vuosia, nyt se on tuottanut väitöskirjan:

Organic is the new black : Sending and interpreting reputational signals in the context of organic food choices
Puska, Petteri (2019-02-12)


Lainaus
Kuluttajat usein kertovat suosivansa luomuruokaa maukkauden, terveellisyyden ja eettisten seikkojen vuoksi. Luomua saatetaan kuitenkin suosia myös syistä, jotka ovat sosiaalisesti ei-hyväksyttyjä ja tiedostamattomia. Kolmen artikkelin kautta väitöskirja pyrkii vastaamaan kysymykseen, mikä on luomuruoan kuluttamisen maineellinen signaaliarvo erilaisissa sosiaalisissa konteksteissa.

Tuolla tutkimuksella odotetaan sitten olevan käytännön soveltamismahdollisuuksiakin:

Lainaus
Tulokset osoittavat, että luomua ympäröi huomattavan vahva mainesymboliikka. Käytännössä, maineellisten aspektien korostaminen luomun myyntiympäristöissä saattaisi olla tehokas lähtökohta niiden menekin parantamiselle huolimatta korkeaksi mielletystä hinnasta.

Miksi niiden menekkiä pitäisi parantaa, sitä ei tuon tutkimusselosteen mukaan kuitenkaan pohdita. Onko "signaaliarvo" riittävä syy? No, monelle siis on. Ja kyllä se hyväksi syyksi kelvannee myös myyjälle.
« Viimeksi muokattu: 13.02.19 - klo:10:34 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 11218



Profiili Sähköposti
« Vastaus #48 : 18.02.19 - klo:10:49 »

Tässä artikkelissa selostetaan ehkä hieman laajemmin kyseistä väitöskirjaa:

Syötkö luomua näyttääksesi hienostuneelta, varakkaalta ja epäitsekkäältä – uuden tutkimuksen mukaan näin tehdään

Tuossakin artikkelissa tuodaan esille, että tuloksia voisi käyttää luomun markkinoinnissa. Mutta eikö yhtä hyvin jotain tämäntapaisia tuloksia ...

Lainaus
Kun tutkimuskohteille oli esimerkiksi uskoteltu, että heitä tarkkaillaan, luomuna tarjottu ruokanäyte jopa maistui paremmalta.

– Huomionarvoista tässä on se, että ruokanäyte ei todellisuudessa ollut edes luomua vaan ihan perinteisin menetelmin tuotettua. Ruoan kuluttajat vaikuttaisivat siis kääntyvän herkästi vihreiksi, kun maine on pelissä, Puska sanoo.

... voisi käyttää luomun antimainonnan pohjana? Kuluttaja, olet mennyt halpaan! Älä mene enää!

PS. Tai: noinko yrität näyttää hienostuneelta, varakkaalta ja epäitsekkäältä? Älä luule! Selkäsi takana todella fiksut sinulle vain naureskelevat ...
« Viimeksi muokattu: 19.02.19 - klo:06:13 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 11218



Profiili Sähköposti
« Vastaus #49 : 20.02.19 - klo:06:40 »

Luomu Keski-Suomi Facebookissa (21 tuntia ·):

Lainaus
Luomusta tehty väitöskirja mieskuluttajan näkökulmasta.

Jutussa mainitaan mm. että luomua kannattaisi markkinoida eri seuduilla juuri sille seudulle sopivilla väittämillä.

https://yle.fi/uutiset/3-10651397

Se on heidän toiveikas tulkintansa tuloksista.

Meidän toiveikas tulkintamme voisi olla, että on seutuja, joilla luomua ei kannata yrittää markkinoida lainkaan.  Virnistää
tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 11218



Profiili Sähköposti
« Vastaus #50 : 21.02.19 - klo:14:27 »

Lauri Reuter twiittasi 20.2.19 tuohon väitöskirjauutiseen:

Lainaus
#Luomu on uusi musta! Mutta onko mustaa vain keisarin uudet vaatteet? Huikean kiinnostava väitös siitä, miten luomun arvo rakentuu mainesymboliikasta. Pitäisikö meidän avata silmiä sille, ettei luomun suosio ehkä perustu niin paljon tuotantomenetelmiin?

Pitäsikö meidän hiukan varoitella Reuteria siitä, että kun silmiä asiassa ryhtyy availemaan, ja suomukset alkavat silmilltä pudota, niin sille ei sitten ole loppua?  Järkyttynyt
« Viimeksi muokattu: 21.02.19 - klo:14:39 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 11218



Profiili Sähköposti
« Vastaus #51 : 22.02.19 - klo:07:00 »

Tämä mainostoimistokin kommentoi näin:

Vastuullisuus on uusi musta – paitsi, jos se osoittautuukin hiilenmustaksi

Lainaus
Luomusta saatu imagohyöty muiden silmissä kuitenkin luultavasti himmenisi, jos saman henkilön seuraavat ostokset olisivatkin tunnetusti ympäristölle haitallisia, lapsityövoimalla tuotettuja ja muoviin yksittäispakattuja.

Jaa-a. Nuo muut haitat tunnetaan huonommin, mutta yleisesti kyllä tunnetaan luomun ylenmääräinen muoviin pakkaaminen. Se ei ole estänyt noita imagohyötyjä muodostumasta, siihen tapaan kuinka Puska väitöskirjassaan kuvaa.
« Viimeksi muokattu: 22.02.19 - klo:07:08 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 11218



Profiili Sähköposti
« Vastaus #52 : 04.03.19 - klo:05:19 »

Uudenkaupungin Sanomissa tulkittiin noita tuloksia reippaammin:

Ruoka on viesti

Lainaus
Petteri Puskan tuore väitöstutkimus luomuruoasta tukee tätä olettamusta. Siinä tutkittiin, miten luomuruokaa suosivaan mieheen suhtauduttiin pääkaupunkiseudulla ja Etelä-Pohjanmaalla. Hesassa päin luomufanilta vaikuttava mies saa kunnioitusta ja ihailua osakseen, mutta eteläpohjalaisella maaseudulla on toisin. Siellä luomua suosiva mies saattaa saada turpiinsa nakkikioskin jonossa.

Muutoinkin tuo sosiologi Virpi Adamssonin pakina on aika hauska.
« Viimeksi muokattu: 04.03.19 - klo:05:26 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Sivuja: 1 2 3 [4]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!