Muuntogeenisiin elintarvikkeisiin kohdistuu todellakin piilomainontaa – mutta se on
negatiivista piilomainontaa.
Tuore esimerkki tässä on Maaseudun tulevaisuuden otsikointi (lihav. HJ):
Pellavansiemeniä vedetään gm-saastunnan vuoksi pois myynnistä Uutista,
otsikkoineen, lainasi myös Ruokatieto.
"Ihanan" vahvaa kieltä, siihen nähden kun kyse on vain ja ainoastaan tästä, minkä Evira kertoo:
Muuntogeenistä pellavansiementä sisältäviä tuotteita vedetään pois markkinoiltaMuuntogeenistä pellavaa ei ole hyväksytty EU:ssa, joten sitä sisältävät tuotteet vedetään pois markkinoilta. Lajike on ollut Kanadassa hyväksytty, mutta sen viljelystä on sittemmin luovuttu. Syynä tähän on, että kanadalaisen pellavansiemenen suurin markkinointialue on Eurooppa, ja lajikkeiden mahdollinen sekoittuminen on näin haluttu estää.
Eli kyse on tuotteesta, joka on
kaikin puolin jo testattu Kanadassa (ja muuten hyväksytty
myös Yhdysvalloissa, tämä tieto muualta netistä).
Kyse on siis olennaisesti
ihan samasta asiasta, mihin viittasimme
kissanristiäisuutisessamme v. 2007. EU (puolisalaa, muuta teeskennellen) vastustaa GM-asiaa, ja tekee sen mm.
viivyttelemällä jo muualla turvalliseksi havaittujen GM-tuotteiden (uudelleen)testaamista ja hyväksymistä. Ja sitten nostetaan tällaisia ”haloita”, aina välillä.
Tässä
saksalaisessa uutisessa samasta asiasta sanottiin sentään reilusti, että ”Keine Gesundheitsgefahr für Verbraucher” eli kuluttajille ei aiheudu mitään terveydellistä vaaraa.
Mutta
miten asian kertoo Hesari, taaskin vain paperiversiossaan …
”Normaalisti kaikki muuntogeeniset ainekset käyvät EU:ssa läpi tiukan hyväksymismenettelyn. Hyväksytyt muuntogeeniset ainekset eivät vaikuta haitallisesti terveyteen.
Viranomaiset ilmoittavat tehostaneensa pellavansiemenen valvontaa”
… jättäen näin lukijoiden mieliin muhimaan vaikutelman, että ”oho, läheltä piti”, ja näin rinnastaen asian Eviran
oikeisiin töihin.